Ga naar inhoud

Garmin VS Tomtom overstappen


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen

 

Ik heb nu ruim 10 jaar een Garmin 660 ,en zit te denken om over te stappen naar een Tomtom Rider 550.

Wie heeft dat ook al eens gedaan ,en hoe is dat bevallen (spijt ?)

Begin je weer van voor af aan om ermee om te gaan of valt dat reuze mee.

Of vind je een Garmin 396 een betere keuze.

Hoor graag jullie ervaringen ,Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met TT maar ik denk dat je wat weinig informatie geeft.

Waarom zit je te denken aan overstappen en hoe gebruik je de navigatie.

Ik geloof best dat Garmin dingen heeft laten liggen de laatste paar jaar en dat TT een flinke vooruitgang heeft geboekt maar beide hebben gegarandeerd hun voor- en nadelen.

2 voordelen die ik van de TT regelmatig hoor is dat de processor sneller is en dat de kronkelige route optie beter werkt dan bij de Garmin maar voor mij persoonlijk heeft Garmin het overgrote voordeel dat het een routeprogramma heeft die offline werkt wat je niet moet onderkennen wanneer je hem ook op reis gebruikt.

Ik neem hem ook mee op de fly and drive vakanties die ik vaak et de vriendin doe. We gaan altijd ergens naartoe waar in ieder geval een paar dingen zijn die ons aantrekken maar de rest bepalen we ter plekke op advies van de lokale bevolking. Vooral plannen is dan niet mogelijk en ik kan je garanderen dat lang niet overal een stabiele en snelle internetverbinding is... ook niet wanneer je gratis wifi hebt en een routeplanner die zoals alle andere opties hebben waarbij je afhankelijk bent van een online platform is dan ineens geheel onbruikbaar en kan je in het apparaat zelf gaan zitten klooien of je gaat weer ouderwets met kaarten werken.

Doe je zoiets toch niet dan blijft de vraag waarom je aan een overstap denkt en wat je van een TT verwacht staan.

De huidige Garmins zijn ook al een grote verandering t.o.v. de 550 en de 660 dus je zal hoe dan ook met een gewenningsperiode zitten.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even hier en vul de file in, krijg je een beeld voor je keuze.

 

Ik zelf gebruik een Zumo 590 na jaren een 660 gebruikt te hebben. En ben zeer tevreden over Garmin.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een Garmin 660, en heb in 2017 toen de TomTom Rider gekocht.
Had ik hem net 2 weken, komt er een nieuw model uit.....
Dus de Rider weer verkocht met het plan de nieuwe versie aan te schaffen. Dat heb ik nooit gedaan....
Ik gebruik nu dus nog steeds mijn 660, die is meer dan goed genoeg.
De Rider had voor mij niet genoeg meerwaarde om er dat geld voor neer te tellen (en dan krijg ik hem als dealer nog goedkoper).

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vakantie zal ik hem niet meenemen ,tenminste vliegvakanties , dan is google voldoende. 

Ik gebruik hem voornamelijk om routes te rijden en af en toe maak ik er ook een vooraf.

vooral de snelheid van de tomtom heeft mijn aandacht getrokken ,omdat dat juist het probleem is bij de 660 dat hij het niet meer bijhouden kan.

op zich voldoet onroute ook prima als ik een mooi stuk wil rijden zonder bestemming.

en ga ik met de vierwieler dan gaat hij ook mee om op een bestemming te komen als ik de weg niet weet.

De nieuwste Garmin is nog niet uitgesloten ,dat hangt allemaal af van welke ervaringen jullie met me willen delen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

T.o.v. de 660 is elke nieuwe Garmin ook een stuk sneller maar ik heb begrepen dat de TT nog sneller is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit begonnen met Garmin en een gruwelijke hekel gekregen aan mapsource en basecamp.

Overstap gemaakt naar tomtom. Ik vind de optie spannende routes zo goed dat ik eigenlijk nooit meer van te voren routes maak.

Op vakantie neem ik wel nog papieren kaarten mee.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Basecamp kan ik aardig uit de voeten om een route te maken ,ben juist bang dat ik met een tomtom en dus een ander programma niet uit de voeten kom.

