Ga naar inhoud

Achterkant verhogen met ring ,waar of niet waar


Cock
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag mijn schokbreker terug geplaatst nadat hij een service beurt heeft gehad ,nu had ik er een ring tussen aan de bovenzijde ,maar deze heb ik nu weggelaten ,nu schets mij de verbazing dat de achterband terwijl hij op de middenbok staat dichter bij de grond staat ,dus mijn theorie is dan dat de achterkant hoger staat als met ring ,als ik dan kijk naar het link systeem en denk denkbeeldig dat de schokbreker langer zou zijn dan zou hij het achterwiel optillen ipv van dat deze lager komt .

Dus mijn conclusie is dat de hoogte van de achterkant met een ring ertussen lager wordt ,terwijl ik altijd dacht dat hij juist hoger werd.

 

Wie o wie kan mij de opheldering geven ,denk ik verkeerd ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat is het hoogteverschil als je erop zit?

Meestal wordt er een U vormig plaatje gebruikt omdat je die ertussen kan zetten zonder de schokbreker eruit te halen maar dat wordt zeer zeker gedaan om hem op te hogen en dat heb ik destijds met de VTEC ook gedaan want dat stuurde net iets scherper.

Het kan zijn dat de schokdemper niet meer helemaal uitveerde en dat na de service wel weer doet en dat kan verklaren waarom hij op de standaard dichter bij de grond staat op de middenbok.

De rijhoogte is niet te bepalen op de middenbok maar daarvoor moet je erop zitten en dan weet je of je of je knieën weer gebogen zijn of minder maar zonder ring tussen de schokbreker en het frame zal het lager moeten zijn bij dezelfde veervoorspanning.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dezelfde schokbreker en heeft geen hoogte verstelling dus lijkt mij niet dat hij langer is geworden na de service beurt ,de triangel zit hetzelfde als voor demontage.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray Heb nog niet gemeten als ik erop zit ,heeft ook geen zin als ik niet de maat weet voor ik hem eraf haalde ,het zou wel kunnen dat er meer mis mee was als ik dacht ,de druk was er aardig af van de hi en low speed demping

 

Het gaat btw om een wilbers schokbreker waar ook ingaande demping op zit doormiddel van zo'n druk tankje

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plaatje zorgt ervoor dat de achterkant omhoog komt (of op de middenbok het achterwiel omlaag komt).
Is dat bij jou nu niet zo, dan klopt er iets niet.
Ofwel (zoals eerder gezegd) is de triangel gedraaid (er staan pijltjes met de tekst "front" op), ofwel de veervoorspanning is nu lager dan bij de eerdere montage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De triangel staat goed en het achterwiel nu lager als met ringetje ,dat is nu juist het punt waar ik mij afvraag hoe dat kan (aan de veervoorspanning is niets veranderd )of de negatieve veerweg is groter geworden door de service beurt doordat er meer druk in het vaatje zit als ervoor .

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Cock zei:

dat is nu juist het punt waar ik mij afvraag hoe dat kan (aan de veervoorspanning is niets veranderd )of de negatieve veerweg is groter geworden door de service beurt doordat er meer druk in het vaatje zit als ervoor .

Druk of veervoorspanning maakt niet uit. Met de motor op de middenbok staat het veerlelement altijd op z'n maximale lengte. Mogelijk was de rubber stop (voor de uitgaande slag) in mindere staat (opgezwollen door de olie) en is de nieuwe een stukje dunner (oorspronkelijk dikte). Blijkbaar is, in dat geval, het verschil tussen oude en nieuwe rubber groter dan de dikte van de ring die je geplaatst had om de achterkant op te hogen. Of ze hebben de verkeerde stop geplaatst.

 

Ammortizzatore-con-serbatoio.jpg

 

rubber stop is Nr12 in bovenstaande afbeelding. Nr9 is de stop voor de ingaande slag

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die had ik de vorige keer ook goed geplaatst dus dat kunnen we afsluiten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de service beurt was ik stom geweest ,om het drukvaatje (zo noem ik het maar voor het gemak) netter te monteren daarvoor moest de slang iets draaien ,toen ik de banjo los draaide spoot er gelijk olie uit ,achteraf bleek dat daar 12 bar op staat ,daardoor was de zuiger die erin zat op het einde gaan zitten bleek achteraf ,dat zal de oorzaak zijn geweest.

 

ik ga eerst maar sturen met de motor om te kijken hoe die stuurt zonder die ring 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...