Ga naar inhoud

volsynthetische olie of niet voor een rc 36


mahey
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag,

tijd om mijn eerste oliewissel te doen en natuurlijk heb ik hier al van alles gelezen over olie en welk merk dan wel of niet gebruiken. Nu mis ik een informatie om de juiste olie te kiezen: Omdat op dit forum alle modeljaren van VFR te vinden zijn vraag ik mij af of diegene die met een rc36 en andere voor de VTEC versies rondrijden met volsynthetsiche of toch halfsyntheet olie?

Alvast bedankt voor jullie feedback

groeten

Marc

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd gevaarlijk ; een olietopic. Een 10w40 halfsyntheet is prima, maar een volsyntheet kan ook. En dan heb je ook nog olie die volsyntheet heet, maar dat feitelijk niet is en die kan er (dus) ook in. De voordelen van een echte volsyntheet tov  niet volsynthetische olie is dat deze er langer over doet voordat hij "suk"gaat/afbreekt en zijn smerende en koelende eigenschappen gaat verliezen en bestand is tegen hogere temperaturen. Een nadeel is dat volsynthetische olie minder "plakkerig" is in koude toestand. Dus als je je vfr hem heel lang wegzet komen de nokkenassen misschien wat droog te staan? Ik heb met volsyntheet en halfsyntheet gereden en merk natuurlijk geen verschil. Blok loopt bij 98000 km nog als nieuw. Regelmatig/tijdig verversen van de olie en het oliefilter is vele malen belangrijker. Ik vermoed dat het overgrote deel van de vfr rijders een halfsyntheet 10w40 in zijn blok heeft zitten.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het al dan niet minder plakkerig zijn van een volsyntheet lijkt mij een broodje aap verhaal, maar verder is het heel simpel: kies een gerenommeerd merk en zoek op hun website even de productadvies pagina en kijk wat er in jouw motor voorgeschreven word. Veelal is er een ultiem product en een of meerdere alternatieven die de eisen van de fabrikant van de motor ruimschoots afdekken m.b.t. specs.

VFRikus

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie wordt dunner als het warmer wordt, een voordeel van een volsyntheet is dat deze ook in koude toestand dunner kan zijn en daardoor de koude motor beter smeert.

Nadeel hiervan kan zijn (hoeft dus niet) dat de motor wat olie gaat verbruiken omdat er mogelijk bij een koude motor wat meer speling is ontstaan door slijtage waar de nog dikke half synthetische olie niet langs gaat maar de dunne volsynthetische  wel.

Als de motor warm is is alles uitgezet en is de speling zoals het zijn moet en dan is er geen verschil meer.

Let wel, het kan maar hoeft niet en er zijn volgens mij genoeg oudere VFR's overgestapt op volsynthetisch zonder dat hij is gaan verbruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is dat je regelmatig een oliewissel doet. Of je de vol- of half synthetische olie gebruik is m.i. een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Aangezien je blijkbaar geen weet hebt van de onderhoudshistoriek van je motorfiets, raad ik je aan (zeker in het begin) om regelmatig de olie te controleren (vervuiling, verbruik). Geeft een indicatie over de staat van de motor...

Oliewissel is afhankelijk van je gebruik van je motorfiets. Bij normaal gebruik kan je de aanbevolen wissel interval gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ray zei:

Olie wordt dunner als het warmer wordt, een voordeel van een volsyntheet is dat deze ook in koude toestand dunner kan zijn en daardoor de koude motor beter smeert.

Nadeel hiervan kan zijn (hoeft dus niet) dat de motor wat olie gaat verbruiken omdat er mogelijk bij een koude motor wat meer speling is ontstaan door slijtage waar de nog dikke half synthetische olie niet langs gaat maar de dunne volsynthetische  wel.

Als de motor warm is is alles uitgezet en is de speling zoals het zijn moet en dan is er geen verschil meer.

Let wel, het kan maar hoeft niet en er zijn volgens mij genoeg oudere VFR's overgestapt op volsynthetisch zonder dat hij is gaan verbruiken.

Een 10W40 voldoet aan de dikte norm die bij een 10W40 hoort, ongeacht of het een half of vol syntheet is.

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ongeveer 30000 km gereden met een 5w40 vol syntheet (geen 10w40 dus) en mijn vfr heeft nooit (meetbaar) olie verbruikt. Viscositeit en "plakkerigheid" hebben wel met elkaar te maken, maar zijn ook twee verschillende dingen. Verschillende soorten olie kunnen bij kamertemperatuur dezelfde stroperigheid(viscositeit) hebben, maar toch kan de ene soort olie meer of minder plakkerig zijn dan de andere. Tijdens een kleppen stel beurt heb ik geconstateerd dat er nauwelijks een oliefilm waarneembaar was op de nokken en nokkenassen in de periode dat  er een "echte" vol synthetische olie in het blok zat. Het zag er anders uit en voelde ook anders dan ik gewend was te zien/voelen bij niet vol synthetische olie. Ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat dit een eigenschap is van volsynthetische olie, maar voor hetzelfde geld zijn dat idd broodjes aap. VFR rijdt er als een zonnetje op. In mijn geval kan natuurlijk ook de 5w ipv 10w een rol hebben gespeeld; als de olie minder stroperig is zakt alles natuurlijk wat sneller naar beneden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een beetje olie op het vuur: ik ben van de stroming di vind dat er 2 soorten olie zijn; goede en dure. Ik gebruik altijd de goede..... 😉 Vol-mineraal dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gastrol ben ik ook bekend mee (motorcamping Anzanigo, Spanje)

IMG-20160916-WA0000.jpeg

 

Smeert de inwendige mensch....

aangepast door voodoo
.
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was geloof ik wel een serieuze vraag van mahey, dus ik vraag me af of opmerkingen over smering van de inwendige mensch en slechte dure, beste dure of goedkope goede olie bijdragen aan een serieus antwoord?

