Ga naar inhoud

Verbruik vfr 1200f 2010


sabsteef
 Delen

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij vertellen of 1 op 14,5 voor een vfr 1200F prima is. Of juist alarmerend. Ik heb mijn schoonheid pas een tijdje. 

 

 

Verder vind ik dat de benzine indicator erg spastisch is. Er zou 18,5 L in de tank kunnen. Maar als het laatste blokje gaat knipperen. Dan kan er een maar 13L in. 

 

Ik heb er al een powercommander op gezet met autotune. En op een brandstof, lucht verhouding gezet van maximaal lean. (14,7) maar op een tank kom ik niet boven de 200km uit. 

 

lees op andere plekken dat ze wel 250km op een tank kunnen rijden. 

Kan iemand mij bij praten?

 

Tnx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met de F maar bij de X geeft de boordcomputer als het lampje gaat knipperen aan hoeveel je nog kan rijden (meestal 50km maar ligt ook aan je rijstijl op dat moment).

Die van mij reed de eerste tijd minder zuinig dan tegenwoordig al kan je het nog steeds niet zuinig noemen maar het was een krappe 1:14 en tegenwoordig rond de 1:16.

Een motor is bij rustig rijden ook niet perse zuiniger want het ideale toerental ligt een stuk hoger en en een motorfiets is daar blijkbaar efficiënter en dus zuiniger.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 op 14,5 of 6,9 L / 100 km  is een normaal verbruik volgens mij voor normale lange(re) ritten gecombineerd met wat stadsverkeer.
Ik doe dagelijks  voor m'n woon- werkverkeer zo een 4 a 5 stoplicht sprintjes, met 2x max snelheid run (zo een 15  sec)
en dit 2 x 25 km / dag - zomer en winter.
Zowel met m'n huidige met Guhl flash, en m'n vorige met OEM full power liggen m'n cijfers op 7,9 L/100 km of 1 op 12,66.
Vorige Full OEM
https://www.spritmonitor.de/en/overview/18-Honda/1181-VFR_1200.html?fueltype=2&vehicletype=2&constyear_s=2009&constyear_e=2019&power_s=100&power_e=132&sort=1

Huidige Belgische restricted met Guhl Flash:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/18-Honda/1181-VFR_1200.html?fueltype=2&vehicletype=2&constyear_s=2013&constyear_e=2017&power_s=80&power_e=90&sort=1
Als je telkens op m'n motor klikt, kan je de gemiddelde verbruiken per tankbeurt ook zien.
Evenals hieronder in m'n handtekening m'n huidig overall gemiddelde over 25.000 km

aangepast door Paske
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

pfff, daar zou ik best verdrietig van worden....

En daarbij heb ik meer plezier met snel rijden op een langzame motor dan andersom.

Blijkbaar ben ik niet in de wieg gelegd voor een vfr1200?!?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdrietig? Bedoel je op mij voodoo?
Zo ja....verbruik maal ik niet op, ik wil fun, waar ik wil, wanneer ik wil.....en alles wat dat meer kost.....zo al het dan maar zijn :m0745: :39:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sabsteef de mijne (stock) precies hetzelfde met wisselend rijgedrag. Wel is het zo dat de eerste 100km geen blokje verdwijnt en bij het einde van de laatste 100km alle blokjes bijna zijn verdwenen. Niet lang daarna is het reserve en mag ik ook weer tanken.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dat hou je trouw bij paske. :thumpup:

Dan breng ik het er dan toch nog goed vanaf. Denk ik. zie dat jij ook niet de 200km haalt op een tank. 

