Ga naar inhoud

Achterschokbreker VFR1200X vervangen


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Om de nivomat te kunnen monteren moet uiteraard de originele schokbreker eerst verwijderd worden. Nu is mijn vraag:

 

Vanaf welke plaats kan ik het best bij de bovenste bevestiging komen. Ik heb de tank en alle bij behorende kappen al een paar verwijderd gehad en dan zie je bevestiging van de schokbreker goed zitten en kan je er volgens ook wel goed bij. Je moet hier echter wel de nodige kappen verwijderen.

Of kan ik er makkelijker bij van de zadelzijde. De accu(bak) moet dan wel verwijderd worden maar ik heb dan geen idee of ik er dan wel goed bij kan.

 

Wellicht dat rijders van de 1200F hier ook wat over kunnen zeggen. Het lijkt mij bij de F eigenlijk hetzelfde moet gebeuren om er bij te kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Athome zei:

Wellicht dat rijders van de 1200F hier ook wat over kunnen zeggen. Het lijkt mij bij de F eigenlijk hetzelfde moet gebeuren om er bij te kunnen

Dat zou nog wel eens flink anders kunnen zijn.

De F en X delen wel hetzelfde blok, frame en achterbrug maar het hele bodywork incl. het subframe zijn geheel anders.

Volgens mij kan je hem er vrij makkelijk uithalen wanneer je bij de moer aan de bovenkant kan komen.

Moer los en dan de achterkant lichten of achterwiel laten zakken wanneer hij opgebokt staat (wiel eraf geeft meer bewegingsvrijheid van de achterbrug en minder gewicht). als je dan de schokbreker bij de wishbones losmaakt dan kan je hem er als het goed is zo naar onderen uit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat juist om die bout/moer van de bovenzijde. Vanaf welke kant kan ik daar het beste bij komen.

 

HK (daar wordt de Nivomat gemonteerd) heeft heel weinig ervaring met het monteren van de schokbreker op een CT. Daarom zijn zij ook veel tijd kwijt om uit te zoeken vanaf waar je het beste bij de bovenste bevestiging achterschokbreker kan komen. Ik heb ondertussen al redelijk veel ervaring met het verwijderen van de zijkappen en de tank. Voor mij is dat niet zo veel werk meer. Ik heb HK dan ook aangeboden om voor hun de kappen te gaan verwijderen. Daar waren ze zeker blij mee omdat het hun veel tijd scheelt.

 

Maar als het vanaf de zadelzijde nog veel minder werk is, doet ik dat liever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen werkplaatshandboek?

Ik heb 'm wel aardig uit elkaar gehad ondertussen maar ik heb eigenlijk nooit op de schokdemperbout gelet :blush:

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even voor je gekeken maar je kan er niet bij door alleen het zadel eraf te halen.

Je moet de tank omhoog zetten en dan kan je er bij.

Even een plaatje van die van mij tijdens het aansluitklusje van de ECC waarbij ik de moer heb omcirkeld.

bout.jpg.a7e2fcfbfd5bd61f0e08e3bb06eccd0f.jpg

 

Ik heb de Hepco & Becker valbeugel en die staat iets verder van het kuipwerk af zodat ik alleen de kappen los hoef te maken zodat ik de kniekappen eraf kan krijgen en de kuipdelen aan de kant kan duwen om de tank te lichten. (ik kan zelfs de kappen er helemaal af halen zonder beugel te demonteren)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip.

Dat handboek heb ik. En dat blijkt het antwoord te hebben

De tank moet verwijderd worden of ieder geval zo ver mogelijk achterover gekanteld. Dan zie je in het midden een moer zitten. Ze los draaien en de schokbreker "valt" er onderuit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een stuk bamboe die ik onder de tank kan zetten om deze omhoog te zetten.

Op de foto is de tank er af want dat werkte een heel stuk makkelijker maar voor de moer is dat helemaal niet nodig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de 1200f heb ik de tank losgemaakt en naar voren op een plankje gelegd om aan die bout te kunnen. Zo konden alle leidingen gewoon bevestigd blijven. Je rijdt best je tank vrij leeg vooraf, dat werkt wat gemakkelijker. Natuurlijk eerst het wiel eruit en niet vergeten om de swingarm te ondersteunen. De shock valt er inderdaad zo uit.IMG_20160722_175950604.thumb.jpg.2c98f7247eceac91e0ab794e147c124c.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...