Ga naar inhoud

€50 RC24 Project


Appel
 Delen

Aanbevolen berichten

Standaard dingetjes

- Olie + filter

- Koelvloeistof

- Bougies controleren en vervangen

- Klepspeling controleren

- Luchtfilter schoonmaken

- Carburateurs controleren en eventueel schoonmaken

 

Andere dingen (niet onbelangrijk)

- Remmen zitten vast

- Middenbok zit vast (maar dan ook echt enorm vast)

- Banden vervangen (huidige banden zijn uit 2004)

- Kettingset vervangen (huidige is verroest)

- Voorvork keerringen vervangen (linker keerring lekt)

- Accu (momenteel zit er geen in)

- Koppeling heeft geen druk

- Remlicht schakelaar voorrem doet het niet

- Gescheurd zadeldekje

- En als laatste hangt het rechter achterknipperlicht er een beetje zielig bij.

 

Hallo allemaal,

 

Zoals beloofd een update met wat ik allemaal heb uitgespookt de afgelopen weken. Alle standaard dingetjes zijn afgerond.

Met het open halen van de luchtfilterkast om het luchtfilter te controleren is er een van de schroeven gesneuveld. Een vorige eigenaar heeft deze er scheef ingedraaid waardoor de luchtfilterkast alleen te openen was als de kop van deze schroef er met een dremel vakkundig vanaf gesloopt zou worden. Dus na een beetje pielen en vonken schieten was de filterkast open. Het luchtfilter is in goede conditie en kan dus nog gebruikt worden.

 

Nu hij open is kan is kunnen we verder richting de carburateurs. Het rooster dat onder het luchtfilter zit kwam gelukkig zo los, waardoor ik meteen bij de carbs aan kwam. De schroeven waarmee de onderste helft van de kast aan de carburateur assembly zit zijn bedekt met metalen plaatjes die er overheen zijn gebogen. Deze zijn nog nooit eerder terug gebogen, dus de carbs zijn er in de 95000 km die op de klok staat nog nooit los geweest. Op dat moment, diep in de nacht, besloot ik dat ik dit ook niet ging doen. De kans dat de, ondertussen dik 30 jaar oude, inlaatrubbers heel zouden blijven is erg klein. In plaats daarvan heb ik met perslucht de vacuüm membranen getest. Deze werkte allemaal naar behoren en de gasnaalden die daarbij tevoorschijn kwamen glommen allemaal nog en vertoonde geen tekenen van ethanol gom. Positief dus!

 

Om het achterste kleppendeksel uit het frame te halen moest de brandstofleiding die van de pomp naar het T-stukje loopt verwijderd worden. Aangezien alle leidingen al hun flexibiliteit zijn verloren over de jaren heeft het T-stukje het niet overleefd. Nu is het probleem dat dit onderdeel niet meer geproduceerd wordt. Bij een Honda dealer gaven ze aan dat er nog één bestaat in een magazijn van een Honda dealer in oost Duitsland. Echter was de laatste update over dit onderdeel van begin 2016. Om dit specifieke stukje plastic op mijn VFR te krijgen vond ik toch iets te veel moeite. Ik ben dus verder gaan zoeken. Aangezien dit T-stukje ook op andere Honda's gebruikt wordt kan het niet anders dan dat er ook andere mogelijkheden zijn. Na veel zoeken bleek dat de RC36 eenzelfde soort stukje gebruikt. Deze worden gelukkig nog wel gemaakt en zijn voor een redelijk bedrag van 17 euro (nog steeds erg veel geld voor een stukje plastic) te krijgen.

