Ga naar inhoud

Hoeveelheid olie in voorvork VFR800FI


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

 

Vandaag heb ik de olie van m'n voorvork ververst. Gezien de geur en kleur was dit geen overbodige luxe. Per vorkpoot kwam er ca. 400 mL olie uit. Volgens de manual moet er 457 mL in. Wanneer ik het olieniveau bij 457 mL meet, kom ik uit op pakweg 100 mm terwijl dit volgens de manual 130 mm moet zijn. Ik neem aan dat het niveau voor de luchtkamer bepalend is, waarmee ik op de eerder genoemde 400 ml uit kom. Iemand die hier al eerder tegenaan is gelopen?0f9a22f9fc3cdfa6cf7d5b4eba8bad90.jpg9fc844748b00a93cef58667151e60944.jpg

 

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heb je de poten laten uitdruppelen? Maw: er blijft natuurlijk altijd een restant in de poten achter of je moet ze uitspoelen en drogen. Of dat 57 cc kan zijn weet ik niet 123, je zou de oppervlakte van de binnenkant van de poten moeten berekenen en uitrekenen bij welke oliefilm dikte je op 57 cc uitkomt en dan zien of dat een realistische weergave is. Ik zou alles vrij van olie maken en droog en schoon monteren en dan kijken hoeveel er in gaat bij een luchtkamer van 130. Je kunt overwegen de luchtkamer wat te verkleinen. Bij sommige modellen vfr kan dat een positieve invloed hebben op de rijeigenschappen, maar ik weet niet of dat ook voor de vtec geldt en zo ja, hoeveel kleiner de kamer dan zou moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb iets vergelijkbaars gehad bij het monteren van de progressieve veren van Hyperpro.

Ook ruim uit laten lekken, demper heen en weer gedaan en zo.

Als je het recept volgt, staat bij jou netjes op de foto, dan is uiteindelijk de luchtkamer bepalend en niet de exacte hoeveelheid olie. Dus vullen, demper heen en weer halen, binnenpoot......etc. Volgens de handleiding tot er geen lucht meer mee komt. Dan de luchtkamer op 130mm zetten. Net even voor je gecontroleerd: ik heb er 410 milliliter per vork in gedaan voor een luchtkamer van 130mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je bij het leeg laten lopen ook flink gepompt om alle restjes eruit te krijgen? (en na het vullen ook weer)

Bij de VTEC heb ik toen erin gegooid wat erin moest met een klein beetje extra om de luchtkamer iets kleiner te maken.

Later heb ik de veren vervangen voor Hyperpro's en toen de juiste hoeveelheid erin gegooid want met Hyperpro's is die compensatie niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om onduidelijkheden weg te nemen: ik heb een vtec loze VFR modeljaar 1998-2001, voor het geval er verschil zit in de vulhoeveelheid en luchtkamerlengte. Alles netjes volgens de manual gedaan, dus inclusief pompen van buis en stang. Het maakt verder ook niet veel uit. De luchtkamer staat nu op de juiste lengte, en dat is voor mij leidend. Maar ik was gewoon nieuwsgierig waar die 50 ml is gebleven. Misschien blijft er nog wel wat achter in sommige kamertjes waar het moeilijk uit komt? Over een paar jaar weer een nieuwe poging, misschien zet ik er dan ook wel Hyperpro's in...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had begrepen dat je een Fi hebt maar het principe van de voorvork is gelijk aan die van de VTEC, ik wilde alleen even aangeven dat het in principe wel moet kunnen kloppen.

Zolang het maar gelukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gelukt zo, als de luchtkamer maar goed is. Waar dat kleine beetje olie dan blijft? Maakt ook niet zoveel uit, bijna alles is ververst. Karren maar:crossy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er niet al andere veren en andere olie in?
Bij veel aftermarket-leveranciers van veertechniek gaat er andere viscositeit en een andere hoeveelheid olie in.
En anders was de vorige eigenaar van jouw motor mogelijk vrij licht, en was van mening dat de vering te stoterig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben maar mazzel ,ik kom met een liter altijd net tekort bij de V-tec

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij 457 ml gaan ze er denk ik vanuit dat je de poot in zijn geheel demonteert en schoon maakt dus er blijft een beetje zitten en als er nog een beetje lucht ergens zit bv tussen de binnen en buiten poot of in de demper ,dan wordt het een optelsom van een beetje hier en een beetje daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak bij de 800FI de luchtkamer maar 110 mm ipv 130 mm

Hij wordt er wat progressiever van en je hebt wat meer feedback van de voorpartij.

Als je de luchtkamer verkleind dan moet de olie iets dikker zijn (ivm de hogere druk) om een goede rebound te behouden

Voor 110 mm kun je het beste SAE10 gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites



Maak bij de 800FI de luchtkamer maar 110 mm ipv 130 mm. Als je de luchtkamer verkleind dan moet de olie iets dikker zijn (ivm de hogere druk) om een goede rebound te behouden. Voor 110 mm kun je het beste SAE10 gebruiken


Die mededeling kwam net iets te laat. De poten zitten inmiddels al weer in de kroonplaat. Maar als ik voor 110 mm het beste SAE10 kan gebruiken, hoe zit dat dan met 130 mm? Honda adviseert SS08=(SAE)10W voor 130 mm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...