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schreef zelf al dat het een gevaarlijk topic kon worden.....

 

Maar on topic: met de gemiddelde belasting en gebruik van, wederom, de gemiddelde motor kun je afgewerkt frituurvet gebruiken en overleefd de motor je nog. En ja, ik heb afgewerkt frituurvet zelf getest (niet in een vfr).

 

Maak je vooral niet te druk, motorrijders zijn nogal panisch over olie.....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb me even verdiept in de questie wegens ik uiteindelijk niet zo bang ben dat ik de verkeerde olie zou kiezen maar gewoon uit interesse in technische aspecten en veel minder in geloof en bijgeloof...

eerst inderdaad 10W40 zoals in het boekje staat OK (daar is (bijna) iedereen mee eens ook al kan daar zeker mee gespeeld worden naar gelang gebruik van motor in vrieskoiude winter of niet). De viscositeit van een olie is uiteindelijk maar een gemiddelde en hangt af van de  grootte van de oliemoleculen en sterkte van de intramoleucalaire verbindingen, in een volsyntheet zou dat allemaal heel homogeen moeten (allemaal dezelfde moleculen) zijn terwijl in een minerale olie de moleculen van grootte schillen, Dit zou de keuze makkelijker moeten maken voor wie precisie wenst en voor dingen die uiteindelijk toch tegen elkaar wrijven op een serieuze snelheid en temperatuur).

Ja maar! zo te zien mag je een olie voolsyntheet noemen vanaf dat er 51% volsyntheetische olie in zit, volsyntheet is dus vast geen 100% homogeen (halfsyntheet vanaf 21% syntheetische olie). Laten we dus veronderstellen dat een olie van een respecteerbaar merk ook een respecteerbare verhouding tussen mineraal en synthetsiche olie houdt en dat een 1/2 syntheet dus toch dicht bij 50% ligt en een volsyntheet boven de 90% (ter info, alleen Denicol zou daar duidelijk en precies in zijn).

Dan moeten we  nog naar specificaties kijken voor motorfietsmotoren.

Een van de groote verschillen voor motoren met een natte koppeling is dat we liefst niet de antifrictie additieven die er in automotorolie gebruikt worden in een VFR terugvinden als we wensen dat de koppeling blijft werken zoals het hoort.

Om even terug te komen op het antwoord "kijk wat er in het boekje staat en volg die specificiaties", dat geldt inderdaad voor de viscositeit, voor de rest is er in de laatste 30 jaar heel veel verbetering geweest in olie voor motorfietsen zoals de JASO specificaties zoals JASO-MA, MA1, MA2 en MB. ook al zijn de API specificaties al te vinden in de jaren 90 de JAMI specificaties nog niet want zijn na mijn boekje ontwikkeld!!! als je weet dat MA voor natte koppeling is en MB voor drooge kan je toch beter weten wat je erin stopt...

Frituurolie is zeker niet de slechtste olie die je kan gebruiken (er zitten zeker niet de verkeerde additieven in), als het niet al afgewerkt is natuurlijk. Toch laat ik die liever over aan degene die met een oude diesel rondrijden en graag thuiskomen alsof ze de hele dag boven de schouw van een frietkot hebben gezeten.

De oliën ontwikkeld voor motorfietsmotoren zijn dus zeker allemaal OK en naar gelang de additieven en de % van volsyntheetische olie kan het zijn dat de fijnproevers daar een verschil in ondervinden zeker als de motor nog niet warm is en vooral voor die niet op tijd olie wisselen...

Als ik nog even olie op het vuur mag gooien, wanneer er over een merk wordt gesproken, dan ook wel graag meer details toevoegen, dat werd al gedaan in de topics over voorvorkolie (bv. centistoke tabel) en dit helpt echt om dan een geleerde keuze te maken voor degene die zoals ik graag hun onderhoud zelf doen en weten wat er in de motor gestopt word.

een fijne week voor iedereen!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Re: 10W40.....

 

 

 

Op de grens van Letland met Litouwen ontdekte ik dat ik ergens een olie lekkagetje had

IMAG4965.thumb.jpg.77ebd0a2dddf31a3f111e0889af6fa45.jpg

 

 

Bij een pompstation een fles ontvetter gekocht, tuinslang gepakt en blok schoongespoten in de hoop te kunnen zien WAAR het lekte.   Ik had wat olie nodig voor mijn plan om tot Vilnius te komen.

Specificatie opgezocht en de enigste correcte spec olie die ze hadden was 30W. Voor een motorgrasmaaier   :schater:

 

IMAG4968.jpg.dc9d09ea065dbaec1889f747888ca121.jpg

 

 

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...