 

jiont_medium16180MB6681-01_2ef5.jpg.bcae5d4812a9e76d4ab26153a5839895.jpgt-joint_medium17193MN5000-01_b89a.jpg.b6d13becdb71437738d4e39d5f85107f.jpg

16180MB6681 (RC24)                                              17193MN5000 (RC36)

 

Na het stellen van de kleppen heb ik de radiator weer op zijn plek gemonteerd, en meteen gevuld met verse koelvloeistof. Het motorblok is nu klaar op gestart te worden. Aangezien de motor zonder accu kwam, (dit kan ik niemand kwalijk nemen voor 50 euro) heb ik een auto accu met startkabels aangesloten. De tank was nog buiten gebruik aangezien deze nog vol met citroenzuur stond. Gelukkig hebben we in het hok een mooi benzinevaatje die aan het stuur te hangen is. Hier heb ik een paar honderd ml benzine in gedaan en deze via een nieuw benzinefilter aangesloten op de benzinepomp. Aangezien de motor een lange tijd stil heeft gestaan heb ik de startmotor even rond laten gaan met de ontsteking uitgeschakeld, om op deze manier verse olie naar de cilinderkoppen te krijgen. Om de motor een klein beetje te helpen met starten heb ik een klein pufje remreiniger in alle carburateurs gedaan. Ik haal de killswitch om en druk op de startknop. De startmotor gaat nog geen seconde rond en de V4 komt al tot leven, en blijft leven op de benzine uit het tankje en niet de remreiniger. De schone gasnaalden waren dus een goeie indicatie voor de conditie van de rest van de carburateurs.

 

Na een paar minuten te hebben gelopen heb ik de IR thermometer erbij gepakt om te kijken of alle cilinders het naar hun zin hadden en goed mee deden. Doordat de collector van de uitlaat aan alle kanten lek is was dit moeilijk te horen. De uitlaatbochten van de voorste bank hadden het ondertussen al lekker warm, de achterste daarentegen minder. Tijd om de synchronisatie eens te controleren. En inderdaad de achterste twee cilinders hadden twee keer zo veel onderdruk in het inlaat traject als de voorste twee. Na een beetje pielen en m'n handen te verbranden aan de olieleiding die in de V ligt stonden de carbs synchroon en liep het beestje, ondanks de V4 rumble, erg soepel.

IMG_20190127_134442946.thumb.jpg.c4a36fb7df39c20ebf2adda3eda35a2d.jpg

De zichtbare afwijking op de metertjes komt doordat de wijzers vibreren door de inlaatpulsen.

 

Momenteel ben ik bezig met het schoonmaken van de remmen. Als alles meezit heb ik alles morgen weer in elkaar zitten en kan ik een proefritje doen.

 

In de loop van de week zal ik weer een update plaatsen.

 

 

 

 

 

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, 748cc zei:

"Remmen zitten vast"

 

Proefritje????

die remmen ging hij eerst schoonmaken daarmee bedoeld hij denk ik gangbaar ,maar bandjes van 2004 lijk mij ook niet heel fijn meer rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remmen heb ik inderdaad weer gangbaar gemaakt. Later hier meer over.

Ik heb helaas geen tijd gehad om ze te monteren en te voorzien van vloeistof. Dus een proefritje is voor volgend weekend. 

 

De banden hebben ook hun beste tijd gehad, dus een proefrit is momenteel puur om de motor even te ervaren. Ik heb er tot nu toe alleen maar naar kunnen kijken en sta te popelen om er op te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Standaard dingetjes

- Olie + filter

- Koelvloeistof

- Bougies controleren en vervangen

- Klepspeling controleren

- Luchtfilter schoonmaken

- Carburateurs controleren en eventueel schoonmaken

 

Andere dingen (niet onbelangrijk)

- Remmen zitten vast

- Middenbok zit vast (maar dan ook echt enorm vast)

- Banden vervangen (huidige banden zijn uit 2004)

- Kettingset vervangen (huidige is verroest)

- Voorvork keerringen vervangen (linker keerring lekt)

- Accu (momenteel zit er geen in)

- Koppeling heeft geen druk

- Remlicht schakelaar voorrem doet het niet

- Gescheurd zadeldekje

- En als laatste hangt het rechter achterknipperlicht er een beetje zielig bij.

 

Hallo allemaal,

 

 Gedurende afgelopen maand ben ik druk bezig geweest. Studie, sleutelen, werk, motorbeurs, motorrijden en het grote mensen rijbewijs halen.

