Ga naar inhoud

Project dreambike...


Tukker
 Delen

Aanbevolen berichten

Volgende stap,

 

de achterkant van het rijwielgedeelte... Geconstateerd dat er speling aanwezig is, dus net een 46 mm dop besteld om te kijken of deze op het juiste moment is aangetrokken. Indien nee, eerst doen en dan kijken of de speling is opgeheven... Al ben ik er bang voor dat ik de hub kan demonteren en de wiellagers en naaldlagers in de hub kan gaan vervangen... Helaas is deze niet meer in zijn geheel te leveren, dus zal het naar waarschijnlijkheid persen worden voor de diverse lagers....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En onlangs ook nog een paar goede stuurschakelaars op de kop kunnen tikken.. geeft toch weer een iets nettere uitstraling aan madam, dan diegene die eraf kwamen (linker schakelaar)...

 

1738611141_2019-07-28wisselenstuurschakelaars.thumb.jpg.a4ef066393189b76848b2d4eed791113.jpg

 

wordt vervolgd.....

 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En door met wederom een deelamputatie en transplantatie...

 

Al eerder geschreven dat er speling op de achteras aanwezig was, waardoor ik niet zeker was of het door de as kwam, of door eventueel versleten lagers... Had echter het juiste gereedschap niet, om het e.e.a. te controleren. Daarom afgelopen vrijdag dit speeltje gekocht:

1352723988_dop46mm.JPG.e30e6d0bde60523a092627e5726b9d45.JPG

Uitkomst, het was het eerste vermoeden..

De as was niet op het juiste moment aangetrokken, ondanks dat deze geborgd was, maar gevoelswijze op ca. 100 Nm.. Daardoor speling, waarmee ik me gelukkig mag prijzen met de uitkomst van m'n vermoedens. Gelukkig niet de wiellagers hoeven vervangen, dit was een grotere klus en vooral kostenpost geweest.

Nu de uitkomst bekend is, het geheel weer los gehaald en gedemonteerd:

1694118488_onderdelenschoongemaakt.JPG.c6b0f2fe45702a56c882a3b1e0ea1937.JPG 

Alles netjes ontdaan van 'heul veul' kettingvet, smeer en dergelijke, lagers gecontroleerd, remschijf en steun voor de remklauw gespoten in zilvergrijs, naaldlager opnieuw ingevet, hub+achterbrug licht ingevet (om toekomstige ketting spannen mogelijk te houden en ), alles gemonteerd en het reeds eerder aangeschafte OEM atw, vtw en ketting tevens gemonteerd. Alles wat los gehaald is, is uiteraard naderhand weer netjes op moment, conform wphb, vastgetrokken. Voorlopig tussenresultaat:

resultaat.JPG.d42481abe7b0b76bf14fd4e3bb977f03.JPG

 

Volgende actie:

Totale rebuild van het achterremsysteem. mede ingezet doordat dat normaliter niet snel gebeurd (sen ik gebruik de achterrem echt nooit, behalve in het zand met dito machines), madam bijna 30 word, het logisch is gezien de overige werkzaamheden, gun ik het haar...

 

wordt wederom vervolgd....

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@crossrunner

Transmissiedempers waren nog in orde... Met ruim 41K in bijna 30 jaar, is deze VFR absoluut nog niet eens ingelopen..

Overigens heb ik meerdere honda's bereden tot ruim over de 150 K, en heb nog nooit de dempers hoeven vervangen, omdat hier bovenmatig veel speling op zat.. Misschien bij de 'nieuwere' honda modellen wel? Mijn meest recente testruns (meerdere, vanwege problemen) waren op een 2010 cbr 600 rr, met 50 K en deze had er ook geen last van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

binnenkort weer eens tijd voor actie....

 

inmiddels het e.e.a. weer besteld, en vanmiddag gehaald...

2066096540_onderdelenachterrem.JPG.46d85cd27dc91c9f5679e0cf62251495.JPG

 

Natuurlijk kon ik niet wachten heb iets moeten monteren... Was na 29 jaar nog niet aan vervanging toe, maar hey het oog en gevoel wil ook wat...

 

1099391355_oudvs.nieuwrempotje.JPG.d89fc6fb5aea0227f7f1ddd7ffedec49.JPG

 

Binnenkort volgt montage, tevens vanmiddag de dingen terug van de ultrasoon reiniging (remklauw, remzuigers en reactiestang). Een verslag ervan volgt zo spoedig mogelijk....

 

groet'n,

 

Tukker

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zooo waarde VFR liefhebbers,

 

Het is weer een tijd een kleine update te plaatsen...

 

Vorige post is al enige tijd geleden geplaatst, en er zijn inmiddels een aantal kleinere zaken aangepakt...

