Ga naar inhoud

Garmin VS Tomtom overstappen


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben vorig najaar, na enkele jaren een Zumo 210 gehad te hebben, overgestapt naar een TT550. Hij bevalt me prima, ik heb geen spijt. Het enige wat me van het apparaat zelf niet bevaltnis dat hij niet automatisch een track vastlegt en opslaat, en in het verlengde daarvan vind ik de Gamin/Basecamp combi véél beter qua route & track bilbliotheekfunctie.

Voor het maken van routes gebruik ik momenteel drie tools: Basecamp, MRA Gold en Google Maps. TT Mydrive vind ik niet goed genoeg. Momenteel ben ik een 9-daagse Alpentrip aan het plannen en ik mis in Basecamp het makkelijk heen en weer kunnen schakelen tussen verschillende kaartmaterialen (TT versus Garmin) en satelliet view. Daar is MRA weer heel sterk in. Maar makkelijk routes met elkaar vergelijken en ordenen gaat in Basecamp weer veel makkelijker.
Bovenstaande heeft echter niet rechtstreeks een relatie met het apparaat wat je kiest om te navigeren en is meer een zaak voor fanatieke routemakers zoals ik.

Als je puur naar het apparaar kijkt vind ik de TT550 véél fijner. Hij heeft lekker z'n eigen Wifi en doet kaart- en andere updates lekker zelfstandig. Onderweg houdt 'ie via Bluetooth connectie met m'n smartphone en heb ik zeer actuele fileinformatie. Ook leest hij inkomende berichten vlekkeloos voor. En hij maakt helemaal zelfstandig ad-hoc leuke routes. Dus als je ergens bent met alleen je navigatiesysteem en je wilt een leuke route rijden, dan heb je die à la minute met een paar klikken op je scherm geregeld.

Bottom line: ik ben heel blij met mijn overstap van een Zumo 210 naar een TT550.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Cock zei:

@ Ray ,mydrive heeft veel weg van ANWB routeplanner zo op het eerste gezicht

 

@ Dial_888  hoe gaat het met inladen van VFRclubritten met de Tomtom en het evt omzetten van een Garmin route naar een tomtom route

 

Als je vind dat Mydrive erg op de ANWB planner dan kan dat enerijds kloppen (de anwb planner werkt met tt software), tegelijk heb je dan echt ook echt slechts een eerste gezicht gehad. Neem even de tijd en verdiep je wat meer in het programma, dan zie je de extra mogelijkheden die het programma echt wel heel erg leuk maken - het plannen van een 'spannende route'. 

 

Qua routeuitwisseling garmin/tomtom zie https://www.mrgps.nl/kennis/mrgpsmethode/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net terug en ik ben in war met MyRoute, moet zijn MyDrive.... gebruik het te weinig. MyRoute gebruik ik niet omdat ik geen zin heb om weer een andere programma te leren, ook niet in de nu zo rustige  winter...lol.

 

Moet ook gezegd worden dat ik met de ontwikkeling vanaf de mapsource/streetpilot/route sites het ontdekken vd mooie wegen een stuk gemakkelijker is gegaan....en hiermee mooie ritten met de motor heb gemaakt.

 

Kortom, na zoveel jaren navi kies ik nu voor gemak en daar voldoet de TT550 zoals ik hem gebruik uitstekend. En redelijk betaalbaar, mijn God wat was de streetpilot toentertijd een klap geld...gelukkig voordelig tweedehands kunnen aanschaffen...geldt ook de VFR.

aangepast door Dial_888
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/3/2019 at 12:37 PM, Cock said:

 

vooral de snelheid van de tomtom heeft mijn aandacht getrokken ,omdat dat juist het probleem is bij de 660 dat hij het niet meer bijhouden kan.

 

Ik heb zelfs met mijn vrij vlotte rijstijl nog nooit meegemaakt dat mijn 660 het niet kan bijhouden. Alleen als je verkeerd rijdt kan het een enkel keertje net even te lang duren voordat hij herberekend heeft. Verder nog nooit meegemaakt dat hij te traag is, zelfs niet in stadsverkeer met heel veel afslagen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, AFS Motorparts zei:

Ik heb zelfs met mijn vrij vlotte rijstijl nog nooit meegemaakt dat mijn 660 het niet kan bijhouden. Alleen als je verkeerd rijdt kan het een enkel keertje net even te lang duren voordat hij herberekend heeft. Verder nog nooit meegemaakt dat hij te traag is, zelfs niet in stadsverkeer met heel veel afslagen.