 

Maar wat voor jullie interessant is, is natuurlijk wat ik aan de VFR heb gedaan. 

 

Ten eerste de koppeling. Toen ik het vloeistofreservoir open trok was meteen duidelijk waarom de koppeling in eerste instantie geen druk had. De vloeistof die er nog wel in zat heeft zijn beste tijd echt wel gehad. Na de binnenkant van het reservoir schoon gemaakt te hebben ben ik het systeem gaan doorspoelen met nieuwe remvloeistof, en na het ontluchten begon het systeem weer druk op te bouwen. Helaas kwam er met iedere pompende beweging van de hendel een straaltje vloeistof uit de koppelingscilinder. Na het systeem weer leeggezogen te heb ik de koppelingscilinder gedemonteerd en ben ik deze uit elkaar gaan peuteren op de werkbank. Op dezelfde manier als dat ik dat met de remklauwen heb gedaan, maar daar kom ik later op terug. Na de zuiger uit de cilinder te hebben verwijderd was het probleem meteen duidelijk. De prut die in het reservoir te vinden was zat ook in de cilinder, alleen in een grotere hoeveelheid. Om er zeker van te zijn dat alle gunk weg is heb ik de rubberen ringen die aan de zuiger zitten voorzichtig verwijderd. Na alle gunk zorgvuldig te hebben weggespoten met rem reiniger en perslucht heb ik de boel weer in elkaar gedrukt en heb ik het systeem weer voorzien van vloeistof en ontdaan van lucht. Deze keer geen straaltjes vloeistof. Natuurlijk moet er dan meteen getest worden of de koppeling dan ook daadwerkelijk werkt. Voorwiel van de motor tegen de poot van de werkbank aan (remmen waren nog niet gemonteerd), koppelingshendel in geknepen, motor aan en dan in z'n 1 trappen. Plof, uit. Nog een keer proberen dan. Deze keer bleef ze netjes lopen, en na de motor naar achteren te hebben getrokken kon ik haar netjes naar voren laten kruipen op de koppeling.

 IMG_20190127_183628089.thumb.jpg.f4485253aa3fc0d4990a818584f41f7e.jpg

 

Op naar de remmen. Toen ik de motor had gekocht moest ik hem een paar honderd meter duwen van de stalling naar het Hok. Toen ik de motor de uit de stalling had geduwd heb ik haar met de voorrem stilgezet om vervolgens de deur van de stalling weer op slot te doen. Toen ik haar verder wilde duwen was er geen beweging meer in te krijgen. Ik heb daar de remklauwen van de schijven af geworsteld en ben vrolijk naar het Hok gewandeld. Eenmaal aangekomen bij het Hok moest de motor de helling af. Met alleen een beetje achterrem ging de motor gecontroleerd naar beneden. Toen ik de VFR vervolgens naar de brug wilde duwen bleek dat de achterrem ook vast zat. Kom maar door met die revisie setjes!

 

In het verleden heb ik wel eens eerder remklauwen voorzien van nieuwe rubbers. Persoonlijk vind ik het fijn om de remsystemen leeg te halen om vervolgens de klauwen te demonteren. Dit geeft het minste zooi. Normaal gesproken kan je dan vrij gecontroleerd de remzuigers naar buiten werken door middel van perslucht. Alle zes de remzuigers hadden helaas iets meer overtuiging nodig dan een beetje lucht. Dan toch maar met remvloeistof. In de oud ijzer bak vond ik een oud stuur. Deze heb ik in de bankschroef geklemd waarna ik mijn rempomp hierop heb gemonteerd. Met een klein stukje remleiding die ik toevallig nog had liggen heb ik de remklauwen één voor één aangesloten op de pomp. Op deze manier heb ik de remzuigers gecontroleerd uit de klauwen kunnen krijgen.

