Ga naar inhoud

Keerring lek?


Ed Gnoj
 Delen

Aanbevolen berichten

Afgelopen week de voorvering iets zachter afgesteld met de grote “schoeven” bovenop de kroonplaat. Vandaag zag ik vettigheid op één van de voorpoten, ik weet niet of dit betekent dat er een lek is? Is dit misschien een klusje dat op de sleuteldag gefixed kan worden of moet ik zsm de boel aanpakken? Ik rij dagelijks +-75km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vettigheid is nog niet lek maar komt er wel. Hoe lang nog is niet te zeggen. Ik heb een keer ongeveer 2 jaar gereden vettigheid op de vorkpoten. Dit werd heel langzaam erger. Aan de andere kant heb ik ook al mee gemaakt dat het van vettigheid tot lek in 2 dagen ging.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervangen op een sleuteldag kan, maar we hebben inmiddels  2 keer meegemaakt, dat een voorvork met heel veel moeite uit elkaar wou. Met als gevolg kapotte glijbussen.  Er zit dus een klein risico aan, dat je niet rijdend naar huis kan. 

 

Je zou ook de vorkpoten thuis kunnen demonteren en met de auto naar de klusdag kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Met de auto is inderdaad een optie maar dan kan ik de andere dingen aan de motor niet doen... 😄😄

Ik kijk het maar even aan dan, niets aan te doen. Ik heb thuis geen ruimte om zo’n flinke klus te doen helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De glijbussen zijn nogal kwetsbaar met het uit elkaar halen ,wat wel helpt om het wat makkelijker te doen ,is de onder poot op de plaats van de keerring te verwarmen ,waardoor hij er makkelijker uit komt en dus minder beschadiging aan de bussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog even wilt doorrijden neem dan wel een doek en een tywrap mee.

Mocht het dan wat meer worden dan zweten dan kan je die doek om de poot binden om te voorkomen dat de olie op je band en/of remschijf komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een goede tip. Op deze manier heb ik nog 2000 kilometer vanuit Noorwegen naar Nederland volbracht. Na die 2000 kilometer zat er overigens weinig olie meer in en was het bochtengedrag ook niet geweldig. Bij mij waren toen beide keerringen lek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is meer dan "zweten" en zoals Cock zegt vervangen.

Moet je nog rijden voordat je het hebt kunnen vervangen dan gaat mijn opmerking nog wel op maar slechts voor een deel, je moet het niet meer meenemen maar voor de eerstvolgende rit die doek erom binden tenzij je eerst de keerringen vervangt.

Bedenk wel dat je je rijstijl moet aanpassen want hij zal minder stabiel rijden en de remweg gaat langer worden naarmate het oliepeil verminderd.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Athome al schreef is hij er 2000km mee vanuit Zweden gekomen en we hebben tijdens het buitenlandweekend ooit eens iemand gehad die op die manier de dag en de terugweg vanuit de Harz heeft gereden.

Het kan geen kwaad in de zin dat het schade aan de motor of onderdelen daarvan oplevert maar je moet wel zorgen dat er geen olie op de band of remmen komt en je moet er rekening mee houden dat de bochten minder strak genomen kunnen worden en dat de remweg langer gaat worden.

Ik kan niet jouw ervaring en behendigheid beoordelen dus dat kan ik niet mee wegen maar ik ben ook niet van de onnodige paniek want soms is de situatie nou eenmaal even niet ideaal maar als je ergens naartoe moet dan moet je ergens naartoe.

Ik adviseer wel het probleem zo snel mogelijk aan te pakken maar als volgend weekend het snelst mogelijke is dan rij je gewoon nog 5 dagen naar je werk op en neer, zo simpel is het.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik begrijp jullie punten. Het is meer dat ik eerst een afspraak bij de monteur moet maken en ik zal niet gelijk terecht kunnen, vandaar. 

Ik rij vrij rustig en heb nog maar zo’n 5500km rij-ervaring. Naar het werk is het grootste deel tussen de file doorrijden. Qua wegligging en remweg ga ik rekening houden met het euvel en zodra ik merk dat de veiligheid in het geding komt ga ik weer met de auto; veiligheid boven alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...