Met de reeds aangeschafte OEM onderdelen uit de vorige post is inmiddels de achterrem (ultrasoon) gereinigd, compleet gereviseerd, nieuwe OEM remblokken gemonteerd en voorzien van een vers laagje lak... Zie hier het resultaat, in samenspraak met de reeds eerder gestraalde bevestigingsplaat;

561779589_2019-10-18opbouwachterrem.JPG.c7cc1d7ec0857a40852efa9aba9de9fd.JPG

 

Nadien is de rempomp gereinigd, is er een revisiekit in de rempomp gekomen, is de (veel te lange) staalomvlochten imitatie remleiding verwijderd voor een 2e hands standaard exemplaar, alle relevante onderdelen vervangen (onderlegringen, rubbers e.d.), is het systeem voorzien van nieuwe remolie. Tel daarbij een nieuwe achterband op + montage van het geheel en je krijgt de volgende situatie;

2054305644_2019-10-18resultaat3.JPG.64e9c7f71287879524999acdba42bf4a.JPG1101469232_2019-10-18resultaat2.JPG.10ebe8680fe309a2a80371981b69bd2e.JPG

 

Kortom de VFR staat inmiddels alweer op de pootjes! Tijd voor een proefrit! of toch niet....

Bij het inschakelen valt op de koppeling niet tot nauwelijks werkt en geenszins ontkoppelt.. Nadat eerder dit jaar de koppelingsvloeistof was vervangen, was mij opgevallen dat het leek alsof er roest mee kwam.. Drukcilinder losgehaald, en ja hoor... veel ROEST op de cilinder en in het cilinderhuis... Damn… Inmiddels is het drukhuis ontdaan van roest (fijnste soort staalwol, voornamelijk gebruiksdoel van dit type staalwol is polijsten van onderdelen), zijn er nieuwe seals geplaatst is het e.e.a. weer op druk gebracht en het ontkoppelen gaat al beter...

Het kwaaltje van de klevende koppelingsplaten is altijd nog iets aanwezig, echter nadat dit toevalligerwijze ter sprake kwam bij een lezing van de lokale afdeling van de auto technische club (AMC) is besloten de olie op korte termijn te wisselen, nadat er een toevoeging is toegevoegd aan de 'oude' olie, en deze een bepaalde tijd heeft gedraaid... wordt vervolgd...

 

Nu de VFR weer op de beentjes staat, is het tijd om met de afwerking te beginnen... Via ebay heb ik nog een ontbrekend kuipdeel weten te scoren (al is dit in de verkeerde kleur, maar er komen maar weinig kuipdeeltjes voorbij welke op de zijstandaard hoort te zitten...), zijn onlangs alle kuipdelen gewassen (top, midden en onderkuip), ontdaan van (deels) beschadigde stickers en is het geheel afgeleverd bij een motorspuiter... Deze gaat alle kuipdelen nalopen op aanwezige krassen, worden 2 scheuren gelast en word het geheel opnieuw (bijgespoten) in de originele kleur NH193-P, ofwel "pearl metalic white"....

 

Wordt vervolgd....

 

 

 

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleurtip,  let op bij de pearl white.

Er zijn twee varianten in omloop. De ene wat blauwiger, de andere wat geler.

Even goed controleren of het spuitwerk goed uitpakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en doorrrr…..

 

@teake; ik know m.b.t. de kleurvarianten van de pearl white.. Daarom wordt deze door een kundig motorspuiter momenteel onder handen genomen. Een spuiter die zelf ook motorverf a.d.h.v. de kleurcodes ontwikkelt, namaakt én VFR rijdt...:thumpup:. voorbeeldje ervan; ik had een kapje voor de standaard van een '93er gebracht om ook in wit te spuiten, maar hij wou eerst de kleurcode 'kraken' (de originele kleur was een zandbruine) alvorens deze over te spuiten... mompelde iets over actualiseren van zijn database...

 

@ een ieder; dank jullie voor jullie feedback.. Weet ik dat er toch een aantal 'neuroten' meer zijn die het ook weten te waarderen..

 

Aangezien de complete kuip momenteel bij de spuiter ligt, vandaag eventjes nog aan de vfr weten te werken.. Ik wil graag het dimlicht hebben branden op beide lampen, dus vandaag een begin gemaakt met het optimaliseren van de draadboom. Uitgangspunt is om het weer origineel te kunnen herstellen, iets wat redelijk gaat lukken...

PvA:

- vanaf de stekker de originele draad verlengen naar een nog te plaatsen relais, als stuurstroom;

- vanaf het relais de bestaande, onderbroken, draad naar de linker koplamp herstellen;

IMG_0459.thumb.JPG.bd275af89d2dbba30053040da263fa9a.JPG

- aanleg van een 2e draad voor dimlicht in de rechter gedeelte van de koplamp;

- aanleg van stroom en massa creëren....   

IMG_0460.thumb.JPG.25b491f3d0d3b04f686411f4b6797f68.JPG

de draden op de plaats waar het relais moet komen, aan het haakje náást de andere.... Zoals het door Honda verzonnen is...

 

aangepast door Tukker
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het relais wil ik plaatsen op de plaats waar die origineel bij sommige versies ook moet zitten, naast het relais van het grootlicht... volgende stap is het trekken van een draad naar de accu, en een massa creëren. De kleur wit van de draad komt uiteraard overeen met de kleur uit het bedradingschema, ik heb namelijk een hekel aan gepruts met verschillende kleuren en diameters... Vandaar dat er hier thuis enkele draadbomen liggen van motoren, puur voor het kannibaliseren voor dit soort doelen.... Volgende stap is het aansluiten van het geheel, en wat ik verder nog op de weg naar herstel tegen kom, weet ik nog niet....

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...