Ga naar inhoud

Welke mm2 stroomdraad?


sluus
 Delen

Aanbevolen berichten

 

Ik wil de spanningsregelaar van de VFR750 verplaatsen.

Welke mm2 draad moet ik hiervoor gebruiken?

 

 

sluus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dikker hoe beter eigenlijk. Niet te dik ivm gewicht en stugheid/montage. Ik heb kabel met een kern van 2,5 mm2 gebruikt voor de bedrading van de sr(verplaatst naar plek van claxon onder t-stuk voorvork). Let goed op (stekker)verbindingen; dat zijn de zwakke plekken. Zoveel mogelijk solderen en zo weinig mogelijk stekker verbindingen is het devies.

aangepast door VFoRever
verbetering maat oppervlakte kern(2.5mm2)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 1.5 te dun voor deze toepassing. Origineel zit er volgens mij al 2.5 aan en als de kabel langer word mag dat gerust een tandje dikker.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geheel afhankelijk van de stroom die er loopt. Veilige marge die wij in de jachtbouw gebruiken is 4A per mm2. dus 2,5mm2 is goed voor 10A. Dit is wel voor gelijkstroom bij wisselspanning kunnen er meer ampere per mm2. 

 

Ben het met VFRikus eens dat 1,5 te dun is. 2,5 afhankelijk van de lengte vermoed ik ook wel dat het afdoende is

Link naar reactie
Delen op andere sites

as het maar geen stugge kabel is dan is het goed (die gaat namelijk na een periode kapot).

Solderen moet je niet doen met loodvrij soldeer want door de hoogfrequent trillingen laat dat los.

 

Verder succes gr Nico 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook van die hulsjes met lijm er in. Als je die verhit smelt de lijm in het kunststof omhulsel en ontstaat er een waterdichte afdichting van het hulsje op de kabels. Na afkoeling is de lijm weer hard en waterdicht/-vast.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je genoeg hitte in de soldeer krijgt voor de diepe soldering zonder de plastic huls te verbranden.

Misschien leuk voor de gewone aansluitingen maar voor het SR/stator gebeuren zou ik het zelf niet gokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben het eens met Ray. Zeker voor dikkere draden is de hoeveelheid warmte te klein om een goede soldeerverbinding te krijgen. Beter gewoon een goede soldeerverbinding maken en een stukje goede krimpkous met lijm er omheen. Een AMP met krimpkous geeft over het algemeen een betere verbinding dan deze soldeerhulzen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...