Ga naar inhoud

VFR750 bekent kleur, i.e., geel!


Le_Yak
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ongeveer een jaar geleden werd ik lid van dit forum omdat ik net een mooie rode VFR750 uit 1995 op de kop had getikt (zie https://www.vfroc.nl/forumVFR/topic/28914-even-voorstellen/?tab=comments#comment-464088). Het doel was dat ik hieraan leerde werken en zo mijn angst en onkunde inzake zelf sleutelen wat kwijt zou geraken. Ik kan jullie vertellen: de VFR heeft niet teleurgesteld. Nou ja, het is te zeggen: ik heb de VFR wat teleurgesteld. Mede door de onhandige combinatie van lichte vrieskou, 14 jaar oude banden, en een rare verkeerssituatie op 100 meter van huis heb ik hem na twee weken eigenaarsschap tegen de vlakte gelegd (wat extra zuur is omdat de banden én valdoppen op de post zaten :oops:). Resultaat:

 

Crash1.thumb.jpg.096cd53fd700d93df7cc7f05c95b4d2a.jpg

 

Panelen waren stuk en duur om te vervangen (ik heb er uiteindelijk toch drie vervangen, twee omdat ze echt té stuk waren en het V-stuk voor de kleur). Tijd dus om restauratieskills te leren van de wereldse leermeesters: Google en Youtube! Eerst alle scheuren (en dat waren er wel wat) met de soldeerbout weer aan mekaar 'lassen' , hier en daar met ijzerdraad gewapend. Op de foto zie je bv. drie 'lipjes' die afgebroken waren maar die na een speurtocht op de crashsite toch werden teruggevonden ^_^.

 

crash2.thumb.jpg.7bc65549bb7efdbb299dd24c3fb47b1b.jpg

 

Volgende stap: het in vorm schuren van de lasnaden en opvullen van afgesleten en geschaafde delen om de originele vorm terug te krijgen (ik laat hier het deel zien waar de meest reparaties aan moesten gebeuren, maar er waren er nog):

 

crash3.thumb.jpg.56e59a9dc1cd3264537a5aed13921752.jpg

 

Ondertussen was het beslist: als ik dan toch moet gaan spuiten, is het ook tijd dat ik een motorwens waarmaak. Ik wou namelijk al lang een gele motor, en dacht dat de VFR er wel vet uit zou zien in het geel. Met andere woorden: al het kuipwerk eraf, schuren en spuiten. Eerst primer, dan kleurlak en uiteindelijk blanke lak. Primer en kleurlak zijn van motip (geel = 43580). Blanke lak is 2k van Spraymax.

 

crash4.thumb.jpg.1f90c7f90ac5c24493fda6c069e57b39.jpg

crash5.thumb.jpg.dbe09773bd35cc0a534223fa8ea4293d.jpgcrash6.thumb.jpg.d6a09e14063dda344b01e12bb9ac5589.jpg

 

Naast het bijna eindeloze maar uiterst secure schuren tussen de lagen door (zeker als je moet spuiten op je balkon, niet exact stofvrij) volgde er na de blanke lak nog een bijna-tenniselleboog aan 2000-3000 grit schuren en polijsten. Maar het resultaat mocht er, al zeg ik het zelf, wel zijn. Op dat moment nog even in Belgische trim en met de nieuwe/occasie Superpole demper:

 

crash7.thumb.jpg.16c05801e23f1f5344a51795cb715f6d.jpg

 

Uiteindelijk de tank ook geel gekregen, valdoppen en een set koffers erop en nu kan de VFR weer met opgeheven hoofd door het Twentse landschap scheuren :piraat:.

 

crash8.thumb.jpg.cdba74307872a110d3369ba158fca219.jpg

  • Like 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je het zo wilt laten of dat er nog stickers op komen maar stickers op de tank moeten ONDER de blanke lak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor de complimenten! Ik was zelf ook blij met het eindresultaat (inclusief het feit dat het eindelijk klaar was XD ).

 

40 minuten geleden, crossrunner zei:

Goed gelukt.

Lijkt mij lastig om dit goed te krijgen met spuitbussen.

 

Is op zich wel te doen, maar vraagt idd meer geduld en voorzichtigheid. Het lukt aardig zolang je je spuittechniek wat strak houdt en niet te veel ineens probeert te doen (en zoals bij alle spuitwerk: prep is de helft van het resultaat). Also, die 2k blanke lak van Spraymax heeft een goeie spuitdop die langwerpiger spuit, dus een beetje zoals een verfspuit. Dat helpt wel, ook omdat die laagdikte toch dikker is. En die blanke lak, mits goed geschuurd en gepolijst, blinkt echt als een malle!

 

18 minuten geleden, Ray zei:

Ik weet niet of je het zo wilt laten of dat er nog stickers op komen maar stickers op de tank moeten ONDER de blanke lak.

 

Thx voor de tip. Ik heb er een hele tijd over nagedacht maar ik vind em eigenlijk wel lekker strak zo zonder stickers. Ik heb wel nog een heel kleine Chinese mod gedaan om dat wat te compenseren:

1449174350_Hondakoffermod.thumb.jpeg.aaba36eaebbded34a50d9cc8894894cd.jpeg

 

En hop, ipv GIVI ineens oem Hondakoffers :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Hansjehonda zei:

Mooi werk Jan :thumpup: complimenten.

Heeft ie nu als koosnaam Banaan of Biertje ^_^

 

Ik weet niet waarom, maar mijn motoren hebben nooit bijnamen gekregen :scratchchin:. Het enige voertuig dat wij hebben met een bijnaam is ons Renaultje: Ringo de Twingo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbazingwekkend mooi resultaat! Je mag de mijne ook wel even doen.. Mooi dat je de tijd en moeite hebt genomen; superstrakke motorfiets en het geel staat hem zeer goed. Uitlaatdemper past erg goed in het geheel. Nou wel eerst nieuwe banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, VFoRever zei:

Verbazingwekkend mooi resultaat! Je mag de mijne ook wel even doen.. Mooi dat je de tijd en moeite hebt genomen; superstrakke motorfiets en het geel staat hem zeer goed. Uitlaatdemper past erg goed in het geheel. Nou wel eerst nieuwe banden.

 

Thx! En wees gerust, de Metzler Z8 Interacts die ten tijde van de crash onderweg waren zaten er een stuk sneller op dan de kappen XD. Wel heel erg tevreden van die bandjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel netjes gedaan hoor! De aanleiding is dan wat minder plezierig, maar je bent nu wel een opvallende aanwinst voor de VFR familie.

Een mooi Honda sticker op de tank maakt het wel af vind ik, maar dat is natuurlijke een persoonlijke keuze.

Genieten maar nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...