Ga naar inhoud

VFR800 rc46 FI probleem - technische hulp gezocht


CKvfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is duidelijk dat je garage weinig tot geen kaas gegeten heeft van elektronica en maar aan het gissen is. Niet een autogarage in de buurt die connecties heeft met Sergoyne / GMTO?

Met een schema er bij zijn die er zo uit.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen jij kan die afweging maken.

 

Mijn mening:

1. Mij lijkt het geen onoplosbaar probleem voor iemand die er verstand van heeft (zoals VFRikus zegt); ik vraag me af of het veel geld moet gaan kosten.

2. De val-schade wordt gerepareerd - toch? - door de verzekering.

3. Je hebt al geïnvesteerd in de motor.

4. Een niet-lopende motor met onduidelijke storing zal veel minder waard zijn dan een lopende. Maar wat is het jouw waard?  Alleen jij kan die afweging maken.

 

Alternatief: in onderdelen verkopen (als je dat zelf wilt en kunt). 

 

Succes met de beslissing.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen voor jullie feedback. Ik heb in de korte tijd samen met de motor wel een emotionele band opgebouwd...

 

ik wacht af wat het prijskaartje zal worden en zal dan beslissen.

 

houd jullie nog op de hoogte.

Screenshot_1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem (kan) vrij simpel zijn. Gewoon een slechte herstelling van de stekker (zoals je zelf hebt vermeld), waardoor het contact tussen de TPS en de PGM FI wegviel en je hierdoor een MIL code kreeg. Het is vermoedelijk ook de reden waarom je motor stilviel aangezien de PGM FI geen informatie meer kreeg van de TPS. Vanop afstand kan je zoiets natuurlijk niet zien, maar aan de hand van jou informatie lijkt het eerder op een defect contact ipv van een defecte TPS.

De kapotte stekker of de kabelboom hoef je dan helemaal niet te vervangen.  Je kan gewoon de draden aan mekaar solderen met harskernsoldeer en vervolgens met krimpkous overtrekken.

Het is ook een vrij veel voorkomende praktijk bij een defecte SR.

 

De schade veroorzaakt aan je VFR valt duidelijk onder de aansprakelijkheidsverzekering van je garagehouder.

 

De uiteindelijke beslissing wat je gaat doen met je VFR is totaal aan jou. Een "emotionele band" valt niet in geld uit te drukken. Verzekeringen denken enkel in geld...

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je er met een goede dag werk en een 2e hands kabelboom toch wel zijn.

Zij hebben 'm laten vallen en de ellende nog groter gemaakt en voor de reparatie moet het kuipwerk er toch vanaf en dat kunnen ze dan mooi combineren.

De verzekering vergoed dat deel toch dus kunnen zij dat van de rekening aftrekken ter compensatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met die suikerklontjes doet mijn oren een beetje klapperen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de motor ergens te stallen bij je thuis?

 

Mocht je die mogelijkheid hebben dan zou ik het elektrisch probleem zelf gaan oplossen. De garage mag de aangerichte schade volledig herstellen.

 

Mocht het heel duur worden zou ik gaan kijken bij een andere garage voor het oplossen van het elektrisch probleem.

 

Oh vergeten te melden. Hebben ze de draden van de kabelboom die naar de TPS sensor gaat niet doorgemeten? Dan weten ze gelijk of die nog goed is of niet. oneindig weerstand is een defecte kabel, maar dat gebeurd echt heel zelden, eigenlijk alleen als die in de fik gevlogen is heb.

 

Het is even zoeken. Maar als ze pinnetjes weten waar de TPS sensor zit op de computer kunnen ze het zo nameten.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil niet weten hoe vaak er kabelbreuken midden in kabelbomen voor komen.

Het kan nog veel gekker, bewijst dit stukje wat ik toevallig vandaag in een nieuwsbrief kreeg.

https://www.mijngrossier.nl/oorzaak-simpeler-dan-gedacht/?utm_source=Mijngrossier.nl+lijst&utm_campaign=72f74b80bd-MG_NB_2019_18&utm_medium=email&utm_term=0_0680d80b38-72f74b80bd-47511681&mc_cid=72f74b80bd&mc_eid=d2ea621d3e

VFRikus

 

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik hier lees is vooral een slechte connector, geen draadbreuk?

 

Als het goed is zijn alle elec. draden in auto/motor gemaakt van allemaal kleine koper draadjes die dan een rubber slang eromheen gekrompen hebben. Die kleine draadjes zijn er juist omdat deze minder last hebben van draadbreuk. Ze zijn meer flexibel .

In een huis zijn de elec draden altijd dik en enkel draads, deze zijn minder flexibel en stijver en kunnen makkelijker breken.

 

Tot nu toe ben ik altijd van dit soort elek. draadjes tegen gekomen in de motor en auto. En vaak waren het de contactpunten die voor problemen zorgen en echt zelden een draadbreuk.

 

Het kan zeker voorkomen maar zelf ben ik het gelukkig nog nooit tegen gekomen.:39:

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is slechts een voorbeeld om duidelijk te maken dat in het wilde weg onderdelen vervangen een dure methode is, maar neem maar aan dat kabelbreuk een veel voorkomend probleem is en tegenwoordig steeds meer, want de draden worden dunner terwijl de stroomsterktes groter worden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik klop het bij mijn auto nog meer even af en de motor ook.

 

al zal het als je kijkt naar aantallen redelijk meevallen. Maar een mogelijkheid is het zeker.  Ik ben wel met je eens dat meten weten is, maar niet alle garage weten hoe ze moeten meten of gaan standaard uit van wat de computer zegt terwijl de weerstanden over kabels vergeten worden. Dan nog een beetje corrosie op de contactpunten en voila daar is een storing.

 

Feit is dat er te pas en te onpas onderdelen worden vervangen.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

korte update:

 

de CDI ECU unit (https://www.motorparts-online.com/nl/honda/vfr-800-i/1998-2001/cdi-ecu-unit/200922237) is volgens de garagist defect en geeft geen signiaal meer door naar de TPS. Heb besloten de motor niet te laten herstellen (te hoge kost) en dus van de hand te doen. Mocht iemand interesse hebben.

er zitten nog goeie banden / nieuwe remblokken op / Nieuw tandwiel en ketting.

 

de kuip is lelijk gekrast en de linker voorspiegel is kapot (door de garagist em te laten vallen)

 

ieder bod wordt overwogen...

 

 

 

 

aangepast door CKvfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...