 IMG_20190127_173910917.thumb.jpg.2a7b7b2882fab482b21a840301f2849c.jpg

Alle zuigers waren nog in goede staat. Echter had één van de zuigers had één klein putje, maar deze zat op een gunstige plek. De cilinders daarentegen waren er wat minder aan toe. Heel veel oxidatie. De rubbers vielen al uit elkaar toen ik er naar keek, en de groeven waar ze in zaten waren helemaal wit van de oxidatie. Om veel werk en mogelijk schade te voorkomen door alle oxidatie weg te gaan krabben heb ik een teiltje gevuld met warm water en daar een citroenzuurpoeder aan toegevoegd. Hier heb ik de klauwen een nachtje in laten weken. De volgende dag kon ik de oxidatie die nog over was zo weg krabben. Na alle rubbers vervangen te hebben en alle glijstiften opnieuw te voorzien van vet heb ik alles weer in elkaar gedrukt en de klauwen gemonteerd op de motor. Met, natuurlijk, nieuwe remblokken. EBC gesinterd. 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ruik hier zittend op de bank de remmenreiniger. Heerlijk leesvoer.

aangepast door Aficior
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Andere dingen (niet onbelangrijk)

- Remmen zitten vast

- Middenbok zit vast (maar dan ook echt enorm vast)

- Banden vervangen (huidige banden zijn uit 2004)

- Kettingset vervangen (huidige is verroest)

- Voorvork keerringen vervangen (linker keerring lekt)

- Accu (momenteel zit er geen in)

- Koppeling heeft geen druk

- Remlicht schakelaar voorrem doet het niet

- Gescheurd zadeldekje

- En als laatste hangt het rechter achterknipperlicht er een beetje zielig bij.

Vorige week dinsdag had ik weer een middagje vrij om lekker te gaan sleutelen. Tijd om de voorvork eens te bekijken.

 

Omdat de middenbok alleen nog maar door middel van een grote moker uit te klappen is, en het voorwiel toch echt los van de grond moet komen, heb ik besloten gebruik te maken van een motortakel. Door een spanband een aantal keer rond de kroonplaat te wikkelen en deze vervolgens aan de haak van de takel te hangen is het gelukt om het voorwiel van de grond te krijgen.

IMG_20190305_191717960.thumb.jpg.7af50fb79dbbfcc2593571a097a481dc.jpg

 

Na het schattige 16 inch voorwieltje tussen de vorkpoten weggehaald te hebben, heb ik een bokje uitgedraaid om de remklauwen en daarmee ook de remleidingen te ondersteunen. Doordat de motor nu aan haar kroonplaat is opgehangen is het niet meer mogelijk om het stuur te draaien. Dit geeft het probleem dat er erg weinig ruimte is tussen de olie koeler en de bouten van het T-stuk. Een ratel was al te groot. Na een beetje gehannes met een steeksleutel waren de vorkpoten los en kunnen we verhuizen naar de werkbank.

 

Met een luchtsleutel heb ik de top cap en de bout waarmee de demper stang vast zit losgehaald, waarna ik ze met een gewone sleutel gecontroleerd los kon draaien. Na de stofring en de borgclip van de rechter poot verwijderd de hebben was het tijd voor de keerring. Deze kwam er met drie halen aan de binnenpoot uit. Voordat het tijd is om alles weer in elkaar te drukken moet eerst alle oude vorkolie en sludge verwijderd worden. Eerst door een paar minuutjes doorgespoeld te worden met koudontvetter, om vervolgens doorgeblazen te worden met remreiniger en perslucht. Nu de rechter poot schoon is kon deze weer in elkaar gezet worden en gevuld worden met vloeistof tot het juiste niveau.

