Ga naar inhoud

CDA441's onderhoudsproblemen (thermostaat, kvs, remmen, accu, stator, sr,...)


CDA441
 Delen

Aanbevolen berichten

Ok, nu het koppelingprobleem is opgelost, heb ik een ander probleem.

 

Mijn motor wordt namelijk niet warmer dan 63°C bij het rijden, dus ik ga er vanuit dat mijn thermostaat vast zit.

Nu heb ik mij al gedeeltelijk ingelezen van hoe en wat (heb een wphb in pdf formaat), en op pagina 6-10 staat er dat ik die in water moet koken om na te kijken, maar ik weet dat die open blijft staan.

 

Wat ik mij nu afvraag is waar ik nu zo'n thermostaat kan kopen aangezien er staat dat ik die moet vervangen, of is er een andere manier om niet een nieuwe thermostaat te kopen?

 

Ook welke koelvloeistof gebruiken jullie? Mijn lokale motorshop heeft Eurol liggen.

Alvast bedankt om mee te helpen zoeken ;) 

 

Toevoeging: Ik heb net een paar topics doorspit en ik las dat G12+ wel goed is, maar daarvoor moet eerst het systeem geflushed worden. Is er een bepaalde flush aangeraden of kan eender welk voldoen?

Zal sowieso die G12+ al gaan halen (die heeft de motorshop ook)

 

Als voorzorgsmaatregel heb ik ook mijn radiatoren afgeplakt (deels toch) om een hogere temperatuur te bereiken met een open thermostaat.

 

Nuttige toevoegingen voor de nieuwkomers in dit topic:

 

Onderdeelnrs die nodig zijn ter vervanging van de KVS

19300MBG003 (thermostaat assy.)

91331MCP900 (O-ring, 21.2x2.4) klein, voor foto 4 van @Case

91311MCP901 (O-ring, 47.5X2) groot, voor thermostaatbehuizing, foto 5

 

KVS:

Type: G12+

Totaal: 3.82 liter

rad+blok: 2.92 liter

expansietank: 0.9 liter

 

Aanhaalmomenten:

Staan niet in het WPHB - rule of thumb is vast genoeg zetten zodat de pakking mooi vlak is en niets lekt.
Volgens Case kan dit ook 13 Nm zijn.

 

 

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Als je de KVS wilt vervangen voor G12+ dan hoef je geen flush te gebruiken, wel aan te raden om aan de onderkant de stop eruit te laten en even de watersang er boven in te hangen want dan spoelt het wel lekker door.

Die flush is een poging om de thermostaat weer gangbaar te maken, soms werkt het en soms niet.

Waar een thermostaat kopen? Wat dacht je van een dealer?

Onderdelen waarvan bekend is dat ze wel eens een aandachtspunt kunnen zijn moet je niet vervangen voor een gebruikt onderdeel want dan ben je aan het gokken of het werkt en ook als het werkt dan heb je kans dat je na korte tijd alweer opnieuw kan beginnen en dan heb je echt niets verdient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray Dankjewel, sowieso wil ik eerst proberen de thermostaat weer gangbaar te maken, daarvoor is flush wel eerst interessant om bij de originele kvs te gooien.

 

Er zijn dan 2 mogelijke uitkomsten:

1) dit werkt: oude KVS+flush vervangen met G12+

2) dit  werkt niet: oude KVS+flush en thermostaat vervangen, dan G12+ in kieperen.

 

Gebruikte onderdelen ga ik sowieso niet kopen, tenzij het niet-cruciale delen zijn (zoals kappen ofzo).

Zal het eventjes navragen bij de dealer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: 

Ik heb vandaag gereden via de snelweg (-1°C): de temperatuur kwam dan niet boven de 63°C (alweer) en zakte soms naar 53°C.

Daarna ben ik gaan stadrijden (1ste en 2de versnelling, 50-70km/h) voor 10 minuutjes, en kwam de motor plotseling wél op temperatuur (80-90°C).

Straks weer de snelweg op, dus zal ik eens zien wat dat geeft.

Trouwens heb ik nu ook al radiator-en kvs systeem reiniger gekocht.

