Ga naar inhoud

Project dreambike...


Tukker
 Delen

Aanbevolen berichten

@BlackVfr:

motip gaat in het algemeen tot ca. 650 gr. Als ik mij niet vergis. VTH lak heeft een hoger maximum punt van hitte, waardoor het m.i. geschikter moet zijn... je hebt wel gelijk qua verfdikte, maar ik heb ongeveer de gehele bus leeggespoten op de collector en bochtenset, om dit probleem niet te laten optreden, zoals jij die ook ervaren hebt met het spuiten....

 

Zo... dochter weer thuis, dus voorzichtig weer de VFR werkzaamheden aan het oppakken..

Onlangs de eerder omschreven werkzaamheden uitgevoerd, w.o. radiateur geplaatst, e.e.a. afgevuld met LongLife KVS, warm draaien en ontluchten, aftappen, nieuwe LL KVS er weer op en weer ontluchten... Nu is zeker al het demi water eruit...:beer:

 

komende tijd de achterste bougies en luchtfilter wisselen, daarna carbs synchroniseren en daarna de achterbrug aanpakken (remrevisie van klauw en pomp, nalopen brug en waar nodig vervangen wat er op de weg komt en mij niet aanstaat... wel alvast weten te scoren, een OEM kettingset, voor 4 kistjes bier.... je moet toch proberen de kosten te drukken, en alle kleine beetjes helpen :schater:

 

0A7FBFFB-5E5C-45F0-83EA-D56BBE2B5D27.thumb.jpeg.5757d1ddb844d0c2022926ed91440c24.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zo, eindelijk weer eens een update aangaande het projectje...

 

Afgelopen tijd veel energie moeten steken in het gezin, en tevens m'n bijna dagelijks vervoer weer rijdbaar gemaakt. (de cbr 1000 f). Sindsdien het voorwiel van de CBR terug is van de spuiter is er een nieuw bandje gestoken (Bridgestone T31), nieuw stalen ventieltje, nieuwe onderlegschijven voor de remschijven, remschijven gespoten en alles schoongemaakt aan de voorzijde om vervolgens alles fris en schoon te kunnen monteren... Is nu nog wachten op de kuipdelen (liggen nog bij de spuiter ivm steenslag wegwerken) en dan kan het trouwe beestje weer (veel vaker) mee naar het werk, de aankomende TT, weekje later de Sachsenring MotoGP en later dit jaar de BSB in Oulten Park...:yes:

 

V.w.b. de VFR, het lijkt steeds meer op een 'echt' project:

153714378_Vfrgeslacht01-06-2019.thumb.jpg.6184090e577dabbea36812b01b1baef6.jpg 

 

In de planning stond het servicen van de voorvork, echter dit is een beetje uit de hand gelopen..:coolsmiley:

Na het opbokken geconstateerd dat de balhoofdlagers niet goed meer waren, dus wat doe je dan? Vervangen voor conische lagers natuurlijk! Vandaag bezig geweest om dit klusje te klaren, wat overigens niet heel vervelend was om te doen (dank aan het goede gereedschap van m'n vader), en daarbij tevens het T-stuk opnieuw gespoten omdat het roest bevatte.. Inmiddels zijn de lagers gemonteerd, en kan ik op zoek naar voorvorkpoten zonder pitting en/of roest... :~. Nadere inspectie leert dat de binnenpoten dusdanig veel roest bevat, dat ik dit niet meer goed kan krijgen zonder het opnieuw hardchromen van de poten. Of nieuwe binnenpoten..

Op zoek dus naar een stel vorkpoten van een '90... Binnenkort maar eens de huisleverancier van dit forum benaderen.

 

To do lijst voor komende maand(en):

 

  • Nieuwe voorvorkpoten scoren;
  • Poten servicen met nieuwe vv-olie en nieuwe Hyperpro veren (eventueel ook keerringen en bussen);
  • Ontlakken en opnieuw poedercoaten van de velgen;
  • Nieuwe lagers en keerringen in de voorvelg;
  • Remschijven voor ontdoen van roest en opnieuw spuiten, inclusief nieuwe bouten en onderlegvilt;
  • Nieuw setje Bridgestone BT 16 PRO erop steken;
  • Servicen c.q. rebould van de voorrem en de koppeling;
  • En dan door naar de achterbrug/achterzijde van de fiets...

 

Kortom, veel te doen.. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen, en zal proberen voor/na plaatjes te schieten (als ik het niet vergeet)...

