Ga naar inhoud

Garmin VS Tomtom overstappen


 Delen

Aanbevolen berichten

Laat ik toch nog even een bijdrage aan de 'verwarring' doen:

 

Qua Basecamp:

 

Garmin heeft haar focus qua routesoftware verlegd naar 'Explore', een online routeplatform. Dat platform is meer gericht op outdoor en fitness; vooral dat laatste is anno vandaag voor Garmin een vééél grotere markt, vandaar dat daar meer resources naar toe gaan. Voor 'ons' is explore op dit moment volstrekt oninteressant. Ondermeer omdat er zelfs geen auto-routing mee mogelijk is. Een route tussen twee viapunten kan alleen een rechte lijn zijn. In vergelijking met andere routeplanners behoorlijk 'stenen tijdperk'. Maar soit: is ook niet voor de Zumo bedoeld dus forget it.

 

Hoe zit het dan met Basecamp? Daarvan heeft Garmin gezegd dat ze het niet meer ontwikkelen. Net zoals ze dat on 2011 (!) zeiden over mapsource. Maar mapsource kun je anno vandaag nog gewoon gebruiken, en zo zal het naar verwachting over tien jaar met basecamp ook nog zijn. Wat dat betreft geen enkele reden tot zorg.

 

Wat ik wel kwalijk vind is dat men bij de laatste versie de problemen die er waren met weergaven in Google Earth hebben opgelost door simpelweg de hele functie weg te laten. Ook knullig is dat de mapinstaller niet meer werkt waardoor je met de laatste versie van Basecamp bijv geen OSM kaarten meer op je toestel kunt zetten. Is eenvoudig op te lossen door terug te gaan naar de 4.62 versie van Basecamp, te vinden op http://www.gawisp.com/perry/mapsource/. Daarnaast kun je een geexporteerde route nog steeds gewoon importeren in GE en kun je kaarten nog steeds laden met Mapsource.

 

Maarrrrr... het verdient natuurlijk allemaal geen schoonheidsprijs en leidt  tot een gevoel dat Garmin eerder stappen terug dan vooruit zet.

 

Toch zijn er ook bij Garmin wel degelijk positieve ontwikkelingen, en dan vooral de mogelijkheid routes te delen via de smartphone. Alleen: zelfs bij de nieuwe 396 heeft het door een bug maandenlang gewoon niet gewerkt (daarom hoor je er ook niemand over); Recent kwam er een firmwareupdate voor de 595 die deze optie ook voor dat toestel beschikbaar maakte. Maar ook die is (tijdelijk?) weer ingetrokken.

Enfin, het 'rammelt' allemaal een beetje en dat doet je op z'n minst op je achterhoofd krabben omtrent de aandacht die Garmin aan de motorrijders geeft... 

 

Qua TT Rider

Ook op TT wordt best eens gemopperd.

 

Punt is: als je precies weet wat je doet kun je bij de Zumo een route met 99% zekerheid gelijk houden. Omgekeerd: zodra je ook maar één ding verkeerd doet gaat het 99% zeker fout. De grootste handicap van Garmin in algemene zin is dat er heel veel verschillende dingen mis kunnen gaan; en dat je die dingen eigenlijk allemaal moet kennen om er fijn mee te kunnen werken.

 

Bij de TT kun je eigenlijk niets fout doen maar is er 'slechts' pak-'m-beet 95% zekerheid dat een route onveranderd overkomt. Het werd al genoemd: vooral als de route gaat over wegen die delen van de dag afgesloten zijn (sluipverkeer) kan er afwijking ontstaan. Zet op zo'n moment je TT maar eens op 'fietsroute' en vermoedelijk zal de route weer gelijk zijn - de fietser mag daar immers wel komen.

De kans op dergelijke afwijkingen is bij een dagtocht in Nederland véél groter dan wanneer het bijv om een vakantierit gaat. In de Alpen weinig risico op sluipverkeer immers ;).

 

Ander minpuntje van de TT is dat hij bij herberekenen soms te lang vast houdt aan één 'terugkeerpunt' op de route. Da's vooral in specifieke situaties. In dat geval kun je het best even op de kompaspijl links drukken, zodat je, uitgezoomd,  het routeoverzicht hebt en op eigen inzicht naar een punten verderop de route rijden wat je feitelijk bij de Garmin ook doet, bij uitgeschakeld herberekenen); tegen de tijd dat je nabij het vervolg van de route bent wordt de draad vanzelf weer opgepakt.

 

Beide aspecten heb ik overigens al uitgebreid aan TT gemeld. Van het tweede aspect heb ik ze zelfs een video-opname van een rit gemaakt waarin ik eea in de praktijk laat zien. Vervolgens hebben twee ontwikkelaars van TomTom diezelfde route met verschillende test-software versies opnieuw gereden om te zien wat het 'optimum' gedrag zou zijn. Dat laatste heeft nog niet geleid tot een update, maar ik verwacht dat dat op enig moment nog wel gaat komen. En ookbi Mydrive zie je dat men, itt Basecamp, niet stil zit.