 

Site van Mr gps werkt ook niet lekker vind ik ,om mij goed te laten informeren ,bovendien heeft hij ook geen winkel waar je effe langs kunt rijden ,dus lijkt mij Waypoint een betere optie ,die blijven je gewoon helpen al is het 10 jaar geleden dat je daar je toestel hebt aangeschaft

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het andere programma kan je makkelijk testen want je kan gewoon naar mydrive gaan en wat proberen. Geen idee hoe ver je komt maar je hebt (nog) geen TT dus naar het apparaat laden gaat niet. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat je gewoon een route kan mken, al is het alleen om te kijken of je er wegwijs wordt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van een streetpilot en daarna een zumo 550 (>10 jaar) overgestapt op een TomTom 550.

 

Met de Garmin serie veel routes gemaakt met hun software en ook gereden..ging perfect eigenlijk...ook met hulp van de filmpjes van MrGPS..bedankt hiervoor. Af en toe hikje onderweg maar daar had ik geen problemen mee, pak je je route later gewoon weer op. Na 2 keer een kapotte Zumo 550 was ik hem zat en ben mede daardoor overgegaan naar de TomTom550.

 

Nu rij ik geen voorgeprogrammeerde routes. Ik ben nl overgegaan door naar een plek te rijden ahv spannende route optie van TomTom en dat bevalt me super....ook volgens MrGPS duidelijk beter dan Garmin.

 

en Basecamp of MyDrive op de computer gebruik ik nauwelijks, geen zin om achter dat ding te zitten. Ik wil rijden, dus ding op het stuur klikken en gaan mbv spannende route optie!

 

 

aangepast door Dial_888
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ray ,mydrive heeft veel weg van ANWB routeplanner zo op het eerste gezicht

 

@ Dial_888  hoe gaat het met inladen van VFRclubritten met de Tomtom en het evt omzetten van een Garmin route naar een tomtom route

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als proef routes die gemaakt zijn met basecamp van ‘mijn’ motorclub probleemloos in ‘gpx formaat’ ingeladen. Komen netjes in MyDrive en worden daarmee gesynchroniseerd met de TomTom 550. Geen idee of ze exact overeenkomen maar de ritten die ik met de club meegereden heb kon ik probleemloos meerijden. Geen andere afslagen onderweg in mijn intercom gehoord....lol.

 

Nogmaals, ik ben geen routerijder meer en heb altijd de neiging gehad om onderweg als er een hickup was om door te rijden en later alsnog de route op te pakken. Soeplesse mbt route die op de vele sites staan moet je wel hebben want vaak zijn ze al vrij oud..en dan zit je met nieuwe of gewijzigde wegen. Maar dat is niet TT of Garmin zijn schuld....

 

En de TT is een moderne en vlotte toestel die ik graag ook in de auto gebruik van A naar B navi.....

 

 

aangepast door Dial_888
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Cock zei:

@ Ray ,mydrive heeft veel weg van ANWB routeplanner zo op het eerste gezicht

 

@ Dial_888  hoe gaat het met inladen van VFRclubritten met de Tomtom en het evt omzetten van een Garmin route naar een tomtom route

Routes worden al enige tijd als Garmin GPX en als track GPX aangeleverd.

Probleem bij de tracks blijft dat eventuele lunchopties niet worden aangegeven omdat een track alleen maar een start en een einde hebben als waypoint.

Uitzetten van automatisch herberekenen is altijd al de meest zekere optie maar bij een track is het echt een must want bij de minste afwijking krijg je meteen een herberekening direct naar het eindpunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ray ,ik weet dat de clubritten zo aangeleverd worden ,maar ik rij meer als alleen dat ,mijn vrienden rijden met Garmin en zo krijg ik ze ook aangeleverd ,daarom vroeg ik of ik ze dan ook makkelijk kan omzetten naar de Tomtom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goede vrienden zijn en je vraagt als je voor TT kiest of ze de routes ook als spoor kunnen aanleveren dan lijkt me dat toch geen probleem?

Is voor hun maar 2 klikken om er een spoor (track) van te maken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...