Ga naar inhoud

Wat doet preload en hoe pas je het aan?


CDA441
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, dit topic vloeit uit de prangende vraag: Wat doet preload, en hoe stel je het af (op de VFR800 met ABS, die met de losse draaiknop)


De settings die ik had toen ik 'm kocht was: volledig ingedraaid (op "hard") achteraan en volledig ingedraaid vooraan.

Voelde een beetje hard moet ik zeggen, maar ik lees ook soms topics dat preload niets te maken heeft met de hardheid van de vering.

Ik heb die zojuist weer op "standaard" gezet, maar past dit dan voor een persoon van 60kg, of moet dit nog "zachter" afgesteld worden?

 

Wat ik ook las, is dat hoge preload de motor lager(?) zet, en lage preload hoger(?) zonder de demping aan te passen, maar enkel de veer?

Eerlijk gezegd snap ik er niets van. :pompomdown:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Preload is de veervoorspanning. Hoe verder je de Preload in/op draait, hoe strakker de veer komt te staan. Dat betekent dus dat veer lastiger in te drukken is. Dat wordt dus als harder ervaren.

De juiste instelling is voor een deel afhankelijk van je eigen gewicht en voor een deel wat je prettig vindt. Er is dus speelruimte. Maar kom je buiten deze speelruimte dan zal het weg gedrag van je motor minder worden.

Dit heeft dan weer effect op het remmen, bochten en slecht wegdek.

 

Hoe je de vering het beste instelt moet ik toch aan de experts over laten. Ik heb daar totaal geen verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preload is de veervoorspanning en die is niet m de rijhoogte aan te passen maar is een afstelling voor het gewicht wat er op de motor zit.

Het is wel zo dat de rijhoogte zonder berijder en/of bepakking hoger wordt bij een hoge voorspanning (je had het dus verkeerd om)

De voorspanning heeft als doel voldoende veerweg te hebben maar ook de juiste negatieve veerweg te hebben.

De basis is dat wanneer je achter de motor staat met de motor op de wielen (dus niet op de middenbok of jiffy)  en wanneer je de motor dan op wilt tillen dan moet hij iets omhoog komen. Is dat niet het geval dan staat de veer te strak want het wiel moet bij een hobbel inveren maar bij een gat ook uit kunnen veren zodat je contact met het wegdek houdt. Doet hij dat niet dan gaat hij in bochten stuiteren en verlies je op de rechte stukken grip voor versnellen of vertragen.

Hoeveel hij omhoog moet kunnen hang dan weer af van je eigen gewicht en of je met bagage of een duo rijdt. Met zware bagage of een duo kan het wel nul zijn omdat het gezamenlijk gewicht voor voldoende invering zorgt om een negatieve veerweg te hebben.

Bij een VTEC met ABS zit er (aan de rechterkant?) een draaiknop waarmee je dit kan instellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dat is een uitleg die ik wél versta! Bedankt :worshippy: 

Zal dan maar eens rijden met standaard en zo kijken of het iets zal uitmaken :)

 

Misschien verklaart de hoge preload ook het slippende achterwiel bij het wat harder remmen voor de bocht.

Ik heb ondertussen ook al wat gewicht verder verloren (topkoffer en passagiersvoetsteunen verwijderd) dus zal ik de preload misschien wat minder dan standaard moeten zetten, maar dat zal de rit wel zeggen.

 

 

Toegevoegd na 16uur: 

Zo, ff gereden, rijdt hetzelfde, misschien een beetje zachter, maar vooral hetzelfde; Er is geen groot verschil te voelen in de aanpassing. Zal maar eens de uiteinden proberen van de afstelling en daar een verschil in te voelen.

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook altijd lonen bij een veringbedrijf (Hyperpro of HK) langs te gaan meestal stellen ze deze gratis voor je af. Dat maakt vaak al een wereld van verschil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ga gerust eens langs bij een bedrijf als Hyperpro, dat is ook als je niks koopt best leerzaam. 

Overigens hebben ze mij bij Hyperpro vertelt dat de preload vooral voor de hoogte-instelling is. Verder kunnen ze je ook vertellen of/wat een nuttige verbetering zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Preload (aan de achterzijde in ieder geval) heeft ook invloed op de (zit)hoogte. De veerconstante zelf verander je niet. Dat is een eigenschap van de schroefveer zelf.

Met de preload verander je de afstand tussen het onderste en de bovenste steunpunt van je schroefveer. 

Zet je deze afstand op maximaal. Dan geef je de schroefveer zelf alle ruimte. De schroefveer kan dan theoretisch helemaal in ruststand komen. Het eigen gewicht van de motor zorgt er vervolgens voor dat de motor behoorlijk inzakt. Een grote negatieve veerweg. En dus een lagere zithoogte.

Zet je deze afstand op minimaal. Dan je geef de schroefveer heel weinig ruimte. De schroefveer zal er dan dus onder grote spanning tussen zitten. De spanning is dan zo groot dat het eigen gewicht van de motor, de motor weinig tot niets meer laat inzakken. Er is dan ook vrijwel geen negatieve veerweg meer. De zithoogte is dan ook een hoger.

 

Voor de voorkant zal waarschijnlijk ook iets vergelijkbaar spelen maar daar durf ik geen beweringen over te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Athome said:

De Preload (aan de achterzijde in ieder geval) heeft ook invloed op de (zit)hoogte. De veerconstante zelf verander je niet. Dat is een eigenschap van de schroefveer zelf.

 

Dat hoeft niet te kloppen.
Bijvoorbeeld Hyperpro heeft namelijk volledig progressieve veren. Dus veervoorspanning verhogen betekend dat je het slapste deel van de veer indrukt, en daarmee is de veer wel degelijk stugger over het eerste bereik.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het grootste verschil als je de veervoorspanning hoger afsteld ga je merken wanneer je met duo passagier rijd, tenminste ik vind altijd dat daar de grootste winst te merken valt, wanneer je alleen rijd en je steld hem te hoog in gaat hij eerder z'n voorwiel van de grond trekken en wordt hij instabiel bij extreem gassen. Een keer goed op je gewicht laten instellen, en aanpassen als je dan met duo gaat rijden kan het rijden een hoop meer vertrouwen en plezier geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...