Ga naar inhoud

Keerring lek?


Ed Gnoj
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo lek als een zeef, jammer maar kan gebeuren.

Let wel even op, dat er goed gekeken wordt naar de toestand van de binnenpoten. Die moeten echt mooi strak en onbeschadigd zijn.

Zit er roest op, putjes, steenslag, keihard geworden ooit vliegende insecten of andere beschadigingen dan zijn je nieuwe keerringen ook geen lang leven beschoren.

Keerringen en stofringen (zou ik ook vervangen, ook de olie uiteraard) zijn niet zo duur, dat valt reuze mee. Het is meer het werk dan het materiaal.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is een keer een keerring geploft in de laatste paar km na een dag toeren. Alles onder de olie, maar ik had niets door, totdat ik moest remmen. Ik heb flink moeten knijpen voor wat vertraging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... vanochtend voor het wegrijden de boel even afgenomen met een doekje zodat ik duidelijk kon zien hoe erg het is als ik op mn werk aankom (ritje van zo’n 36km, polder en snelweg) . En wat zie ik op mn werk: helemaal droog! Poten droog en afdichting droog... 🤨

Wat is jullie advies? Vanavond nog even afwachten en kijken hoe het dan is of afspraak bij monteur maken? Ik weet het even niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekkage gaat niet vanzelf over. De eerstvolgende keer dat je vol in de ankers moet met wat hogere snelheid en de vork veert ver in; wordt er waarschijnlijk nog wat olie uitgedrukt. Tot ie praktisch leeg is.. Hard remmen is met een lekke voorvork ook niet echt veilig meer, dus je moet rijgedrag aanpassen en zo snel mogelijk de boel uit elkaar halen, schoonmaken, inspecteren (visueel en meten) en weer in elkaar zetten met nieuwe keerringen en olie.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, in je OP vertel je dat je dagelijks 75km rijdt. Als je afhankelijk bent van de motor, zou ik ze allebei laten vervangen. Keerringen zijn (waarschijnlijk) even oud. Overigens kost het als t goed is, niet zo heel veel geld om het bij een motorzaak te laten doen. Als je t zelf wil doen (gewoon, omdat je dan precies weet hoe t zit en ook nog geld uitspaart), neem dan de suggestie om met auto naar sleuteldag te komen ter harte. Succes!

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Ed Gnoj zei:

Is het slim om van beide poten de keerring te vervangen (ook al is de ander niet lek)?

Yep. Om de reden die Arthur noemt en deZelfde (hoeveelheid) vorkolie in beide poten is ook belangrijk. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de monteur om beide poten aan te pakken, dat zal begin maart gebeuren. Dat was ook het advies van de monteur om ze beiden te doen. Hij gaat alles doen, schoonmaken, olie, seals en afstellen. Helaas heb ik geen mogelijkheid om dit thuis te doen aangezien ik geen garage of tuin heb. 

Bedankt allen voor het meedenken en adviezen!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...