Ga naar inhoud

Ketting slaat bij lage toeren


 Delen

Aanbevolen berichten

Niets raars gedaan, ketting schoongemaakt met wat diesel en weer ingevet. Na wat ander werk aan de motor stukje testen en toen viel het mij op.

 

Ketting nog wat afgesteld, zat wat los maar zou nu goed moeten zijn.

Ik weet er niet veel van dus hoop op hulp van de ervaren sleutelaars.

Het is een RC36II voor degene die het niet ineens zien.

 

Tips zijn welkom!

 

 

De rode zijn sneller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Middenbok plaatsen en stapje voor stapje achterwiel draaien en speling telkens meten. Bij een bonafide ketting is dit telkens min of meer dezelfde mate van speling.

Afwisselend te veel/weinig speling = tijd voor vervanging of een serieus probleem met 1 of meerdere links. Die verraden zich doordat ze niet meer netjes in lijn komen met hun collega's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat als je rijdt of als de motor draaiend in versnelling op de bok staat?


Met name als hij op de bok staat.

Iemand buiten het forum zegt dat altijd te hebben. Wellicht een onzin vraag dus.

Mijn vermoeden is gewoon (te) goed schoon gemaakt en erg soepel nu. Wellicht maar snel weer rijden i.p.v. poetsen en dan gaat net vast over.




De rode zijn sneller
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we eens eerst beginnen met de vraag hoe oud de kettingset is? (in kilometers).

Oké.

Op de bok zal hij altijd bokkig zijn... zou daar de naam "bok" vandaan komen :scratchchin:?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Ray zegt, op de middenbok is de spanning in de ketting iets minder dan onder belasting (wanneer je erop zit / rijdt), wat dus voor meer klapperen zorgt. Ook biedt je achterwiel geen weerstand om rond te kunnen draaien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

die van mij doet dat op de bok ook, waarschijnlijk omdat er zoals gezegd geen druk op staat maar ook omdat niet elk punt even soepel zal zijn?
een 'vast' punt in de ketting zal dan hieraan bijdragen, afhankelijk van de ouderdom van de ketting.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Anderen buiten het forum gaven ook al dezelfde reactie.

Ik ga het voorlopig proberen en dan zien we wel.

Dan nog een antwoord op een vraag: Ketting en tandwielen zijn c.a. 13k gebruikt.


De rode zijn sneller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de middenbok de achterrem een heel klein beetje indrukken zodat de speling uit de ketting gaat.
Als hij het dan nog doet is er een probleem.

Welke speling heb jij aangehouden? Op de middenbok gemeten of op zijn wielen?
Heb je eerst het strakste punt van de ketting gezocht en daar de speling opgemeten?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de middenbok de achterrem een heel klein beetje indrukken zodat de speling uit de ketting gaat.
Als hij het dan nog doet is er een probleem.

Welke speling heb jij aangehouden? Op de middenbok gemeten of op zijn wielen?
Heb je eerst het strakste punt van de ketting gezocht en daar de speling opgemeten?


Ondertussen een rit gedaan en alles is gewoon ok. En om je vraag te beantwoorde:
3 cm op de wielen met iemand erop in het midden van de ketting.


De rode zijn sneller
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Vtec staat in het handboek dat je hem op de middenbok moet zetten en dan 2,5 tot 3,5 cm dacht ik. Lijkt me sterk dat je het moet doen met iemand op de motor, kan je het nooit alleen doen tenzij je gevaarlijke toeren gaat uithalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met iemand erop moet de ketting juist strakker staan omdat hij dichter bij de grootste afstand tussen de kettingwielen zit.

Ik denk dat het eerder 2,5cm op de middenbok is.

15 tot 25mm op de zijstandaard dus.

Kettingspeling.JPG.56dc6b293a1d3d5aff72b72fc3f02b0f.JPG

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, DrBrulpiep said:

Ondertussen een rit gedaan en alles is gewoon ok. En om je vraag te beantwoorde:
3 cm op de wielen met iemand erop in het midden van de ketting.

 

OK, maar die speling is dus te groot (zie ook bovenstaande postings)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan de speling conform het owners manual vanaf het midden van de klinknagel te moeten meten.. Dat gaat toch veel makkelijker door de onder- of bovenkant van dezelfde schakel te gebruiken? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder, boven, midden maakt in principe niet veel uit. Je meet immers het verschil.

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...