Ga naar inhoud

Op 6 april 2019 loopt je GPS misschien vast.


Aanbevolen berichten

Lees dit artikel er best eens op na als je GPS minstens vijf jaar oud is.

Minder  problemen zijn verwacht voor meer recentere GPS systemen.

 

https://www.vroom.be/nl/blog/op-6-april-loopt-je-gps-misschien-vast-21457

 

Mogelijk kan MrGPS wat meer duidelijkheid schaffen.

aangepast door VFRFlanders
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een soort "millenium bug", een hoax waar vast een aantal mensen rijk(er) van wordt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook raar. Ik vond het wel nodig om het hier even te melden. Daarom ook mijn vraag aan iemand die er veel meer van kent dan ik. Volgens mij is MrGPS de aangewezen persoon om meer duidelijkheid te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de 1024 een heel raar getal voor een kalender reset.

Het zou heel toevallig zijn als een week in de opslag 1 byte ruimte is en de opslag dan 1Kb groot is.

Ik acht de kans dat het geen hoax is zeer klein dus.

 

Edit: PS: Ik waardeer het delen maar ik waardeer het nog meer als je zelf al twijfels hebt over de echtheid het eerst te verifiëren en pas te delen als je enige zekerheid hebt.

Dit delen is namelijk de belangrijkste reden dat er zoveel hoaxen/nepnieuws zijn/is.

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker geen hoax. Er zijn Denso navigatie systemen van General Motors die hier nu al problemen mee hebben. In die apparaten werkt de GPS nog wel maar kan er geen tijd meer vastgesteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Ray zei:

 

Edit: PS: Ik waardeer het delen maar ik waardeer het nog meer als je zelf al twijfels hebt over de echtheid het eerst te verifiëren en pas te delen als je enige zekerheid hebt.

Dit delen is namelijk de belangrijkste reden dat er zoveel hoaxen/nepnieuws zijn/is.

Omdat ik het "raar" vind, wil dit nog niet zeggen dat het een hoax is. 

Het delen van zulke berichten (Vroom.be is niet bepaald gekend voor het delen van fake-news) kan ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid kan worden gegeven aan VFROC- en forum leden.

Ik vond het forum daarom het aanwezen plaats. Kennis is hier voldoende aanwezig.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het fijn dat je het deelt! Wellicht hebben we er wat aan, en wellicht is het een hoax. In beide gevallen is het het delen waard.

 

Edit: ik ben ook wel benieuwd naar het opstarten van de etrex op 7/4!

aangepast door voodoo
.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het ook al gehoord van iemand. Leuk dat ze zeggen dat je moet updaten, maar voor genoeg toestellen worden denk ik geen updates meer uitgegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde verhaal speelde in 1999, Garmin toestellen hadden toen geen problemen. Gewoon afwachten wat er nu gebeurt. Denk maar even aan de heisa voorafgaand aan Y2k, viel ook allemaal wel mee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zeker geen hoax, maar een "week teller overflow" (Week number rollover). Het aantal weken wordt in een 10-bits getal opgeslagen (vandaar de 1024 voor de 'reset').

 

Zie b.v. https://www.gps-repeaters.com/blog/gps-week-number-rollover-april-6th-2019/

Quote

The week number is encoded into the data stream by a 10-bit field.  A binary 10-bit word can represent a maximum of 1,024 weeks, which is approximately 19.7 years.  Each 19.7 year period is known in GPS terms as an “epoch”.

At the end of each epoch the receiver resets the week number to zero and starts counting again – a new epoch begins.

The first epoch started when GPS was launched in January 1980; hence the first epoch of GPS time came to an end on 21st August 1999.

As we approach the end of the second epoch, which will fall on 6th April 2019, we may well see problems caused by the rollover.  Some GPS receivers, or other systems that utilise the date and time function, may not be able to cope.

 

Het is dus iets wat ontwerpers van GPS ontvangers al lang hadden kunnen/moeten weten, en heel vaak ook allang opgelost hebben. Dus echt problemen verwacht ik niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/10/2019 at 6:10 PM, voodoo said:

Klinkt als een soort "millenium bug", een hoax waar vast een aantal mensen rijk(er) van wordt.....

 

 

bij COMPAQ is er in die tijd heel goed aan verdiend......  :schater:

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, MotorLuuk zei:

Zie ook https://www.tomtom.com/nl_nl/updates/

 

Quote

Afhankelijk van je apparaat, kan het mogelijk zijn dat je het systeem moet updaten of

upgraden.

 

Benieuwd hoe oud je toestel moet zijn dat updaten niet kan en je moet upgraden

 

Garmin zegt dat de meeste apparaten geen problemen krijgen.

https://support.garmin.com/en-PH/?faq=zWQY6Z2kFiAuY9kDnDBgZ6&searchType=noProduct

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...