Ga naar inhoud

Tandwiel naast de koppelingskorf


A-Viffertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Mede vifferaars,

 

Vandaag mijn koppelingskorf vervangen maar heb nog een aantal vragen die ik tegen kwam tijdens het proces.

Mijn eerste vraag is of de ketting van de oliepomp niet op spanning moet staan.

Hoe ik de ketting aantrof was dat hij vrij slapjes aanvoelde maar niet zo slap dat hij een tand kon verspringen.

Als deze toch op (strakke) spanning hoort te zijn moet ik dan de kettingwielen ook 

 

Mijn tweede vraag is van het tandwiel naast de koppelingskorf. Het laatste dubbeletandwieltje met van die veertjes zijn kan los van elkaar bewogen worden. Toen alles vast zat dat er een mate van spanning op deze 2 wieltjes waardoor de korf er niet direct vanaf ging. Ik krijg het niet voorelkaar deze weer in de veerspanning te zetten. Mijn vraag is dan ook is dit te fixen of moet ik een nieuw tandwiel kopen.

Ik heb er een foto van.

93493620_Tandwiel1.thumb.jpg.c31fbf1516804e96f96e2c4dee91b707.jpg

1916919354_Tandwiel2.thumb.jpg.6391d1159c4bb0f10b37482a5b8129d8.jpg

539195106_Tandwiel3.thumb.jpg.a9f1723b54cf3b25df7bef71df35c925.jpg

Dus deze 2 wieltjes zijn van elkaar los te bewegen zonder enige spanning.

 

Tot zo ver mijn vragen. Alle hulp is welkom.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schuif het tandwiel op de as, zodra het achterste tandwiel er op geschoven zit, voorzichtig met een schroevendraaier het voorste van de twee tandwielen tegen de veerdruk in bewegen, totdat je het geheel door kunt schuiven.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vwb tandwiel op spanning:

 

Tandwielen monteren

Dan de korf op de as schuiven (doe maar een paar dunne werkhandschoenen aan) tot ie de 1e laag tandwielen pakt

Nu pak je de korf met 2 handen vast en roteer de korf (uit mijn hoofd tegen de klok in) en druk korf naar voren.

 

Let op! De achterkant van de korf heeft een profiel dat in de aandrijving van het oliepomp kettinkje moet grijpen. Anders geen oliepomp...   

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dank jullie allen ten zeerste...!!!

De trick was inderdaad zoals vfroembert omscheef eerst het eerste gedeelte en daarna het tweede gedeelte tegen de veren in drukken en dan naar achter schuiven.

Zo zie je maar weer eens waar het forum allemaal niet handig voor is. 

Het is dus gelukt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

De korf werd vervangen vanwege het feit dat de platen wel erg veel waren ingeslagen in de kooi.

De vfr heeft nu ruim 108k op de teller en ik vond het wel tijd voor vernieuwing. (de koppeling maakte ook nog eens wat geluid in z'n vrij)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot slot de laatste vraag.

Bij het in elkaar zetten van de koppeling en de deksel van de koppelingshuis kwam ik tot mijn verbazing achter dat de lager die erin zit wel heel makkelijk te verwijderen is uit deze plaat. Is dit normaal of zal ik deze dan ook maar vervangen. Ik kan hem namelijk met heel weinig moeite wat heet met mijn vinger eruit halen. Als dit gewoon is hou ik 't zo maar omdat alles toch nu 'open' is dan denk ik dat zo een lager dan ook maar vervangen is. 

 

En voor mijn eigen gerust stelling de metalen koppelingsplaten moeten toch met de bolle kant  naar binnen(naar de motor) toe gericht of toch met de bolle kant naar buiten (naar de koppelingsdeksel) toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de ronde kant naar buiten ,maar sommige zeggen dat het niet uit maakt als ze maar dezelfde kant op staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

De "judder spring" (#6) is concave en moet met de bolle kant naar buiten/richting het deksel wijzen

 

 

Plaatje van de 2005 Vtec maar ik denk dat ze m allemaal hebben.

 

Knipsel.JPG.8ff762212b30a7d37c8f89c7725308e9.JPG 

 

 

Zijn de metalen platen (de #10's tussen de frictieplaten) nog mooi "vlak"? (op glasplaat leggen en met voelermaat controleren, zie werkplaatshandboek) en niet erg verkleurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was de vraag aan welke kant die 10# platen de ronde kant heeft

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja cock heeft gelijk ik bedoelde de metalen platen niet de ringen. De Metalen platen zien er goed uit heb ze niet opgemeten. 

Maar anyone iets over de lager?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lager hoort doorgaans niet los te zitten maar als dat het geval is los je het niet op met een nieuw lager want die slijt niet op dat gebied, dan zou eerder de behuizing uitgelubberd zijn.

In dat geval adviseer ik wel een nieuw lager in combinatie met Loctite 648 (lager en bus lijm).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...