Ga naar inhoud

Garmin VS Tomtom overstappen


 Delen

Aanbevolen berichten

Een nieuwe Garmin is hoe dan ook stukken sneller dan de 660.

Ik eb destijds de 550 weggedaan en de 395 gekocht omdat de 550 bochten vlak na elkaar niet meer bij kon houden maar dat is bij de 395 verleden tijd en dat terwijl ik hem op 3D heb staan.

Ga een keer langs bij Waypoint of naar de beurs en kijk eens door de menu's van de modellen waar je tussen twijfelt, voor hetzelfde geld heb je met 1 van de 2 al meteen ruzie. Een goed gevoel bij het menu is meer waard dan een beetje extra snelheid en dat gaat ook op voor de routeprogramma's.

Bij de Garmin blijft dat laatste bij het bekende en hoef je alleen aan het nieuwe menu te wennen en bij de TT zal je aan een nieuw menu en een nieuw routeprogramma moeten wennen, als je iemand bent die lastig aan iets nieuws went is de keus denk ik ook wel makkelijk.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Ray zei:

knip...Bij de Garmin blijft dat laatste bij het bekende en hoef je alleen aan het nieuwe menu te wennen en bij de TT zal je aan een nieuw menu en een nieuw routeprogramma moeten wennen, als je iemand bent die lastig aan iets nieuws went is de keus denk ik ook wel makkelijk.

Wat de routesoftware betreft het volgende.

Basecamp wordt niet meer door Garmin onderhouden. Nu kun je daar in jouw persoonlijke situatie misschien nog wel even mee door. Maar ergens heb ik gelezen dat op een iMac / Macbook van Apple met het nieuwere 64 bits besturingssysteem IOS de 32 bits software van Basecamp niet meer werkt. Wanneer dat met het Windows besturingssysteem zover is, weet ik niet.

M.a.w. ook met een GPS-toestel van Garmin ben je op den duur op een on-line routeapplicatie aangewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Cock said:

Iedereen bedankt tot zover met jullie reacties ,het maakt het kiezen echter niet makkelijker ,bij een aantal is het goed bevallen de overstap naar tomtom ,een ander vind de garmin de ideale motornavigatie ,voorheen was garmin opermachtig als motornavigatie maar met de komst van de tt550 is dat verleden tijd ,miss moet ik wachten tot dat garmin met een ander toestel komt die de tt gaat overtreffen ,de kronkelwegen van tt en de snelheid van rekenen spreken mij wel aan ,het is geen brood wat je aanschaft dus wil wel zeker zijn van mijn zaak.

 

 

Begrijpelijk. Je kunt ook denken: je kunt niet echt een verkeerde keuze maken, het is allebei goed in principe. Zeker als je bereid bent een beetje moeite te steken in de werking van een apparaat en software. Eens kijken bij een zaak en de diverse apparaten wat proberen zal duidelijk maken wat voor apparaat je het meeste aanspreekt. Ik begreep ook dat Garmin een ander soort scherm gebruikt (drukgevoelig i.p.v. geleidend?) waardoor regendruppels geen rare bedieningseffecten kunnen veroorzaken. Als je weleens in de regen rijdt, zou dat ook een punt van overweging kunnen zijn. Hoe dat precies zit, kun je dan een verkoper vragen. Uiteindelijk zul je hoe dan ook het apparaat en de routesoftware eigen moeten maken om er alles mee te kunnen doen wat je wilt. Maar dat is onderdeel van de hobby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Ulympos said:

Basecamp wordt niet meer door Garmin onderhouden.

Waar haal je dat? Wild gerucht van TT adepten? Of van één of andere maker van een concurrerend routeringsprogramma?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, VFRoemer zei:

Waar haal je dat? Wild gerucht van TT adepten? Of van één of andere maker van een concurrerend routeringsprogramma?

Vanwaar deze opwinding? Heb ik je beledigd ofzo? Ikzelf gebruik op mijn Windows laptop nog immer nu en dan BC 4.7.0. En misschien heb ik het verkeerd gelezen maar als je even googlet met de zoekterm "garmin basecamp discontinued" krijg ik aardig wat hits....
Ook Garmin ontwikkelt on-line routeapplicatie zoals Garmin Explore.

aangepast door Ulympos
  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik kan vinden is Garmin alleen gestopt met de cloudpslag en het online delen van adventures via die opslag.

