Ga naar inhoud

Fluitend het nieuwe jaar in


 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen Viffers, 

 

Sinds een week rijd ik rond met nieuwe remschijven vóór. Vanwege goede recenties heb ik voor mijn 2002 VTEC met ABS, remschijven gekocht van EBC brakes. Remmen gaat zoals het hoort en het is een verademing dat ik van een kromme remschijf verlost ben. 

 

Tijdens het rijden >100kmh ontstaat er echter een fluittoon bij mijn voorwiel. Constante toonhoogte, altijd aanwezig ongeacht of ik rem, optrek, etc. Het lijkt te ontstaan door de rijwind! In de tunnel van de A2 langs Utrecht beweegt de wind altijd mee met het verkeer (wind mee), en dan is het stil bij 100kmh. Rijd ik de tunnel uit, is de fluittoon er weer?! 

 

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring gehad, mogelijk geassocieerd met montage van EBC brakes remschijven? Ben benieuwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de vooras zitten aan 1 zijde twee gaatjes. Als deze rechtop staan kan het voorkomen dat je dit fluitgeluid krijgt omdat de wind er dan overheen blaast.

Meestal helpt een beetje draaien van de as dan wel.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een heel logische en wakkere suggestie! Dat zou inderdaad het geluid kunnen verklaren. Geen seconde over deze oorzaak nagedacht. Zal dit weekend de as iets verdraaien! Ik koppel het effect zeker terug 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met twee afgedichte kleine gaatjes op de vooras naar huis gereden. En; fluitend geluid is weg!

 

Voor zover ik weet hebben veel motoren een vergelijkbare vooras met twee gaatjes om (de)montage makkelijker te maken. Maar mijn internet zoektocht vanmiddag leverde weinig op. Blijkbaar komt dit euvel zelden voor. @crossrunner Dank voor de oplossing. Fijne veilige kilometers gewenst iedereen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het geholpen heeft. Maar wel erg super toevallig, dat dit allemaal heel precies zo uitkomt om een hoorbare fluittoon te laten ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mij goed herrinner heb de oplossing ooit een keer op het forum voorbij zien komen maar het zou ook kunnen dat Johan dit mij verteld heeft.

Mooi dat het geholpen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de logica gebruikt dat als je de gaatjes verticaal zet dat er dan geen water in blijft staan maar dat is te ver gezocht.

Op de zijstandaard staat die kant toch scheef :coolsmiley:

Voor de mensen met OCD, horizontaal is ook netjes recht maar dan fluit hij niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik zorg dat het voorste gaatje net iets lager zit dan de achterste, geeft meer downforce. Is echt belangrijker dan topsnelheid! :thumpup:

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...