Ga naar inhoud

Handkappen op een VFR?


CDA441
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo, aangezien ik ook door de winter ga rijden (en ook met de regen), vraag ik mij af of er een mogelijkheid bestaat om handkappen op een VFR800 (dus niet de X versie) te monteren, of er al mensen zijn die dit hebben gedaan.

Ik heb al gezocht naar supersports met handkappen oid, maar dat bestaat niet.

 

Nu bestaan er van Oxford deze dingen:

9761-ox705_1-1-3-1000.jpg 

 

En dan vroeg ik mij nu af of het problemen zou geven met de speling tussen de clipon en de handkap zelf. 

Ik heb ook nu al Oxford handvatverwarming besteld omdat mijn originele (aftermarket) Saito handvatverwarming defect is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een groot misverstand over handkappen.

De meeste handkappen zijn een bescherming tegen steenslag en niet zozeer tegen de wind.

Sterker nog, de handkappen op de CT zijn ontwikkeld om juist de wind over de hand te laten stromen zodat er in de zomer nog wat verkoeling bij de handen komt. Om ze uit de wind te houden heeft Givi een extensie voor de originele handkappen en zijn er aftermarket versies te koop maar ik verwacht dat de versies die de handen uit de wind houden al snel met het kuipwerk botsen.

Betere opties (vind ik dan) zijn dikkere handschoenen en dan met name de bovenkant want voor de binnenkant heb je wel handvatverwarming of stuurmoffen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Handkappen houden je handen in de regen droger dan wanneer je geen handkappen hebt. Tegen de kou helpt het maar bar weinig. 

Ook handvatverwarming heeft met kou nut tot een bepaald niveau. De handpalmen worden erg warm maar de buitenkant van je handen blijven in de rijwind en dus ook in de kou. Dit is allemaal eigen ervaring.

Het enige wat nog overblijft is verwarmde handschoenen. Deze verwarmen je handen rondom in tegenstelling tot handvatverwarming

 

Dikke handschoenen hebben het nadeel dat je veel minder gevoel hebt. Verwarmde handschoenen van Gerbing zijn overigens ook niet te dunste handschoenen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al redelijk dikke handschoenen (waar ik al in zweet bij 10°C, maar het is eerder de regen die mij wat tegensteekt. Wind is niet zo'n groot probleem.

Verwarmde handschoenen kijk ik zo tegen op, Eenmaal die rot zijn van binnen (zweet, per ongeluk niet verlucht, vieze handen) is het ook een wegwerphandschoen geworden.

En inderdaad Ray, ben ik dus op zoek naar vfr eigenaars die zo'n handkap op z'n vtec heeft zitten (dus niet op de CT of CR) :)

 

Nuja, ik had vroeger geen goede handschoenen en nu heb ik die Hevik Stoccolma handschoenen (lekker gevoerd, en toch niet te dik of te dun) maar ik heb toch liever iets extra's om mijn handen iets langer droog te houden in de regen.

Zal misschien eens vragen bij de winkel of ik het een keertje kan testen ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die Hevik Stoccolma je handen niet droog houden dan heb je nog steeds geen goede handschoenen.

Ik heb even gekeken en ze hebben een waterdicht en ademend membraan wat in principe net zo werkt als de Goretex z-liner. als je zweet gaat dat wel naar buiten maar regen komt er niet in en als dat niet het geval is zou ik eerden naar handschoenen met een beter membraan kijken dan naar andere alternatieven als het puur om droog houden van de handen gaat. Goretex geeft een hele goede garantie op waterdichtheid en stelt ook eisen aan de kwaliteit van de producent die het Goretex membraan verwerkt.

Voor boven 0 en tot 20Gr heb ik handschoenen van Difi met een Aerotex membraanen die doen het prima, voor onder 0 heb ik een paar dikkere handschoenen van MQP. Ook waterdicht en ademend maar geen idee wat daar in verwerkt is. Met deze handschoenen kan je bij -20 en handvatverwarming wel een uur rijden voordat de kou doordringt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray Oh jawel hoor, die houden mijn handen lekker droog, maar het probleem is het leder die wat doorweekt wordt bij de hevigere regenbuien. Mijn handen blijven nog steeds droog, maar het zijn de handschoenen die doorweken.

Handkappen zouden normaal gezien toch (als men snel genoeg rijdt) het leer wat trager doen doordrenken.

 

Goretex handschoenen heb ik ook, maar die zijn wat dunner (tussenseizoen) IXS Sonar, dus die draag ik uitzonderlijk als mijn andere handschoenen doorweekt zijn, anders is het "ganz schön frisch" aan de handen.

Ik heb dus ook nog voor in de zomer doorwaaihandschoenen, maarja als het dan nu ook eens een zomerse bui uit de lucht valt zijn mijn handen ook nat :')

 

Voor mijn volgende boots ben ik ook al aan het kijken naar de Alpinestars SMX-6 V2 GTX (goretex) omdat ik al in 1 jaar een paar laarzen heb versleten. Die lieten water binnen bij een hevige regenbui (Gianni Falco Oxegen 2WTR met "high-tex" membraan.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn het zogenaamde Z-liner handschoenen. Je zou eigenlijk gelamineerde handschoenen moeten hebben. Maar geen Outdry, wat een puinhoop is dat. Volgens mij heeft Gore-Tex nog geen gelamineerde handschoenen op de markt. Gore X-tra fit is wat het meest dichtbij komt. Daarnaast lijkt het erop dat textielhandschoenen in de regen prettiger zijn dan leer. Dit heeft vooral te maken met drogen van textiel t.o.v leer. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal als voorbereiding toch maar ook eventjes mijn handschoenen inspuiten met die waterafstotende spray, zal misschien ook wel helpen ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen vrijdag met de hoosbuien naar huis gereden. Op een bepaald moment voelde ik zo het water mijn handschoenen in lopen via de mouw van mijn jas.

Wat een ellende is dat. Zeker bij het stilstaan voor een stoplicht.

 

Ik moet toch eens kijken hoe ik mijn jas over mijn handschoenen kan krijgen. Ik gok dat daar die kappen niet voor helpen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jarenlang de winters doorgereden met (kunst)leren stuurmoffen. Dan kan je zelfs bij vrieskou nog met gemiddeld dikke zomerhandschoenen rijden.
Montage was een kwartiertje werk, en verwijderen ook zoiets.

Het ziet er niet uit, en je zal op de tast je knoppen moeten kunnen bedienen, maar qua werking is het helemaal geweldig.
Bedenk wel even dat ze mogelijk langs de brandstoftank slijpen, dus daar kan je op den duur kale plekken op krijgen als je daar niets tegen doet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sturmoffen werken inderdaad geweldig.

Een collega heeft heel goedkope universele handkappen op aliexpress gekocht en hij is zeer positief over de werking wbt afkoeling van de handen. Die kleintje zoals op de bovenstaande foto lijken me niet veel te helpen. Zoals al eerder genoemd zal bij montage van grotere kappen de kans bestaan dat de kappen bij volle stuuruitslag bv de spiegels raken. Is op zich niet zo'n groot probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...