Ga naar inhoud

Automatische ketting smeer systeem


Lex
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik over weeg om een automatische ketting smeer systeem aan te schaffen en be. Benieuwd hoe juilie. Daar over denken is het geld waard en gaat je ketting echt langer me of is het niks en word het en zooitje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

slecht afgesteld wordt een Zooitje. en ja de ketting gaat veel langer mee,  smeren is ook goedkoper (niet meer die dure bussen)

 

Ik heb een Cobrra Nemo.  is hand bediend (imitatie op Ali kost nagenoeg niks)  en zijn ook fancy automatische systemen en die kosten een veelvoud net wat je wil uitgeven.  De Cobrra is wel lastig te monteren op de VFR achterbrug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een pro oiler en ben er erg tevreden mee. De pro oiler kost wat meer maar kun je heel nauwkeurig afstellen waardoor het geen zooitje wordt. Bovendien smeer je met olie waardoor de eventuele resten ook nog veel makkelijker te verwijderen zijn.

Of de ketting ook langer meegaat kan ik je nog niet zeggen omdat ik hem nog niet lang genoeg heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede ervaring met een Pro-Oiler.

Dat is een volautomatisch systeem met een speciale nozzle voor de VFR.

Te verkrijgen met een magneet voor de oudere modellen, een aansluiting op de bestaande snelheidsopname of tegenwoordig zelfs met een GPS meting.

Handige bediening voor wanneer je in situaties komt waar wat meer smering gewenst is (zware regen).

Omdat je altijd de juiste hoeveelheid smering hebt loopt je ketting nooit droog, je hebt geen piek van smering op het moment dat je een handbediend systeem aanzet of een wat droger moment als het weer tijd gaat worden om te gaan smeren.

De Pro-oiler houdt ook rekening met de snelheid. Er schijnt bij bepaalde snelheden een werveling rond de achterbrug te zijn waarbij meer of minder (weet even niet meer wat) nodig is.

Er is dus een constante minimale smering waardoor de ketting ook mooi schoon blijft.

Er is ook geen speciale olie voor nodig zoals bij enkele andere systemen wel het geval is (ik raad kettingzaagolie aan).

Bij mij zat de laatste ketting er 70k op waarbij ik iedere 30k alleen het voorste kettingwiel heb vervangen en geen idee hoelang de ketting nog langer mee had gekund omdat ik genoodzaakt was een andere motor te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Osco werkt goed en zeer degelijk maar wel handbediend.

Pro-Oiler heel even gehad. Veel gedonder gehad met de voeding. Ik kan daardoor niets zinnigs hierover zeggen.

Ook Tutoro gebruikt. Een soort mechanische Pro-Oiler. Werkt goed maar een goede afstelling vinden, vond ik lastig. https://www.tutorochainoiler.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt wel mee, staat hier geloof ik ook wel een how-to.

Je moet even creatief zijn omdat er onder het zadel weinig ruimte is.

Heb je de versie die je aan moet sluiten op het snelheidssignaal (roze draad als ik het goed heb) of die op GPS?

 

Edit: Niet kunnen vinden maar wellicht een optie om op de sleuteldag te doen?

 

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een die op. De snelheid aan gesloten moet word de sleutel. Dag kom. Ik. Zeker langs kan aleen niet zo heel lang blijfen en kan helaas niet met de motor komen wand zit nog met me a2 rijbewijs en moet 9 mei pas afrijden 😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je zaterdag 5 oktober nog een herkansing in Delft, als je zolang wilt wachten of echt hulp nodig hebt maar dat is wel weer een stukje verder dan Gasselternijveen. Maar wat is afstand op een VFR?

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat klopt als ik hem. Binnen heb em ik kom er niet uit meld ik me wel en als het gelukt is laat ik het natuurlijk ook weeten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...