 

Welke moet je kiezen?

Want da's de kernvraag van dit draadje. En die is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Met de al genoemde kieswijzer op https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/ probeer ik daarbij te helpen; maar zo'n tabelletje is arbitrair. Belangrijker is om de toelichting eronder te lezen en dat mee te nemen in de afweging.

 

In algemene zin (!) echter:

Als het gaat om welk toestel gemiddeld (!) voor de meeste toerrijders de beste keuze is was mijn antwoord tot ca vijf jaar geleden altijd en overal 'Garmin'. Dat is veranderd... En ik durf, mede op basis van de feedback die ik zelf krijg en lees, de stelling wel aan dat voor de meeste rijders anno vandaag de TT Rider de betere keuze is. Waarbij de combinatie van 'spannende route' en routes laden via de cloud de belangrijkste redenen zijn.

 

Laat ik het anders zeggen: kies voor de TT Rider TENZIJ je een specifieke reden hebt om voor de Garmin Zumo te kiezen (bijv allroad, tracks, betere muziekondersteuning, meer instelbaarheden etc). 

 

En inderdaad: luister naar praktijkervaringen van ander. Kijk daarbij echter niet alleen naar de ervaringen als zodanig, maar ook naar of die 'ander' een zelfde soort rijder is als jij bent. Qua type route, mate van voorbereiding, frequentie van gebruik etc.

 

Succes!

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MrGPS

 

Dank voor alle toelichtingen ,ook heb ik de test gedaan uiteraard en filmpjes bekeken en gelezen wat ik kon vinden .

 

het is net een jojo ,dan kies ik voor garmin en dan weer voor TT.

 

Ik heb nog geen besluit genomen ,wil op de beurs beide vasthouden en kijken in de menu's welke mij een beter gevoel geven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik fijn vind bij mijn huidige Garmin 660 en ook veel gebruik als ik bv naar het verzamelpunt rijd ,maar ook met de 4 wieler ,is als ik van A naar B ga en het adres ingeef ,dan wacht ik altijd even voor ik op GA toets ,dan komt er een vlaggetje uit ,als ik daarop toets krijg ik meerdere opties om op bestemming te komen ,zoals snellere tijd ,kortere route ,vermijd snelwegen en niet over de weg ,dit vind ik echt fijn om te gebruiken ,weet niet hoe dat geregeld is in de TT of de 396 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Cock said:

Wat ik fijn vind bij mijn huidige Garmin 660 en ook veel gebruik als ik bv naar het verzamelpunt rijd ,maar ook met de 4 wieler ,is als ik van A naar B ga en het adres ingeef ,dan wacht ik altijd even voor ik op GA toets ,dan komt er een vlaggetje uit ,als ik daarop toets krijg ik meerdere opties om op bestemming te komen ,zoals snellere tijd ,kortere route ,vermijd snelwegen en niet over de weg ,dit vind ik echt fijn om te gebruiken ,weet niet hoe dat geregeld is in de TT of de 396 .

Ook de StreetPilot 2720 had die functie en vond ik ook zeer handig, echter op mijn huidige Zümo 595 heb ik dit niet meer, of tenminste, heb ik dit nog niet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de 395 zit het wel maar volgens mij heb ik dat uitgezet omdat ik toch routes rij of de snelste weg van A naar B moet hebben wegens tijdsgebrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Ray zei:

Op de 395 zit het wel maar volgens mij heb ik dat uitgezet omdat ik toch routes rij of de snelste weg van A naar B moet hebben wegens tijdsgebrek.

Dan is het juist handig ,omdat je binnendoor er makkelijker tijd af rijdt ,dat ligt er ook aan welke dag het is en dagdeel ,daarbij is de route vaak ook leuker om te rijden

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de 396 kun je de routekenmerken wijzigen door naar het menu routeringsinstellingen te gaan; je krijgt dus niet meer de vraag, zoals vroeger.

 

Bij de TT krijg je die vraag ook niet maar kun je, zodra de route is berekend, even tikken op de routelijn en daar de routekenmerken wijzigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, MrGPS zei:

Bij de 396 kun je de routekenmerken wijzigen door naar het menu routeringsinstellingen te gaan; je krijgt dus niet meer de vraag, zoals vroeger.

 

Bij de TT krijg je die vraag ook niet maar kun je, zodra de route is berekend, even tikken op de routelijn en daar de routekenmerken wijzigen. 

Jammer dat zo'n mooie functie verdwijnt ,deze ga ik missen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat een slotje op ,bedankt voor alle input ,ik heb mijn keuze op de beurs aangekocht, de Garmin 396 .

 

De grootste doorslag was voor mij toch wel het gebruik van Basecamp en de bekendheid met Garmin ,de verschillen waren immers niet groot.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...