Ga naar inhoud

Voorvork demping gedeelte Honda Firestorm overzetten.


Howell
 Delen

Aanbevolen berichten

Van de week heb ik de Honda Firestorm van mijn buurman onder handen gehad voor een beurt.
Deze heeft ook 41 mm voorvorkpoten  welke diameter gelijk is aan mijn VFR800FI vorkpoten.
Echter de Firestorm heeft instelbare uitgaande demping (rebound) inde vorkpoten.
Mijn vraag is of iemand weet of het  binnenwerk zondermeer over te zetten is in de VFR poten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet, moet dit over te zetten zijn. V4Rosso heeft ooit via mij een instelbare set gehad van een CBR 600 en die in zijn VFR poten gezet.

 

Van die cbr poten waren de buizen enigszinds krom na een grindbak uitstapje. Ik schat in, dat binnenwerk makkelijker aan te komen is, als aan een complete rechte set.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-12-2018 om 15:34, Athome zei:

Waarom niet de volledige voorpoten?

Omdat je dan ook de remmen van de VTR dient te gebruiken want die van de VFR passen niet zomaar aan deze vork en ik wil ook het DCBS behouden.

 

Op 30-12-2018 om 15:34, Athome zei:

Waarom niet de volledige voorpoten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooiste is inderdaad als je de binnenpoot met alles in de onderpoot van de vfr kan schroeven... Intrassant ik volg even mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

(gebaseerd op mijn ervaring) 

als je het leuk vindt om "wat anders" te hebben en het leuk vindt om aan je motor te sleutelen, ga je gang.

Maar de CBR600 poten (met rebound) maakten op mijn VFR750 nou niet het verschil dat je zegt "poeh poeh wat is dat een leap forward"

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is op zich wel een valide opmerking. De Firestorm is ook de tamme (goedkopere) versie van de VTR1000. Ondanks dat er een rebound instelling op zit, zal het in basis waarschijnlijk nog steeds geen supervering zijn.

Over het algemeen zit men niet of nauwelijks aan de demping te draaien. Als deze eenmaal ingesteld is (voor zo ver dit mogelijk is) blijft dit meestal ook zo staan. 

 

Een bezoekje aan Hyperpro o.i.d zal waarschijnlijk een meer gewenst resultaat geven. De reden om de poten om te bouwen zal ongetwijfeld te maken hebben dat er een ontevredenheid is over de vering van de VFR zelf

Het ombouwen puur en alleen voor een rebound instelling zal waarschijnlijk beperkt zinvol zijn. Je moet dan wel goedkoop aan een set kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Athome said:

 De Firestorm is ook de tamme (goedkopere) versie van de VTR1000.

 

Sorry :offtopic:

 

De Firestom = VTR1000F en heeft niets van doen met de VTR1000-SP1/2....

 

Honda kreeg jaar op jaar billekoek van Ducati in het WSBK (waar de regels waren dat een 2 cilinder 1000cc en een 4 cilinder 750cc mocht hebben) dan meneer Honda op een gegeven moment tegen HRC zei "hier is een blanco cheque).

De VTR1000F bestond al en ging het met de beste wil niet halen, er werd dus met een leeg tekenvel begonnen..

In 2000 was de SP1 klaar en won Colin Edwards het kampioenschap. 2001 Bayliss op de Duc, dus mocht HRC nog een keer aan de bak om met de SP2 in 2002 de titel te pakken.

 Punt gemaakt trok Honda vervolgens de stekker uit het projekt en ging weer vol voor de GP.

En de VTR1000's SP's die wij konden kopen hadden geen 1 onderdeel van de fabrieksmachine hoor... 

 

 

 

 

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, 748cc zei:

 

Sorry :offtopic:

 

De Firestom = VTR1000F 

 

 Inderdaad. 

En bij Honda is de F-versie vrijwel altijd de goedkopere en eenvoudigere versie van de meer circuit georiënteerde versie (in dit geval de SP1 en SP2). Dat er technisch meer verschillen zijn dan gebruikelijk dat daar in feite niets aan af.

Omdat het de goedkopere/eenvoudigere versie is, kan je dus ook gerust aannemen dat de vering ook goedkoop gehouden is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Visueel is er (voor mij althans) weinig of geen verschil te merken tussen de motor van de 800Fi en de RC45. Inwendig weet ik enkel dat de slag van de Fi langer was.

Het frame was afkomstig van de Firestorm. Vermoedelijk dat sommigen denken dat het makkelijk is om bv. de voorvork van de Firestorm te gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2019 om 14:35, Athome zei:

Dat is op zich wel een valide opmerking. De Firestorm is ook de tamme (goedkopere) versie van de VTR1000. Ondanks dat er een rebound instelling op zit, zal het in basis waarschijnlijk nog steeds geen supervering zijn.

Over het algemeen zit men niet of nauwelijks aan de demping te draaien. Als deze eenmaal ingesteld is (voor zo ver dit mogelijk is) blijft dit meestal ook zo staan. 

 

Een bezoekje aan Hyperpro o.i.d zal waarschijnlijk een meer gewenst resultaat geven. De reden om de poten om te bouwen zal ongetwijfeld te maken hebben dat er een ontevredenheid is over de vering van de VFR zelf

Het ombouwen puur en alleen voor een rebound instelling zal waarschijnlijk beperkt zinvol zijn. Je moet dan wel goedkoop aan een set kunnen komen.

Jullie hebben gelijk dat het geen wereld van verschil gaat uitmaken, daarvoor zul je een geheel instelbare UPSD vork moeten monteren en dan kun je je nog afvragen of dit voor jouw rijstijl verschilt uitmaakt.
De vraag was eigenlijk meer van heeft iemand dit al eens gedaan en ik had er bij moeten vragen of dit enig verschil uitmaakt.
Experimenteren met andere veren ,de oliedikte en hoeveelheid kan soms ook al verschil geven en daarnaast zijn de glijbussen nog goed.
Ik hou zelf van een soepel dempende en aansprekende voorvork, ik heb dan ook een SAE10 olie gebruikt met 20 cc minder olie per poot waar ik nu eigenlijk wel tevreden over ben.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen wereld van verschil, maar als je bijvoorbeeld al hyperpro vering hebt valt er misschien voor de sportieve gebruiker best wat te halen op een circuit dagje als je de demping iets kan aanpassen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...