Ik heb inderdaad ook verhalen gehoord maar nergens iets van Garmin zelf en tot dat is maak ik me er niet druk om.

Misschien komt het omdat ze wel met een online platform bezig schijnen te zijn maar ook hier niets van Garmin zelf en dan gaat het bij mij naar het bakje "fake news" en reageer ik op alles zoals gewoonlijk op basis van wat ik weet (of denk te weten wat dan wel weer gecorrigeerd wordt en heb ik ook weer wat geleerd).

Toon is lastig te typen en erg gevoelig voor interpretatie (smiley's willen wel helpen) maar ik ben ook af en toe te lui om ze te gebruiken :blush:) maar ik kan me "die toon" wel een beetje voorstellen omdat tegenwoordig alles maar als een echo apparaat gedeeld en verspreid wordt terwijl 80% geen fatsoenlijk bevestigende bron heeft.

Ook ik heb me er schuldig aan gemaakt maar tegenwoordig probeer ik toch even te Googelen en als de bron (in dit geval Garmin zelf) niet bij de eerste resultaten zit dan doe ik het al snel af als onzin.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, even een kopie van een Garmin support pagina. L E T  O P  de tekst aan het einde na het * BaseCamp development has been discontinued.

Of ik begrijp het niet correct? Op het FJR-forum was dit ook een item.

 

Maar hier een al lang lopend draadje: Einde van Garmin BaseCamp ontwikkeling  in zicht?

https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=109&t=47047

 

En over de kwestie 32 bits / 64 bits OS (besturingssoftware).
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=122&t=49692#p426764

 

==========================================

bron: http://forums.gpsreview.net/discussion/31269/is-basecamp-headed-for-extinction#latest
==========================================

Here's the article from Garmin's support site:

https://support.garmin.com/en-CA/?faq=cmo7YxRdRB1DDl1JAWuEV8
___________

Benefits of Using the Explore Website Compared to BaseCamp with the GPSMAP 66 Series

The Explore website and BaseCamp* both provide valuable information and tools for the user. We are now working toward developing and improving the Explore Website. This web portal allows users multiple feature advantages. We recommend using the Explore Website for management of waypoints, locations, activities, tracks, and routes. 

Explore Website advantages and features:

Web access from any internet connection
Syncing with the Explore app
Free Topo and Aerial maps
Import courses from Garmin Connect
Advanced Search


There are features that both Explore and BaseCamp offer:

Import GPX, KML, KMZ
Export GPX, KML
Organize user data in a library with collections


There are also features currently only available in BaseCamp:

Viewing maps on the Garmin device
Auto road/trail routing
Viewing a profile graph for routes and tracks
Viewing detailed statistics about tracks
Viewing a 3-D map

* BaseCamp development has been discontinued.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vreemd want ik zie dat laatste zinnetje NIET op de support website van Garmin.

Wanneer ik op de lijst wil klikken van apparaten die ondersteund worden door de explore website krijg ik een 404 en onderaan de support pagina heb ik een 505.

Daarbij is het een Canadese pagina en als ik zoek op Basecamp dincontinued kom ik niet op een site van Garmin uit waar eenduidig staat dat dit het geval is.

De pagina's van het GPS forum zijn niet van Garmin.

De geruchten beginnen al in 2015 geloof ik en de updates zijn niet erg frequent maar als iets werkt hoeft er ook niets aangepast te worden.

Ik ben ook ingeschreven voor de nieuwsbrief van Garmin en wanneer het echt serieus wordt dan ga ik er vanuit dat dat wel in een nieuwsbrief bekendgemaakt wordt.

