Ga naar inhoud

topsnelheid vfr800a?


peter fille
 Delen

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, Ray zei:

De VTEC kleppen worden ook door oliedruk aangestuurd.

Als je onder de 6800/7000 rpm blijft zal je weinig merken maar wanneer je door wil trekken dan ga je die wel missen en dus ook vermogen.

Yep,heb die gemist. Gat nu als een raket tegenover vroeger en hij haald ook 12000 toeren. Heb mijn gegutste uitlaat erop gezet en vindt het prachtig geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de eerdere discussies bleek dat volgens Peter de Vtec wel werkte, vandaar mijn opmerking. Maakt niet meer uit, het probleem is opgelost en veel plezier met de Viffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zette mij ook even op het verkeerde been, maar Peter heeft zijn post van 6 feb. waarin hij aangaf dat het vtec systeem werkt op 16 feb aangepast en aangegeven dat hij denkt dat het systeem niet goed werkt. Als de vtec kleppen niet meedoen is het slechte presteren te verklaren. De vraag is wel of alle delen in het blok voldoende smering hebben gehad in de periode dat er gereden is met te weinig oliedruk. Waarschijnlijk heeft de oliepomp nog voldoende olie opgevoerd om het blok heel te houden, maar onvoldoende om de vtec kleppen te activeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb met interesse dit topic gelezen na mijn Eifel weekend rit. De reden: mijn VTEC topte bij circa 245 op de teller / 230 op de navi. Harder wilde die niet. En dat terwijl ik 3 jaar terug met ijzeren ballen 269 op de teller / 254 op de navi haalde op een 'ohne limit' deel van de A4 in Duitsland. 

 

Nu ik er over nadenk ... de VTEC heb ik niet voelen "trappen". Vorige week heb ik de olie en koelvloeistof verwisseld, beide peilen kloppen na een testrit. Verder kwam de motor ook aardig goed mee met de snellere beestjes in de Eifel. Alleen vond ik het vreemd dat die niet over de 245 ging op de teller. Eerst dacht ik aan een te strak afgestelde ketting, maar nu twijfel ik daar dus over. In 2017 heeft mn monteur al eens het VTEC systeem gereinigd omdat de voorste 2 cilinders niet meededen met het explosief feestje en de motor daarom inhield. Het zou vreemd zijn als dit probleem zich opnieuw voordoet na amper 10k km... want afgelopen september kickte de VTEC nog vrolijk mee op circuit Zolder...

 

Heeft iemand toevallig een vergelijkbare situatie meegemaakt?

aangepast door JohnvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Misschien zijn de oliedruk mechanische die de vtec activeren waardoor nu de achterste het niet meer goed doen? 

 

Mijn topsnelheid op de vtec was 257 op de teller met volle bepakking en rugzak. Ook in Duitsland uiteraard 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, Is er een specifieke oliedruk range waarin de VTEC wel/niet werkt? Ik ga morgen ff een testrit maken om te zien of de VTEC werkt. 

aangepast door JohnvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oliedruk weet ik niet want onze motoren geven alleen aan of er druk is of niet.

Wel is het inschakelen van het VTEC gebeuren gekoppeld aan de koelwatertemperatuur en onder de (ik dacht) 64gr doet het systeem niet mee.

Maar een item wat ik vaak aanhaal als iets niet helemaal 100% is qua lopen zijn de bougies, vaak afgedaan als onzin maar ook vaak bevestigd als oorzaak van motorische problemen.

Officieel moeten de iridium bougies 48k meegaan maar vanaf 35k beginnen ze toch wel te degraderen en het komt niet zelden voor dat er na 60k nog steeds de bougies af fabriek erin zitten "want ze vonken toch?".

Bij onduidelijke motorische problemen zeg ik altijd dat je eerst de uiterste basis op orde moet hebben en van daaruit verder zoeken. De uiterste basis is een schoon luchtfilter en iridium bougies ouder dan 35k vervangen en zorgen dat er een goede benzine in de tank en het hele systeem zit. Goede benzine is minimaal euro95 met max 5% ethanol van een van de grote merken en niet de afgelopen tankbeurten 10l bijgetankt bij Shell in een tank met Texaco en later nog eens 12l bij de BP enz. (want dan zit je in principe met witte pomp benzine in je tank.

 

Bij topsnelheid vergelijk moet je ook rekening houden met de omstandigheden van toen en nu. Was het toen kouder? Koude lucht bevat meer zuurstof en geeft dus meer vermogen. Bij dragraces hebben ze voor/in het luchtfilter een bak die ze vullen met droogijs en turbomotoren hebben vaak nog een intercooler om die lucht zo koud mogelijk te krijgen voor maximaal vermogen.

