Ga naar inhoud

volsynthetische olie of niet voor een rc 36


mahey
 Delen

Aanbevolen berichten

In geval van nood is elke olie beter dan geen olie.

Grootste probleem bij de  onderweg verkrijgbare olie is dat ze vrijwel nooit geschikt zijn voor een natte koppeling maar ook hier weer beter iets dan niets en in het ergste geval kan je bij thuiskomst de koppelingsplaten vervangen omdat ze wat teveel geslipt hebben.

Zal vast goedkoper zijn dan een nieuw blok :coolsmiley:

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al 270.000 km Castrol, nog geen olieverbruik gemerkt. Ik ververs om de 12.000 km. Maar ja, is geen VFR. Wèl V4 blok, Pan 1300.

En zoals al eerder opgemerkt, er gaan erg veel al-dan-niet-broodje-aap-verhalen rond op diverse motorfora. Iedereen weet het beter, dus is het erg moeilijk om het juiste verhaal op te sporen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kochten wij (in groep) destijds onze motorfietsolie. In één keer een vat. Spot goedkoop in vergelijking met kleine verpakking.

 

https://www.smeermiddelenbelcomotoroil.be/

 

Wat wij destijds al wisten: "onze producten worden er verkocht onder onze eigen merknaam of een door-de-klant-gekozen "Private Label" ". Daar zijn heel wat bekende merken bij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-2-2019 om 23:23, voodoo zei:

 

 

Maak je vooral niet te druk, motorrijders zijn nogal panisch over olie.....

 

 

Haha ja over van alles eigenlijk.  Ik gebruik voornamelijk een Motul 5100. Waarom? het ruikt erg lekker ;).  oh ja het is goed geprijsd ook als je even zoekt. 

 

Goed ik volg Project Farm op Youtube. De man met een (kermit de kikker voiceover)  test allerlij producten en dus ook Olie.  toch wel verrassende verschillen. 

 

aangepast door Smuiger
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De viffer loopt al 20 jaar probleemloos op Castrol. 

 

@748cc inleveren dat kuipwerk, de mijne heeft meer rechten, dan een vtr die op dat rare snot van Motul loopt. :1210:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een vfr(98.000km) waar de vorige eigenaar(van 19.000 tot 50.00 km) gewoon 10w40 automotive olie in goot (uit de bulk van garagebedrijven). Daarna heb ik met  Kroon ExpulsaRR volsybtheet en een oliewissel eigen merk half syntheet van Louis gereden. Verder de meeste kilometers Mobil1 (geen specifieke motorfietsolie, maar wel "echte" volsyntheet met alle specificaties en productdata/-sheets van de fabrikant erbij). Nu ben ik mijn vfr na enige verwaarlozing, twee winters buiten en een valpartij aan het opknappen en doe ik er weer Kroon expulsa rr in, omdat de mobil 1 die ik gebruikte even wat moeilijker te vinden is. Let er op dat je geen olie gebruikt met frictie verminderaars (meestal de w30 en lager olieën waar deze toevoegingen in zitten). Mijn vfr loopt met bijna een ton op de klok als een zonnetje. Het merk olie maakt volgens mij dus niet zoveel uit. Zorg dat er een 10w40(of 5w40) half of volsyntheet in gaat en wissle met de juiste interval olie en oliefilter; dan is het vfr blok niet stuk te krijgen. Ik ken iemand die met zijn vfr rcI al meer da 60.000 km rijdt met de 5w40 volsyntheet van de action; geen enkel probleem. Er zijn mensen die waarschuwen dat de natte koppeling kan gaan slippen als de olie geen jaso ma(2) spec heeft. Dit kan gebeuren, maar hoeft niet; afhankelijk van de gebruikte olie. In mijn vfr zit nog de originele koppeling en platen en de koppeling slipt niet. Toen ik de motor net gekocht had (50.000km) heeft de koppeling even een heel klein beetje geslipt. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de olie die de vorige eigenaar er in deed. Na aanschaf gewisseld met Kroon expulsa rr en de slip was weg. Ik heb de meeste kilometers gereden met een mobil 1 voor benzine en dieselmotoren(vloeken in de kerk) en de koppeling slipt tot op de dag van vandaag niet.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik iedereen afraden automotive olie in je motorfiets te doen, tenzij je met een Ducati rijdt met droge koppeling. Automotive olie laat je koppeling slippen en bovendien gaat je olie schuimen.

 

Persoonlijk gebruik ik nog altijd Motul 7100. Aangezien ik zelf mijn onderhoud deed tijdens de garantieperiode, gebruikte ik de olie die door Honda was aanbevolen in Frankrijk, namelijk Motul 7100. Frans chauvinisme zal hier wel een rol hebben gespeeld, maar Honda kon nooit zeggen dat ik de verkeerde olie had gebruikt.

Tijdens mijn groot onderhoud bij Johan werd er Kroonolie ingedaan. Dit werkte ook perfect en merkte geen verschil. Aangezien er in Spanje een goede distributie is van Motul, ben ik terug overgestapt op Motul.

Ik betaal een goede 30€ voor 4 liter 7100, wat ik verwaarloosbaar vind in het totale onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met betrekking tot schuimen is een motorfiets olie niet anders dan een automotive, het grootste verschil is dat er in een motorfiets olie geen wrijvingsverminderende dopes zitten in verband met de natte koppeling.

VFRikus

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...