Maar hoe reageert jou benzine indicator ? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga meestal rond 250 km tanken. Met het laatste blokje doe ik nog gerust 60 km. Op langere trips haal ik rond de 300 km op een tank. Ik let gewoon op wanneer het laatste blokje gaat knipperen en tel dan nog 60 km om ten laatste te tanken. Op langere reizen (3000-4000 km) houd ik mijn verbruik nauwkeurig bij en ligt het gemiddelde steevast tussen 1 op 16 en 1 op 17. Veel meer dan bagage of snelheid iheeft de buitentemperatuur de grootste invloed. Bij 130-140 op een zomerse snelweg  zakt het  verbruik zelfs naar 1 op 19. Qua verbruik zit de 1200f tussen mijn 800's in. De 98 verbruikte wat meer, de 2000 een stuk minder. Ongelukkig wordt ik er niet van. Mijn maatjes met FJR of KTM 1190-1290 verbruiken steevast meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de benzine indicator van de 1200 F zijn er slechts een paar regeltjes (die betrouwbaar zijn)

 

Volle tank:

 

- afhankelijk van je rijstijl zal er de eerste 75 tot 100 km geen blokje verdwijnen.

- half = inderdaad half

- reserve licht gaat aan: je hebt nog 4,5 liter over in je tank.

 

Bereik is vooral afhankelijk van je rijstijl. Soms raak je met moeite aan de 220 km, maar ik heb ook al meer dan 300 km met een tank gedaan.

 

Ik ben vooral benieuwd naar je configuratie PC5 met autotune. Voor zover ik weet ben jij nog maar de tweede die dit gedaan heeft. Niet simpel op de 1200F als je goed wil doen.

Een paar vragen die me onmiddellijk te binnen schieten

Waar staat je WB sensor? Wat heb je gedaan met je NB sensors? Decat?

 

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, VFRFlanders zei:

Ik ben vooral benieuwd naar je configuratie PC5 met autotune. Voor zover ik weet ben jij nog maar de tweede die dit gedaan heeft. Niet simpel op de 1200F als je goed wil doen.

Een paar vragen die me onmiddellijk te binnen schieten

Waar staat je WB sensor? Wat heb je gedaan met je NB sensors? Decat?

ik heb contact gehad met de Dynojet. Hun hebben mij geadviseerd om de sensor zo dicht mogelijk bij de cilinder te plaatsen. 16 CM er vanaf. en dit maar op 1 cilinder te meten.

Dit heb ik uitgevoerd en ik moet zeggen dat dit prima werkt. ( beter zelfs als op de 800 die ik eerst had daar had ik de sensor vervangen met de originelen sensor) reacties van de aanpassingen die gemaakt worden zijn direct.

ik heb 2 nieuwe o2 eliminators besteld. (ze zaten niet bij de set van dynojet) Ik heb veel gelezen over een fout code bij hoge toeren. Maar ik heb hier totaal geen last van gehad. en ik heb hem al een paar keer flink open gehad.

 

De temp sensor, en speed sensor heb ik zelf uit moeten zoeken. Er was weinig tot geen documentatie van. Dynojet kon mij niet helpen. maar met wat schema's was dit wel op te lossen.

decat heb ik niet gedaan. ik wil alles terug kunnen brengen naar origineel als dit ooit nodig is.

 

ik kan wel eens een how to maken als er interesse in is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de toelichting. Ik ben zeker (en vermoedelijk ook anderen) naar jou "How To".

 

Aangezien ikzelf (destijds) geïnteresseerd was in de PC5 met Autotune, heb ik heel wat onderzoek gedaan. Uiteindelijk heb ik vanaf gezien en wel om de volgende redenen:

 

1. Aangezien voor de VFR 1200F enkel een module beschikbaar was met 1 WB sensor, moest deze best gemonteerd worden voor de katalysator en wel waar alle 4 cilinders samen komen. Een meting op 1 of 2 cilinders werd mij destijds dan wel afgeraden. Aangezien de 4 cilinders pas samenkomen in de Katalysator zelf, zat er maar 1 ding op: decat... Op zichzelf geen probleem, maar dan moest ik wel elke 2 jaar het systeem wel volledig demonteren en vervangen door een uitlaatsysteem met katalysator. Mijn motorfiets valt namelijk al onder de technische controle hier in Spanje. Vergeet ook niet dat WB O2 sensor op zichzelf ook een obstructie in je uitlaatsysteem uitmaken.