 

De 2 uitkomsten bestaan dus nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het in een keer goed wil hebben: thermostaat vernieuwen en G12+ er in en dan niet spoelen met kraanwater zoals Ray oppert, want het laatste wat je in je koelsysteem wil is water en je krijgt nooit alles er weer uit.

Je koopt toch vijf liter KVS en offer daar van 1 a'1.5 liter op voor spoelen tot er helder rood uit komt.

VFRikus

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dealer heeft geantwoord, hij weet het pas zaterdag hoeveel de thermostaat kost. Ondertussen kieper ik dat goedje erin om eerst alles los te krijgen, daarna leegmaken, thermostaat vervangen en g12+ erin. 

Lijkt me een goede volgorde om alles in 1 keer goed te doen. 

De rommel in de pomp enz... wordt er dan ook direct bijgenomen :)

 

Ik geloof trouwens dat mijn kvs nog G11 is aangezien die blauw is, of maakt dat niet veel uit? 

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thermostaat kostte mij € 45,65 bij Motorcycle Spare Parts. En vergeet vooral ook niet een nieuwe O-ring (47,5 x 2) te kopen, want die is gegarandeerd naar de knoppen en niet meer herbruikbaar als je het huis openmaakt. Kost € 2,57. Het flushen heb ik destijds ook geprobeerd. Thermostaat kwam er niet van los helaas, maar er kwam wel allerlei zooi uit het systeem los. Veelal zwartige schilfers en rubberachtige vliesjes.

Het thermostaathuis ligt op z'n kop met het deksel naar beneden. Thermostaat zit dus ondersteboven. Je moet het huis loshalen van de slangen om erbij te kunnen. Dat kan door de slangenklemmen, maar ik heb de beide aansluitpunten losgedraaid en zo het huis met slangen en al uitgenomen. Moet je dan wel weer beide pakkingen vervangen, want daar blijft niets van over ook. Hierbij nog wat foto's van het huis en de aansluitingen. En thermostaat oud versus nieuw (zoek de verschillen). Ga echt niet beginnen aan hergebruik van pakkingen, zelf pakkingen maken of vloeibare pakking, want dat gaat 'm niet worden. Want je wilt echt na dit klusje de boel niet nog eens open moeten halen, omdat het lekt daar op de "fantastisch bereikbare plaats". Succes in ieder geval.

IMG_0643 (1).jpg

IMG_0639.jpg

IMG_0638.jpg

IMG_0636 (1).jpg

IMG_0641.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@VFRikus ok, dan heb ik een ruwe schatting zodat die kerel mij niet kan oplichten :)

@Case Bedankt voor de uitgebreide uitleg, pakkingen kosten de wereld niet. Ik kan dus ongeveer rekenen op een +- 85€ voor de vervanging van de thermostaat + kvs (ga het zelf doen)

Op MSP kost een thermostaat 70€ :(  - zal wel horen wat de dealer zegt ;) 

Op CMSNL kost het natuurlijk 44 :) 

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is CMSNL zonder BTW, ik was in ieder geval alle keren dat ik wat nodig had en die site raadpleegde duurder uit dan de dealer om de hoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja... Inclusief btw & shipping kost het 64€ 😕

 

(deel weggehaald en in openingspost gezet)

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, CDA441 zei:

Op MSP kost een thermostaat 70€ :(  - zal wel horen wat de dealer zegt ;) 

Op CMSNL kost het natuurlijk 44 :) 

Bij Ten Kate (dealer) kost de thermostaat 66 euro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fractie meer dan $26 https://www.ronayers.com/oemparts/p/honda/19300-mbg-003/thermostat-assy of iets meer dan $27 https://www.partzilla.com/product/honda/19300-MBG-003

Wel even kijken wat de verzending gaat kosten.

Bij die 2e link heb ik al eens iets besteld en dat was volgens mij 2 of 3 weken onderweg maar ik was wel goedkoper uit dan hier in NL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je geluk hebt alleen 8 dollar verzendkosten, met douane +BTW naheffing ben je duurder uit en een beste wachttijd! 

ik was intussen al drie keer bij een dealer geweest, lekker makkelijk om de hoek ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...