 

groet'n uut Twente,

 

Tukker....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Richten, hardverchromen (0,2mm, dus 4 keer zo dik als origineel) en slijpen van binnenpoten kost je ongeveer 100 Euro per poot.
Daarmee zijn ze beter dan nieuw.
Zie voor dat geld maar eens goede gebruikte poten te vinden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@AFS Motorparts;

ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen... Ik had het vermoeden al dat je van een 29 jarige motorfiets sommige dingen moest gaan zoeken als een speld in een hooiberg, maar het is mij deze week niet gelukt om aan nette binnenpoten te komen... Daar waar ze wel beschikbaar waren, was dit de helft (qua prijs ongeveer) van het hardverchromen, met dien verstande dat je dan nog het e.e.a. kan gaan demonteren, gezien een onbekende voorgeschiedenis (staat van de poten, keerringen, stofkappen, onderpoten, rechtheid)... Met dit alles in het achterhoofd heb ik toch besloten om de binnenpoten te laten hardverchromen, en het e.e.a. alvast klaar gemaakt voor verzenden c.q. wegbrengen ervan...

 

1180852317_2019-06-08Voorvorkdemontageivmroestbinnenpoten.thumb.jpg.bfca4cd780da04ed48a8e0532c846ca0.jpg

 

Overigens was dit wel ff een kl*te karwei, één van de imbusbouten (onderzijde poot, t.b.v. het cartridge gedeelte) was lam gedraaid door mijzelf (ondanks kort aanzetten met een luchttol. Stom dat ik ben, heb ik niet gelet op de staat van de iets rondere kop van de 6 mm imbusdop, die dit uiteindelijk mede veroorzaakte) heeft me dus een uurtje voorzichtig boren opgeleverd, en het inkorten van de imbusdop, maar het is gelukt, zoals te zien is  (en belangrijker nog, zonder schade)...

 

Vanmiddag de OEM glijbussen, keerringsetjes, onderlegringetjes, imbusbouten e.d. besteld, volgende week eens gaan rondbellen voor het laten hardverchromen van de binnenpoten... Als iemand goede suggesties heeft voor Overijssel, dan graag.. Alternatief is een weekendje naar het westen knallen voor het wegbrengen...

 

To be continued...

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weer zoiets hebt niet gaan boren maar zoiets gebruiken...

veeltand-doppenset-8-delig.jpg

 

Let op, dit is geen torx maar een zogenaamde veeltandbit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray;

Heb ik inderdaad aan gedacht, maar de luchttol had de bout dusdanig vernachelt in de korte aanhef, dat de optie die je aangeeft, al niet afdoende meer was. Daarbij komt dat ik mijn dure Stahlwille Inhex (of XZN) dop niet vernachelen wil voor zo'n klusje, aangezien er een heel pallet aan scherpe metaalboren voorhanden is (van 2 tot 20 mm), en ik niet 1,2,3 een goedkope XZN dop had liggen in die maat (om erin te klemmen, al dan niet in combi met een 1/2 inch opname voor de luchttol), om te gaan knutselen tot een passende oplossing...

Heb overigens ook alleen maar het boutkopje uitgeboord,

 

IMG_20190608_234455.thumb.jpg.c1b46dfe9e39c86dc6142454fc0946f8.jpg

 

 en als de kop door gebrek aan materiaal afbreekt, is (meestal) de spanning eraf, en na demontage van de voorvork kon ik de resterende bout met de hand uit het cartridge draaien..

 

Ik ken de XZN bouten/moeren helaas wel, zijn veel van dat soort bout- en moerkoppen gebruikt bij het bouwen van nieuwere BMW's (daar ken ik ze van), persoonlijk ben ik er geen fan van, maar dit terzijde...

 

In ieder geval dank voor het meedenken!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, AFS Motorparts zei:

De normale lengte komt niet bij de kop van de bout in het verzonken gat.

 

Idd, ook dat nog.. Alhoewel Stahlwille daar ook wel weer een (langere) oplossing voor heeft...:coolsmiley:

 

5 uren geleden, V4 Rosso zei:

http://www.so-products.nl/

Zit in Bornerbroek.

I know.. Stamsnijder zit echter in de “vering branche” en in eerste instantie ben ik op zoek naar iemand die mij de binnenpoten (echt fysiek) opnieuw kan hardverchromen, alhoewel ik net een verkoop topic gezien heb van @vfrjohnnie... Mss die eens eerst contacteren over zijn aangeboden vv poten... :coolsmiley:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@V4 Rosso;

Ik denk dat ze het uitbesteden, tenminste het hardverchromen.. Er is namelijk geen provinciale ontheffing aanwezig om op die locatie meerdere zuurbaden te houden...:coolsmiley::coolsmiley:..