Heb je nu misschien E10 getankt? Ethanol heeft een lagere calorische waarde dus het verbruik gaat omhoog en het vermogen omlaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn allemaal goede variabelen, Ray. 

De bougies moet ik ff nakijken, als het goed is waren die voor de circuitdag in 2017 al vervangen (bij 35k). 

Tanken in Nederland doe ik meestal RON 95 (onbemande pomp), maar in Duitsland RON 98/100. Aangezien ik bijna alleen nog in Duitsland toer, zit 75% van de km'ers 98/100 in de tank. Va  de E10 rommel probeer ik af te blijven ... De temperatuur bij die hogere topsnelheid was +/- 20 graden in de avond. Afgelopen weekend was het 30+ in de middag. Luchtfilter, etc, zal ik ff nalopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, JohnvR zei:

(onbemande pomp)

Of hij bemand is of niet dat maakt niet uit, gaat erom dat je geen merkloos tankt want die zogenaamde witte pompen kopen de restanten van de grote merken dus komen al die verschillende additieven door elkaar. Per merk is het een goede combinatie maar al die goede combinaties gaan elkaar tegenwerken, vandaar ook mijn opmerking over steeds bijtanken bij verschillende merken. Verschillende merken tanken is niet erg maar dan moet je wel gaan tanken als de tank echt leeg aan het raken is maar als je niet weet of en wanneer je weer kan tanken omdat je op vakantie of onbekende omgeving bent is elke benzine beter dan geen benzine :wijsneus:

Veel onbemande pompen zijn Firezone en dat is gewoon Texaco dus ook veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-7-2019 om 13:30, JohnvR zei:

Ik heb met interesse dit topic gelezen na mijn Eifel weekend rit. De reden: mijn VTEC topte bij circa 245 op de teller / 230 op de navi. Harder wilde die niet. En dat terwijl ik 3 jaar terug met ijzeren ballen 269 op de teller / 254 op de navi haalde op een 'ohne limit' deel van de A4 in Duitsland. 

 

Nu ik er over nadenk ... de VTEC heb ik niet voelen "trappen". Vorige week heb ik de olie en koelvloeistof verwisseld, beide peilen kloppen na een testrit. Verder kwam de motor ook aardig goed mee met de snellere beestjes in de Eifel. Alleen vond ik het vreemd dat die niet over de 245 ging op de teller. Eerst dacht ik aan een te strak afgestelde ketting, maar nu twijfel ik daar dus over. In 2017 heeft mn monteur al eens het VTEC systeem gereinigd omdat de voorste 2 cilinders niet meededen met het explosief feestje en de motor daarom inhield. Het zou vreemd zijn als dit probleem zich opnieuw voordoet na amper 10k km... want afgelopen september kickte de VTEC nog vrolijk mee op circuit Zolder...

 

Heeft iemand toevallig een vergelijkbare situatie meegemaakt?

 

Ik heb dan geen vtec maar een 98er 800fi, ik weet niet of je vaker 220+ rijd met je motor, maar er hoeft niet technisch iets mis te zijn in mijn ogen. 

 

Oude VS verse benzine doet tegenwoordig erg veel, zeker wanneer er ethanol is bijgemengd zoals bij de e5/euro 95 benzine verouderd de benzine al snel. 

Ik rijd niet veel km's met m'n vfr, had in juni m'n laatste circuit dag op Zandvoort gehad, toen liep hij gemakkelijk naar 220+ 

 

Heb op 't circuit getankt vpower98, daarna heb ik hem weggezet en alleen een ritje van ca 15km tussendoor gemaakt tot twee weken geleden, savonds even lekker gestuurd op de oude benzine ging hij met moeite naar 220km/h toen even getankt, waarna bleek dat m'n zoontje een koortsstuip had en naar de huisartsen post moest met enige spoed, dus snel naar huis.... Met de verse benzine liep hij gelijk vlot naar 240 km/h, met m'n huidige blok nog niet harder gereden dan dat maar de rek was er zeker nog niet uit. 

 

Mn vorige blok (zit nu een andere in) liep onderweg naar vakantie net geen 270 op de teller, bagage erop maakte voor de topsnelheid niet echt uit, duurt wat langer voor hij erop zit 

 

Mijn ervaring is toch dat 3 factoren invloed hebben op de actuele topsnelheid van je motor 

 

-staat van onderhoud 

-verse benzine 

-rijd je vaker hoge toerentallen/snelheden 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, ja dat zou kunnen. Staat van onderhoud is prima (verse olie en koelvloeistof) voor zover ik kan achterhalen.

Over het algemeen rij ik tijdens mijn eifel ritjes vlot door en meestal hoog in de toeren

Binnenkort maar weer eens een ritje A4 naar Keulen plannen om 8u in de avond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...