 

Toen was het tijd voor de boosdoener, de linker poot. De keerring die om deze poot zit was al zichtbaar lek. Na het verwijderen van de stofkap was het probleem meteen zichtbaar. De borgclip lag er scheef in, waardoor de keerring "iets" te veel bewegingsvrijheid had gekregen. Omdat de keerring dus scheef lag, had hij verrassend iets meer overtuiging nodig om los te komen dan de andere keerring. Nadat hij los was heb ik deze poot op dezelfde manier schoongemaakt als de rechter. Tijdens het vullen van deze laatste poot was ik toch wel benieuwd of dat anti duik systeem echt voelbaar was. Tijdens een paar kleine proefritjes merkte ik er minder van dan dat ik had verwacht. Voor het vullen heb ik de poot in de bankschroef ingeklemd, en heb ik het niveau afgemeten. Vervolgens heb ik met mijn linker hand de binnenpoot naar zijn uiterste stand getrokken en heb hem daar even vastgehouden. Met mijn rechterhand drukte ik de plunjer van het anti duik systeem in, en begon vervolgens weer met veel kracht de binnenpoot naar beneden te drukken. Halverwege de slag liet ik de plunjer weer los en schoot de binnenpoot door. Het werkt dus echt!

IMG_20190305_191002362.thumb.jpg.b13a4b66dc0b7bdd17a2a7b4c986656f.jpg

Na dit korte spelen heb ook deze poot weer in elkaar gedrukt en heb ik beide poten weer door het T-stuk, de kroonplaat en de clip-ons gestoken, en heb ik vervolgens het voorwiel, de remmen en het spatbord gemonteerd.

 

 

Momenteel ben ik met de laatste dingetjes bezig.

- Banden en kettingset zijn onderweg. Hier ga ik komend weekend waarschijnlijk mee aan de slag. Ik heb een set Dunlop Streetsmart Arrowmax in de originele maten besteld.

- Het collector stuk van mijn 4-1 uitlaat luchtdicht maken, en spuiten. Hier later meer over.

image.png.c18ef01b5301b0e311057a4492eff238.png

 

 

 

aangepast door Appel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijzonder fijn dat het voorspoedig gaat en dat je er af en toe tijd voor hebt. Nog fijner dat je er een verhaal van maakt en het met ons deelt. Hartstikke top.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

 

Hallo Allen,

Fijn om te zien dat er nog steeds interesse is in mijn project.

Ondertussen ben ik 11.000 km verder en ben eigenlijk alleen maar druk geweest met rijden. Ik kan zeggen dat ik groot fan ben geworden van mijn RC24.

 

Nu dat het ’s avonds wat minder weer wordt kan ik wat meer gaan schrijven. Ik weet niet of dit de juiste deel van het forum is om dit te doen, maar het lijkt mij leuk om in meerdere berichten de afgelopen zomer met mijn VFR te beschrijven. Hieronder is in ieder geval het eerste deel te lezen.

 

TT Experience Day

 

 

Na wat kleine ritjes in het Twente land was het begin april tijd voor de TT Experience Day. Dit was mijn tweede keer op Assen, maar de eerste keer met een fiets met vermogen. Het idee van deze dag is dat je onder begeleiding van een instructeur van CRT in een treintje het TT circuit leert kennen. Van te voren werd duidelijk gemaakt dat er absoluut niet ingehaald mocht worden en dat er een maximum snelheid zou zijn van 120km/h op de rechte stukken.

Rond een uurtje of elf kwamen we aan op de paddock waar we ons aan een kop koffie hielpen en ons gingen inschrijven. Na het inschrijven gingen we terug naar de Strubben, waar we de motoren geparkeerd hadden. Onder het genot van de koffie schrokken we ons wezenloos van het tempo waarmee sommige jongens de Veenslang opdraaiden, dit was grof meer dan de schappelijke 120km/h die ons beloofd was. Nadat ik m'n koffie op had moest ik me melden aan het begin van de pitsstraat. Hier werd ik ingedeeld in een groepje met een aantal "Ducatisti". Direct voor mij stond een zwarte Monster 1200 met "Terrormignoni" uitlaten warm te draaien. Voor deze brulpijp stond een 1198, een 998 en een Panigale 1199. Al deze "Ducatisti" hadden zichzelf uitgerust met Ducati uitvoeringen van Dainese eendelige pakken, en natuurlijk ook de bijbehorende Ducati uitvoering van een Arai. Je kan het je voorstellen, ik als circuit groentje op een 32 jaar oude VFR van 50 euro voelde me niet op mijn gemak.