Het is een beetje als de buurman die een been gebroken heeft maar aan het eind van de straat dood is, zolang ik geen rouwkaart heb leeft hij nog.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen (o.a. koppeling Google Earth naar ik meen) die BC-gebruikers met versie 4.7.0 ervaren zijn kennelijk nog immer niet door Garmin gefixt. Men wordt door kenners dan geadviseerd om de 4.7.0 te verwijderen en versie 4.6.2 weer te installeren. In tegenstelling tot een Windows computer, is dat voor een iMac gebruiker een lastiger verhaal.
Evenzo het probleem BC op de nieuwste 64 bits IOS van Apple. Laatste Mac & Win-versie (4.7.0) is van mei 2018.... Dat lijkt te wijzen op stopzetten ontwikkeling van BC.
Maar ik wil BC beslist niet bashen. Op mij Windows 10 machine werkt het nog uitstekend. Naast BC gebruik ik sinds kort MRA en dat werkt ook verdomd makkelijk, hoewel ik nog veel moet ontdekken.

aangepast door Ulympos
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ray zei:

Toch vreemd want ik zie dat laatste zinnetje NIET op de support website van Garmin.

Wanneer ik op de lijst wil klikken van apparaten die ondersteund worden door de explore website krijg ik een 404 en onderaan de support pagina heb ik een 505.

Daarbij is het een Canadese pagina en als ik zoek op Basecamp dincontinued kom ik niet op een site van Garmin uit waar eenduidig staat dat dit het geval is. Knip...

Misschien leidde die oorspronkelijke verklaring tot veel turbulentie van (terecht) teleurgestelde gebruikers en is de tekst daarom aangepast. Maar dat is speculeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist... Aangezien ik geen belegger of weerman ben doe ik niet aan speculaties :coolsmiley:

We zien het vanzelf maar zonder concrete mededelingen of problemen door een gebrek aan updates ga ik me niet druk maken om mogelijk niets.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Ray zei:

knip... ga ik me niet druk maken om mogelijk niets.

Ik doe dat evenmin, want dat zou onverstandig zijn. Immers aan de policy van Garmin kun je als individu toch niets veranderen.

Maar als toekomstig koper van een GPS-product kun je wel rekening houden met signalen die een ontwikkelrichting (bijvoorbeeld off-line en/of on-line routeapplicaties) aangeven en aan de hand daarvan je keuze bepalen. En daar ging geloof ik de discussie over. :357:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is al lang geleden dat er een echte update van basecamp is uitgekomen. Het is dus zeer waarschijnlijk dat de ontwikkeling van BC gestopt is. 

Ik ben overgestapt van zumo 590 naar TT 550. 

 

Het maken van routes vind ik in BC nog steeds het handigst. Zeker wanneer je meerder dagen op reis gaat en routes goed op elkaar moeten aansluiten. 

ook het opbouwen van een eigen route database werkt in bc mijns inziens mooier. BC werkt onderweg altijd zonder internet werkt geen enkele andere routeplanner. Als je in BC de gemaakte route omzet naar een track dan is deze met alle moderne GPS betrouwbaar uit te wisselen mits de route netjes gemaakt is dus geen punten naast de weg ed. 

 

Het rijden van vooraf gemaakte tracks doen TT en garmin even goed. Offroute houd je met een garmin meer overzicht. De tt zal je terug brengen naar de track, gaat nu nog niet altijd soepel. 

 

Wil je onvoorbereid een route rijden, dat doet de TT veel beter. 

 

Conclusie ? het ontloopt elkaar niet veel. TT is goedkoper en sneller. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling met google is er nog steeds, je moet nu alleen even de routes / tracks exporteren als kml bestand, vervolgens openen en zijn ze zichtbaar in google earth.

nadeel: iets omslachtiger om een route te openen in google earth (voorheen een simpel knopje)

voordeel: je kan makkelijker meerdere routes / tracks tegelijk zichtbaar maken (bijv. bij een meerdaagse trip met losse routebestanden)

 

En wat van de Zumo 595? de uitvoering met alleen kaarten europa is nu overal in de aanbieding voor € 449,- tegenover € 549 voor de travel edition.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@RoelH tussen de 396 en 595 zit niet zoveel verschil behalve de prijs ,de 396 kost 369 euro vs 449,-

 

het enige wat anders is ,is het iets grotere scherm en iets beter zichtbaar met volle zon erop ,en ik dacht dat spotify zichtbaar op het nav scherm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...