Ga naar inhoud

Meerwaarde cbr conversie


Kjelly
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Zoals sommigen al weten ben ik bezig met de opstart van een Rc24. Volgende zijn de remmen en banden. Ik heb al vele zaken gelezen betreffende radiaal en diagonaal banden maar geraak er nog niet uit. 

Mijn redenatie is dat ze vroeger ook wel gewoon diep de bocht door doken met diagonaal banden. Klopt dit?

Ik zit met een budget dus mijn overweging is om eerst de standaard wielen te gebruiken met dus diagonaal banden, of zal ik me dit beklagen?

 

Alvast bedankt,

Kjelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

 


De twee soorten banden bieden elk andere prestaties

Een radiaalband grijpt zich vast aan het wegdek door de flexibele zijwanden. Het contactvlak met de weg is minder lang maar wel breder dan dat van een diagonaalband. Hierdoor biedt een radiaalband meer grip in bochten bij grote hellingshoeken. Bij radiaalbanden is de luchtdruk die in contact staat met het bandoppervlak efficiënter verdeeld, wat een gelijkmatiger slijtagepatroon geeft.

 

De soepele zijwanden van een radiaalband zorgen ook voor meer rijcomfort bij hogere snelheden doordat ze de oneffenheden in het wegdek opvangen. De stijvere zijwanden van een diagonaalband zorgen er daarentegen voor dat deze band meer gewicht kan dragen. Bij hoge snelheden kan een diagonaalband zo vervormen dat het de prestaties beïnvloedt. Een band met een diagonale opbouw is eerder geschikt voor voertuigen met kleine tot gemiddelde cilinderinhoud die met gemiddelde snelheden rijden en een enigszins flexibel chassis hebben. Deze band is ook geschikt voor zware of zwaarbelaste motoren. Een band met een radiaalopbouw is noodzakelijk voor krachtige voertuigen met een stijf chassis, en voor sportieve doeleinden. Deze band kan snelheidsindexen tot ZR hebben, voor snelheden boven de 240 km/u.

 

 

bron: https://motorfiets.michelin.nl/motorbike/tips-and-advice/help-me-choose-the-right-tyre/radial-or-bias

 

volgens mij zijn alle motorbanden de laatste jaren radiaal banden (kan het mis hebben hoor), waarom zou je überhaupt diagonaal banden willen?

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als motorbandenhandelaar wil ik daarop wel e.e.a. toelichten.

Er worden nog steeds diagonaalbanden geleverd, en zelfs helemaal nieuw ontwikkeld. De reden is vrij simpel, het is goedkoper, en sommige motoren rijden gewoon beter op diagonaalbanden.
Elke motorfiets moet een bepaalde stijfheid hebben, en die komt uit frame, vering en banden. Kies je voor een totaal ander soort banden, dan veranderd het rijgedrag behoorlijk. Dat kan positief uitpakken, maar ook negatief.
Radiaalbanden zijn "beter" dan diagonaalbanden, daarom zijn ze ook duurder.
Daarnaast zie je dat de kleinere maten banden vrijwel altijd diagonaal zijn, en de grotere maten vrijwel altijd radiaal. Ook weer om bijpassende rij-eigenschappen te verkrijgen.

Even uit mijn hoofd gesteld (maar er is hier op de site een topic over) zijn er voor jouw model goede diagonaalbanden van Michelin (Pilot Street / Activ), Dunlop (Streetsmart) en Bridgestone (BT-45).

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zijn dergelijke banden dan goed genoeg om te gebruiken op een Rc24? Of zijn radiaalbanden een inmens betere keuze. 

aangepast door JeFour
Hele voorafgaande post quoten is niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg radiaal banden, maar ik ben overgestapt, op een moment, dat er in diagonaal alleen maar oude meuk te krijgen was. Bij mij heeft de conversie dan ook al meer dan 10 jaar geleden plaatsgevonden en ik wil echt niet meer terug. 

Misschien , dat de nieuwere diagonaal banden beter zijn, maar ik probeer ze niet meer uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, Kjelly said:

En zijn dergelijke banden dan goed genoeg om te gebruiken op een Rc24? Of zijn radiaalbanden een inmens betere keuze. 

Wat is goed genoeg?
Radiaalbanden zijn beter, maar heb je een dusdanig rijgedrag dat dat een doorslaggevend verschil gaat maken? Ik ken je niet, maar het grootste verschil zit meestal tussen je oren. Heb je geen vertrouwen, dan wordt het ook niets.

Bedenk even dat helden van weleer tot aan de generatie Mick Doohan idioot hard gingen op hun straatmotoren met diagonaalbanden. Het kan dus wel op een daarvoor geschikte motorfiets...... Alleen m.b.t. grip in de regen is wel een enorm potentiaalverschil, maar meer dan 90% van de motorrijders gaat toch als een dweil over een nat wegdek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd sportief, veelal rondritten in kleine dijkwegen, binnenwegen, ... maar nog nooit ergens op de grens van een motor. Ik ben diegene die wel nog heel wat kan leren. Vandaar dat ook ik neig om eerst eens te rijden met de orginele wielen en dus de bijhorende, niet radiaal banden

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, AFS Motorparts zei:

Wat is goed genoeg?
Radiaalbanden zijn beter, maar heb je een dusdanig rijgedrag dat dat een doorslaggevend verschil gaat maken? Ik ken je niet, maar het grootste verschil zit meestal tussen je oren. Heb je geen vertrouwen, dan wordt het ook niets.

Bedenk even dat helden van weleer tot aan de generatie Mick Doohan idioot hard gingen op hun straatmotoren met diagonaalbanden. Het kan dus wel op een daarvoor geschikte motorfiets...... Alleen m.b.t. grip in de regen is wel een enorm potentiaalverschil, maar meer dan 90% van de motorrijders gaat toch als een dweil over een nat wegdek.

 

 

Toen ik nog met Dunlop Arrowmaxjes in de 16/18 inch combinatie reed, begon de boel op het klaverblad bij 80 te glijden.  Met de 17 inch velgen met pilot powers was 100 geen enkel probleem.  Frame e.d. Van de rc24 heeft reserve genoeg voor zelfs bredere radiaalbanden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, vroembert said:

 

 

Toen ik nog met Dunlop Arrowmaxjes in de 16/18 inch combinatie reed, begon de boel op het klaverblad bij 80 te glijden.  Met de 17 inch velgen met pilot powers was 100 geen enkel probleem.  Frame e.d. Van de rc24 heeft reserve genoeg voor zelfs bredere radiaalbanden. 

Dat kan heel goed kloppen, maar met de huidige rubbercompounds op de nieuwere diagonaalbanden gaat je dat niet meer gebeuren. Dat rubber geeft net zoveel grip, en alleen doordat je minder rubber op de weg hebt ga je verschil merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de arrowmaxen met velg en al er af gegooid, lang voordat ze op waren. Het stuurgedrag met een 17 inch voorvelg is ook veel prettiger. Valt veel minder de bocht in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...