Ga naar inhoud

Knipperlichtmodule VFR800FI


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn VFR een knipperlichtmodule zitten.
Dat ding doet in het kort het volgende, knipperlichten branden altijd op 70% en zodra ik mijn knipper aanzet gaat deze gewoon regulier knipperen.
Als ik rem gaan de knipperlichten 3x meer knipperen om extra op te vallen.
Als ik door de file rijd kan ik ze laten knipperen als alarmlicht om extra op te vallen.

Nu heb ik ook naast de reguliere knipperlichten spiegels met geïntegreerde led knipperlichten.

Als ik nu wil knipperen hoor ik hem ratelen/vonken/triggeren om aan te slaan (echt zo'n krgrgrgrk geluid) maar hij gaat niet altijd of direct aan. Als hij wel aan gaat, gaat hij na een 4-5 keer knipperen weer op 70% constant branden zonder dat ik hem uit zet.
Ik heb het vermoeden dat het 2 dingen kan zijn, iets met de spanning waardoor de LED knipperlichten de boel blokkeren en er een relais tussen moet of de module is aan het kloten en moet er of helemaal uit of even nagelopen worden.

De remknipper en file alarmlichten doen het wel gewoon, wat het verhaal wat lastiger maakt dan gewoon ja het is een relais want de LED's willen sneller knipperen en zorgt voor issues.

 

Enige knappe koppen hier met een mogelijke oplossing die niet is alles eruit trekken en zonder de module verder rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze units vroeger ook verkocht.
Vraagje: heeft de unit het met deze knippers wel goed gedaan? Of weet jij dat niet?

Afhankelijk van welke generatie SL het is kan het inderdaad kloppen dat bij plaatsing van LED-knippers de boel op hol slaat.
Dan kan je 2 dingen doen:
1. lastonafhankelijk knipperlichtrelais plaatsen of vervangen (ik heb ze al gehad die het niet lekker deden)
2. weerstand over de knipperlichten plaatsen.
3. normale knipperlichtlampjes plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden,

 

Ik begin nu heel erg te twijfelen waar het aan kan liggen, ik kan de relais vervangen, Eerst even zoeken waar deze zit.

Lampjes van spiegel vervangen gaat niet. Ik heb dus op de normale plaatsing van de knippers normale lampjes en enkel in de spiegel led lampjes.

 

Waar het nu mis gaat is bij regulier knipperen naar links en rechts, hierbij is het volgende aan de hand.

 

Rechts doet het af en toe en pas na of even wachten, of schakelaar om houden tot hij start (en dan ook bij loslaten stopt hij soms meteen)

Links is hetzelfde alleen een stuk lastiger en doet het vaker gewoon niet.

Bij beide gaat wel het eerder genoemde geluid gewoon op

 

Hier kan je dus nog denken aan een defecte module, echter...

 

De remknippers en alarmlichtmodus doet het wel normaal en dan knipperen ook alle lichten gewoon zoals het hoort.

Ook als de reguliere knipperstand het doet is er niet eentje sneller aan het knipperen.

 

Ik denk dat er niks anders opzit dan proefondervindelijk uitzoeken waar het mis gaat.

Module eruit, doet alles het dan?

Ander relais, doet alles het dan met en zonder module.

Dan kan ik op die manier pas zeker weten waar het probleem zit en het oplossen.

 

Twijfel ook nog aan de module zelf om die wel of niet te houden, want ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde qua zichtbaarheid is.

Al vind ik de alarmlicht functie bij filteren wel erg prettig en lijkt beter te werken dan een enkele knipper aan hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vertraging ben ik ook wel eens vaker tegengekomen bij led-knippers, en dat kwam tot dusverre altijd door een slechte stuurschakelaar.
Zet eens een föhn (geen verfbrander) op die schakelunit totdat hij warm is. Verdwijnt jouw probleem dan? Dan zit het in de schakelaar (en die is meestal niet los te koop).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij huidige buitentemperatuur werkt mijn RAW schakelaar ook met enige vertraging indien ik er sochtends mee weg rij. Na paar keer gebruiken komt ie langzaam tot leven zonder vertraging. Als je de schakelaar naar links/rechts ingedrukt blijft houden doet ie het overigens wél. Schakelaar schijn je te kunnen demonteren, schoonmaken, invetten en is dan weer gefixt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm kapotte schakelaar :scratchchin:

 

Die had ik niet als eerste bedacht, maar gezien de maffe "storingen" en verder wel werkende rem knipper en alarmlichten wel een logische optie.

Die gaan wij even open schroeven van het weekend en helemaal nakijken.

 

Of op zoek naar een tweedehands unit voor de linkerkant van het stuur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog niet 123 iets kunnen vinden, de knipperlicht module lijkt gewoon goed zijn werk te doen.

Schakelaar nog niet goed kunnen testen, hij doet het wel beter nu het warmer is dus ik vermoed de schakelaar.

 

Hij gaat toch spoedig naar de garage voor een grondige beurt dan kunnen ze er meteen naar kijken.

 

Zodra ik het antwoord heb zal ik het uiteraard hier posten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel voorkomend probleem, de schakelaar in de bediening is vervuild en door vocht maakt hij slecht contact

Schakelaar open halen en grondig schoonmaken, daarna smeren met vaseline

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een vlugge schoonmaak sessie lijken de knipperlichten weer ouderwets te functioneren.

 

Gezien het tijdgebrek niet alles helemaal losgehaald en schoongemaakt, maar dat komt zsm.

 

Voor nu is het weer klikken en knipperen en met een stuk veiliger gevoel de weg op.

 

Thx voor alle tips

aangepast door Rubman
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...