BTW, op de motor rij je nóóit verkeerd, je ziet alleen iets meer van de omgeving

  • Like 4
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd al meer dan een jaar met zowel een zumo 660 en steeds de nieuwste TT GO software op mijn telefoon. 

Ben constant aan het vergelijken met Gpx routes.

Ik rijdt met TT de track. Deze maak ik eerst gereed door in mydrive de blauwe routelijn op de zwarte track lijn te leggen.

Desondanks wijkt de TT regelmatig af van de zumo.

Na een een aantal km klopt het vaak wel weer en dan ineens weer niet, terwijl de zumo precies klopt met de andere garmins op dezelfde route.

Probleem met TT is dat herberekenen niet uit te schakelen is, en TT zijn eigen weg gaat.

Als je met een geladen track verkeerd rijdt kan het voorkomen dat TT je heel lang terug stuurt naar de plek waar het fout ging.

TT is een prima navigatie systeem zo lang je alleen rijdt. ( kronkelwegen zijn een sterk punt, alsmede het goede kaartmateriaal)

Ga je in een groep dezelfde route rijden dan garmin nemen.

Dit jaar ga ik Myrouteapp testen i.p.v Tomtom.

 

Groet:  Henk

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

TT Go is ook niet echt motornavigatie.

De Riders van tegenwoordig werken prima met een track maar zoals gezegd vind ik het een groot nadeel dat een track niet met tussenpunten kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de oude riders schijnen toch een aardige afwijking te hebben.

Iemand die vaak in mijn groepje meerijdt had bij zijn oude TT vaak een andere route dan ik reed en dat was bij de nieuwe serie over.

TomTom Go is volgens mij meer van A naar B navigatie, leuk voor in het koekblik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garfield:  ik ben zeker niet in de war wat betreft de route en het track verhaal.

in theorie klopt het dat de track altijd goed moet zijn., maar door verschil ik kaartmateriaal kunnen er toch afwijkingen ontstaan.

In TT mydrive leg ik de blauwe routelijn over de zwarte track lijn heen, waarna mydrive de route als een track naar mijn Tomtom Go stuurt via wifi.

Je laadt de route ook in als een track.

Tomtom Go is naar mijn idee dezelfde software als op de TT410.

Bevat ook ook kronkelwegen en kan overweg met Gpx routes.

Dit gaat met de Go overigens beter dan met de Rider.

Laatst stond ik met mijn TT Go naast een andere motorrijder die een TT 550 had. We bleken dezelfde fout in de route te hebben, rechtsaf door een stad i.pv. rechtdoor.

Voor mij toch echt de garmin.

 

 

Groet:  Henk

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend van me heeft de TT550, die reageert zo snel als de navigatie van je telefoon. 

Geen traag reagerende menu's, gewoon klik en go.

Let wel op dat de 550 met een ander soort bestand werkt als de eerdere TT's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Henk68 waarom zet je de zwarte track niet gelijk in de TT. Ik moet zeggen dat sinds ik met de mr gps methode werk ik eigenlijk nauwlijks afwijkingen in de routes heb behalve als er verkeersbeperkende maatregelen zijn zoals een afsluiting voor alleen autoverkeer. Bovendien gaat de TT naar het dichtbijzijnde punt op de route bij een omleiding o.i.d. . Hij gaat dus niet rechtstreeks naar het einde van een rit. Wat wel kan gebeuren als de route dicht langs elkaar loopt bij een rondrit oid, is dat bij een omleiding het "verkeerde" dichtbijzijnde punt gekozen wordt waardoor de route anders loopt als verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt tot zover met jullie reacties ,het maakt het kiezen echter niet makkelijker ,bij een aantal is het goed bevallen de overstap naar tomtom ,een ander vind de garmin de ideale motornavigatie ,voorheen was garmin opermachtig als motornavigatie maar met de komst van de tt550 is dat verleden tijd ,miss moet ik wachten tot dat garmin met een ander toestel komt die de tt gaat overtreffen ,de kronkelwegen van tt en de snelheid van rekenen spreken mij wel aan ,het is geen brood wat je aanschaft dus wil wel zeker zijn van mijn zaak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...