 

Als tweede groepje mochten we de pitsstraat uit. Het eerste rondje ging vrij tam. De beloofde 120 km/h werd gehandhaafd en de banden werden rustig warm gereden. Aan het einde van de eerste ronde begon het feest, we draaien de GT bocht uit en het gas gaat er stevig op. Met 160 op de klok kom ik over start/finish en de Ducs fietsten vrolijk bij me weg. Toen kwam het remmen voor de Haarbocht.

 

De weken daarvoor had ik mijn huiswerk gedaan door talloze onboard video’s te kijken van circuitdagen op Assen. Van alle niveaus circuitrijders heb ik video’s bekeken om er zo achter te komen waar ik als groentje ongeveer moet gaan remmen en insturen. Dit hadden mijn Ducati rijdende vrienden voor mij duidelijk niet gedaan, want zo’n 150 meter na start finish gooide ze hun ankers van het merk Brembo uit en zat ik met 200km/h bijna achterop.

Gedurende tweede ronde bleek toch echt dat het echte “all show, no go” Ducatisti waren. Tussen de ramshoek en de GT kwam de instructeur van het derde groepje mij voorbij. Hiermee vond ik dat het inhaalverbod was opgeheven. Samen met de instructeur van dit derde groepje en een RSV Mille zijn we de Ducatisti in de Ossenbroeken aan de buitenkant voorbij gegaan, om vervolgens compleet verkeerd de Strubben aan te snijden. Samen met wat vrienden hebben we na die dag de Strubben omgedoopt tot de “Struggle”. Geen van de rondes die we gereden hebben hadden we het gevoel dat die bocht nou echt goed ging.

19AA3-1709-064.jpg.52aaae0f7baa357f7d1bee1b932c90c9.jpg

De ronde erna vond de instructeur het ook mooi geweest was weg. De RSV mille en ik bleven samen over. Op het rechte stuk reed hij bij me weg, waarna ik in de bochten weer een beetje bij kon klauteren. Voornamelijk bij meeuwenmeer kon ik goed dichterbij komen. Ik denk dat het door het 16 inch voorwiel komt waardoor het insturen met 160 km/h verdomt makkelijk gaat.

 

Na een paar rondjes lekker doorgereden te hebben met meneer RSV kwam de zwart-wit geblokte vlag tevoorschijn. Terug op de paddock heb ik de motor weer geparkeerd bij de "Struggle" en heb ik de adrenaline even laten zakken. Toen de rust weer een beetje teruggekeerd was in m'n kop heb ik even een rondje gedaan rond de VFR. De schijven waren mooi blauw en de Dunlop Streetsmarts waren volledig in appelmoes veranderd.

 

Na een dag veel geleerd te hebben weet ik zeker dat er nog meer circuitdagen gaan volgen.

 

Mochten jullie meer willen lezen en vinden dat dit eventueel op een andere plek van het forum door moet gaan dan hoor ik dat graag.

 

Groeten,

Allard.

 

 

aangepast door Appel
  • Like 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je ook op zo'n oude fiets ook lekker het circuit op geweest bent. 

 

Reden jullie wel gewoon met een voorrijder die bij jou groepje hoorde?, bij MCT waar ik rijd halen ze alleen met de complete groep in als de ene groep sneller is dan de andere. 

 

Een oude motor zegt niet altijd wat hoor, gisteren reed ik een lekker tempo groep 2 met diverse vrij nieuwe snelle fietsen en een meisje met een eerste generatie cbr600, maar die reed heerlijk mee tussen de mannen en kwa houding etc was ze ze zelfs een paar stappen voor

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om weer wat te horen over de 50 euro Rc24 en ook mooi dat hij weer goed gebruikt wordt

Het is je eigen topic dus jij kunt hier neer zetten wat je wilt.

Voor de vindbaarheid zou je ook een nieuw topic aan kunnen maken met bijvoorbeeld Mijn belevenissen op de rc24.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...