Ga naar inhoud

Hoeveelheid olie in voorvork VFR800FI


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

Dan kun je bijvullen tot een luchtkamer van 110(volgens Johan) zonder de poten weer te demonteren, dus de post van Johan komt niet te laat. Een idee: ga rijden met de luchtkamer van 130, vul daarna bij tot 110 en ga weer rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Cyberob zei:

Die mededeling kwam net iets te laat. De poten zitten inmiddels al weer in de kroonplaat. Maar als ik voor 110 mm het beste SAE10 kan gebruiken, hoe zit dat dan met 130 mm? Honda adviseert SS08=(SAE)10W voor 130 mm.

 

SS08 of SS07 is ATF olie (normaal voor autm versnellingsbak van auto's)

Dit kun je niet helemaal vergelijken met vorkolie SAE10 of SAE5

Mijn ervaring met SAE10 en 110 mm is dat de voorvering minder duikt en de rebound goed is met meer gevoel (feedback) in de voorpartij

Daarbij heb je ook nog te maken met de zgn "centistokes" die de vloeibaarheid aangeven bij een bepaalde temperatuur, zie bijlage

Ik gebruik Kroon vorkolie SAE10 met 50,1 cSt@40

Zie ook dit topic waar het één en ander over geschreven is.

 

Vorkolie Centistokes.doc

 

Edit https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table/

 

Edit 

Merk                SAE                cSt

Showa              SS-8                36,8

Kroon               SAE10              50,1

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

[mention=3930]VFoRever[/mention] Nou, rijden ga ik sowieso! default_smile.png Mocht de huidige 130 mm niet bevallen dan probeer ik die 110 mm wel.

 

[mention=4095]Johan[/mention] bedankt voor de extra info. Ik was uitgegaan van onderstaande afbeelding (SS-8 10W).

 

 

69b89bc11c246ee6e0ce0cae1e87d7ba.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik haak even in, 

 

Ga ook aan deze klus beginnen. 

@Johan ik zag in de foto's uit 2016 dat jij er bij mij hyperpro sae20 in gedaan hebt ivm de hyperpro vering.

Wat raad jij aan voor grootte van de lucht kamer?, ik heb nu zelf ook de sae20 van hyperpro besteld. 

 

Verder nog een algemene vraag, 

Als je de vorkpoten demonteerd, moet de bovenkant dus los, moet je dan ook de schroef onderop eruit halen, of kan je die erin laten? 

 

Ik heb wel het wph maar dat staat natuurlijk hoe de hele boel uit elkaar moet, het liefst haal ik zo min mogelijk los. 

 

Alvast bedankt voor de info 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hyperpro gebruikt zijn eigen olie en luchtkamer ivm een goede rebound.

De opgegeven olie en luchtkamer van HP voor de 800 FI is

Citeer: mail van HP

 

Hallo,

 

HONDA                VFR 800 F1          97-01       SAE 20  130 MM

 

Met vriendelijke groet

 

Frans

 

HyperOnline.nl

 

.............................................

Wel de vorkpoten demonteren, de schroefdop verwijderen en de schroef onderin laten zitten, veer verwijderen en olie eruit gieten

 

aangepast door Johan
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb nog even bij hyperpro geïnformeerd of er nog iets kwa demping aan voorvork te verbeteren valt dmv olie of luchtkamer als je evt met andere viscositeit aan de 

Slag gaat icm hyperpro veren

 

Antwoord :

 

 

Dikkere olie kan, maar dan alleen voor circuit gebruik.

Je moet dan zelf gaan mixen, want hoger dan 30 wil je niet gaan.

Grote hobbels zal de vork (door de te dikke olie) gaan blokkeren, vandaar alleen op een glad circuit zonder drempels, putdeksels en dat soort dingen.

Luchtkamer zou ik hetzelfde houden, want dit voorkomt alleen dat een vork doorslaat bij hard remmen.

 

Misschien dat iemand anders er ook iets aan heeft 

 

Gr Rolf 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...