Gelukkig zijn de pinksterdagen bijna voorbij, kan ik morgen eens een belrondje gaan maken over het onderwerp 'voorvorkpoten hardverchromen'....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet een idee om gewoon een paar RC36II vorken te zoeken? (past gewoon 1 op 1)

Zijn ze gelijk instelbaar, de RC36I niet.

 

Zelf ik heb 3 paar op zolder liggen.......dus moeilijk te vinden zijn ze niet.

Roest vorming op '94/`97 vorken komt niet veel voor, soms wat boven op richting het balhoofd.

Ook zal dat goedkoper zijn dan hardverchromen........

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Mhiam;

 

ben zo’n sukkel die obsessief bezig is met het origineel mogelijk houden van m’n motorfietsen... Daarbij komt dat er bij ons (Dld) zoiets is als een 2 jaarlijkse keuring (tüv of Dekra) en die kunnen het je heel moeilijk maken, als ze het ontdekken... (dus ook een 170/60 achterband op de 36/1 helaas)... ook wil ik niet te veel gaan rommelen, met meerdere motorfietsen in bezit moet je dan ook alles gaan onthouden wat gemodificeerd is, bij welke fiets..

 

Heb inmiddels besloten om de poten te laten hardverchromen, en deze gister aangeboden in Assendelft.. ondanks een forse rit, was dit nog goedkoper dan het bij ons te laten doen in de omgeving, € 95 p.poot (Assendelft) versus 300 p.poot (Enschede). Duurt ca. 2 week, kan ondertussen mooi de onderspoten en remschijven spuiten (kleur laten namaken, tenminste zo goed als mogelijk)... ook de Honda dealert kan weer aan de slag, nieuwe voorwiellagers en keerringen besteld, evenals nieuwe glijbussen, keerkringen, stofringen, onderlegplaatjes, op mijn gewicht aangepaste hyperpro en bijbehorende olie... Maar dat zie ik over 2 weekjes wel....

 

Nu eerst de TT v.a. morgenvroeg en aansluitend door naar Höhenstein-Ernsttal voor de Sachsenring volgende week... :coolsmiley:  :beer:  :crossy:

aangepast door Tukker
Tekstuele fautjes...
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb me even ingelezen over de TUV in Dld, wat een geëmmer is dat moet ik zeggen.
Ben blij dat we dat hier niet hebben!

Heb trouwens geen idee of alleen de binnen poten ook over te zetten waren, dat kunnen ze nooit zien natuurlijk.

Maar mooi dat je een redelijk betaalbaar adres gevonden hebt.

Ben benieuwd naar verdere foto`s en ontwikkelingen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zo waarde forumleden, hier weer eens een update vanuit mijn zijde...

 

Laatste tijd bergen werk verzet, maar helaas niet aan de VFR..:~. Bezig met de renovatie van een 6x3 garagebox tot (uitsluitend) motorwerkplaatsje, daarbij inmiddels het lekkende golfplaten dak met 75 cm opgehoogd en compleet vervangen voor een plat dak.  Nu nog de wanden fatsoeneren, elektra aanleggen en een monoliet afgewerkte betonvloer storten, en van daaruit worden de projectjes t.z.t. bewerkt...

 

Inmiddels wel weer een klein eindje verder met de VFR en inmiddels is:

  • Voorvork afgewerkt. De binnenpoten zijn opnieuw hardverchroomd, nieuwe hyperpro veren en olie erin, nieuwe OEM glijbussen, keerringen, stofringen e.d. zijn geplaatst. Buitenpoten zijn opnieuw gespoten;
  • Voorwiel afgewerkt. Beide wielen zijn voorzien van een nieuwe poedercoating (wit), zoals dit standaard ook was. Geen parelmoer, maar echt wit (ral 9010 is dat geloof ik). Nieuwe Bridgestone Bt016 erop, nieuwe OEM lagers en stofkeerringen, onderlegringen voor de remschijven, nieuw stalen ventiel, bouten en hart van de remschijven opnieuw gespoten...
  • Remmen geserviced.. Glijpennen, remzuigers e.d. nagelopen, waar nodig bijgewerkt en vervangen. Nieuwe vloeistof erop, maar geen totale rebuild, acties eerst gericht op het op kenteken krijgen, alvorens te maken proefruns duidelijk gaan maken wat er nog meer benodigd is.

Dit alles geeft het volgende resultaat...

 

 

2019-09-24 voorwiel 1.JPG

2019-09-24 voorwiel 2.JPG

aangepast door Tukker
tekstuele aanpassing
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...