 

2. Ik had vooral een probleem met de O2 eliminators, die je closed loop systeem aansturen. Aangezien de NB O2 sensors in samenwerking met de PGM FI unit steeds de stoichiometrische verhouding 1/14,7 proberen aan te sturen, had je zonder O2 sensors geen echte controle meer hoe je closed loop werd aangestuurd. Ik principe sturen je O2 eliminators een signaal rond 1/13 naar je PGM/FI, maar daar ben ik niet zeker meer van. Nadeel: vermoedelijk hoger verbruik en geen geen controle meer over de A/F ratio in closed loop. Onderzoek in de VS wees ook uit dat Honda motoren tot 80% van hun tijd in closed loop rijden. Kortom, de tijd dat je PC5 met autotune effectief hun werk doen is zeer beperkt. Enkel wanneer je het motorvermogen dus echt aanspreekt.

 

3. Destijds had een Duits bedrijf (Kainzinger) de intentie om een module te bouwen om ook de WB O2 sensor (van de Autotune) te kunnen gebruiken voor de closed loop. Bij gebrek aan interesse werd dit project wel afgeblazen. Het zou perfect zijn geweest voor de volledige tuning van de 1200F zowel in closed - als open loop. Namelijk controle op de closed loop met een WB O2 sensor (+ kunnen regelen A/F ratio) en je verandert je open loop in een closed loop (tuning van je eigen A/F).

 

Het is dus niet uitgesloten dat een "mogelijk" meerverbruik zijn oorzaak vind in de verwijdering van de NB O2 sensors. Uitsluitsel geeft dit wel niet. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je feedback. ik vind het bijzonder dat ze jou hebben geadviseerd om juist in de KAT de sensor te zetten en bij mij juist niet.

als alle motoren juist het meest met een gesloten  systeem draaien, lijkt mij idd een autotune geen voordeel hebben. maar goed ik heb hier geen expertise over.

 

ik ga eens een afspraak maken bij een dynojet tuner en een kijken wat hij aan advies, en afstelling kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote probleem bij de 1200 F heeft te maken dat de collector voor de 2 + 2 cilinders de katalysator zelf is, waar ik principe de WB O2 sensor in algemene collector pijp moet ondergebracht worden. Aangezien de WB O2 moet aangebracht worden voor de katalysator, zit er slechts 1 ding op. De katalysator vervangen voor een Y pijp en hier de bung inlassen. Ik kan me voorstellen dat de meesten hiervan de creeps krijgen. Dynojet  natuurlijk, die wil verkopen...

Mijn advies kwam wel van een aantal racers die zelf Auto Tune hebben gemonteerd. Regelmatig bezoek ik namelijk de track days van Moto Extremo http://motorextremo.es/calendario-rodadas-cursos/

Advies en raad genoeg daar én de uitgesproken kans om mijn "technisch" Spaans wat bij te schaven.

Het verschil met een track bike is wel dat de PC5 en de Autotune hun handen vol hebben, dit in tegenstelling tot de meeste road bikes.

Anderzijds is Autotune perfect om je motorfiets voor verschillende rijomstandigheden af te stellen. Track day, ritjes in de Alpen, wat zeker je prestaties ten goede komen als je de kracht van je motor moet aanspreken.

Perfect dus voor iemand die zijn motorfiets in allerlei verschillende omstandigheden wil gebruiken. Voor een zuivere woon- werkverkeer motor zijn het echter gewoon verloren kosten.

 

Zo zou het moeten zijn:

 

image.png.917913224580d2f13f7cff01dbea0362.png

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren, doorgereden tot het gaatje. 

Laatste blokje + 50 km. Daarna getankt

en ik had nog 2 liter over. Totaal 246km gereden. Das best netjes denk ik. Tnx voor de uitleg. 

 

Toch maar eens kijken of ik de meter beter kan afstellen. ( volgens mij heb ik al eens ergens wat hierover gelezen. )

 

volgende week vrijdag een afspraak gemaakt bij Dynojet in tiel. Dan laat ik eens goed kijken of alles netjes zit. + een run laten uitvoeren. ( ben ik ook benieuwd of hij een o2 foutmelding kan generen.  ) mij is het nog niet gelukt

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...