Jump to content

Taxatie VFR - nuttig of nutteloos?

VFRFlanders
 Share

Recommended Posts

De snelheid waarmee tegenwoordig voertuigen voor de verzekering worden afgeschreven verontrust mij.

Kortom, daarom deze open vraag. Een taxatie van je VFR - is het nuttig of gewoon nutteloos?

Bijvoorbeeld: een VFR 750F, een VFR 800Fi en zelfs sommige VFR 800 VTEC's kan je al beschouwen als "Young Classics". 

Heel wat van hen zijn in top conditie gehouden door hun eigenaar(s) en zijn soms beter dan toen ze de fabriek verlieten (bv. voorzien van nieuw RVS uitlaatsysteem, verbeterde vering..). Een juweeltje voor de eigenaar, maar, gezien hun leeftijd, wat "oud ijzer" voor de verzekering.

Het zou daarom nuttig kunnen zijn om je VFR te laten taxeren, om een discussie met de verzekering te vermijden. Maar loont het? Kosten / baten analyse? Of is het gewoon water naar de zee dragen?

Misschien iemand met ervaring?

Edited by VFRFlanders

Wat telt is wij jij kwijt bent om een motor in dezelfde staat te kopen. Bij diefstal zul je eea dus moeten aantonen. Foto's, facturen etc dus. Het helpt zeker als een dealer jou ondersteunt.

Dat er "fijne herinneringen" zijn is irrelevant  Nog los van het feit dat hier geen waarde te bepalen valt.

Bij schade is het bedrag om eea te herstellen leidend. Is dit hoger dan verschil waarde voor ongeluk en na ongeluk is het een TL.

VFR's zijn "common as muck", dus taxatie voor verzekering lijkt mij overbodig

Ik volg jou redenering volledig. Ik stel me alleen de vraag of je er met een taxatierapport niet beter voorstaat (in geval van). Geen discussie achteraf dus.

Uiteindelijk komt het maar op 1 ding aan: €€€€€. Los van alle miserie die het meebrengt, is een beetje gemoedsrust hier toch op zijn plaats.

"Common muck" - spijtig genoeg wel. Alhoewel de meesten van ons duidelijk dit "gevoel" niet hebben. 

Beetje toelichting die ik vond (vooral op Nl sites):

Taxatie:

Met een taxatierapport wordt de vaste waarde van een motorfiets voor een bepaalde tijd vastgelegd (men spreekt over een periode van 30 tot 36 maand).

Bij diefstal/schade/ongeval ontstaat er in deze periode geen discussie met de verzekering over de waarde van de motorfiets. Het uitgekeerde bedrag dient dan om de schade te herstellen of om een gelijkwaardige motorfiets aan te schaffen.

Een taxatierapport wordt aanbevolen voor motorfietsen die een hogere vervangwaarde hebben dan de vastgestelde dagwaarde. Het wordt aanbevolen voor klassieker, young - klassiekers, of indien de motorfiets is voorzien van verbeteringen of waarde verhogende aanpassing(en).

Ik heb wat rondgekeken en een taxatierapport kost ongeveer tussen de 120 en 130 €. Wat neerkomst op ongeveer 45 € per jaar.

Natuurlijk nog de vraag: welk effect heeft dit op je premie?

Voor een ( en in mijn geval Litouwse) verzekeraar kijkt men naar wat een motor in de markt moet kosten. Dit zal een taxateur ook - moeten- doen.

Daar de schuld 100% bij hun client lag, waren ze heel coulant vwb de extras aan nijn VFR

herfst2_zps8c5c12e1.thumb.jpg.a90da55b4feb6033c2f6721514a365d1.jpg

Euro 2,700 en ik mocht het wrak houden. Deze werd door de ANWB gerepatrieerd. Frame was in 2-en, tank en topkuip TL. Heb nog iets van Euro 2,000 verkocht aan onderdelen.

In mijn (in)directe ervaring is een dealer die jou ondersteund goud een paar kratten bier waard :schater:

Edited by 748cc

Je hebt tegenwoordig ook verzekeringen waarbij je zoals bij mij 3 jaar tegen aanschafwaarde all risk kunt verzekeren ook dus bij een oudere motor. 

In mijn geval betekende dit 3650,- euro 'dagwaarde' bij TL I. P. V de 800,- euro waarvoor de Fi in de boeken stond bij de verzekering. 

Heb het gelukkig nooit nodig gehad. 

Gr Rolf 

Ik beschouw mijn vtec van 2005 als oud ijzer...derhalve geen all risk en nauwelijks restwaarde, Nouja 1000 euro voor het gemak.

Hoef ik ook niet lang na te denken over de soort verzekering etc.....WA voor 3,05 per maand.

Bovendien ook niet met geleend geld gekocht, en dat is als je een nieuwe koopt of dat je geen buffer hebt wel een afweging.

3 euro  voor verzekering wow. Dat is echt goedkoop. Ik ben er 13.5 voor kwijt, voor WA.

Ik betaal 10 euro nog wat voor WA beperkt casco... Maarja zoveel verschillende variabelen die daarop van invloed zijn.

Je moet denk ik gewoon de afweging voor je zelf maken of je het waard vindt, daarbij kan de getaxeerde waarde ook lager uitvallen als wat jij hem waard vindt.

Toch wel interessant, want ik betaal 80 euro per jaar voor wa+beperkt casco(maximale no claim). Ik wil ook wel naar 4 tientjes; scheelt toch weer een keer tanken. Is denk ik ook regio gebonden, maar ik zou niet weten waarom het risico in omgeving Enschede minder groot zou zijn dan het risico omgeving Zuidhorn, om maar iets geks te noemen.

WA beperkt casco dekt ook diefstal en dan is die verzekering in regio's war veel motoren worden gestolen ook hoger omdat de kans dat die van jou wordt gestolen groter is.

Datzelfde geldt ook wanneer er volgens de statistieken ergens meer ongelukken gebeuren.

De hierboven genoemde 36 maanden zijn wel iets om rekening mee te houden wanneer je zo'n verzekering af sluit. Na het verlopen van de periode moet je de motor opnieuw laten taxeren. Anders geldt vreemd genoeg de standaard dagwaarde.

Zo is het bij auto's, dus zal voor motoren ook wel van toepassing zijn.

Het vreemde is dat elk land er blijkbaar andere manieren en termen van verzekeren heeft. WA noemen ze bijvoorbeeld in België BA. In principe is dit hetzelfde aangezien in België er ook een wettelijke verplichting is. Vermoedelijk heeft dit ook te maken met de nationale wetgevingen.

Het risico bestaat natuurlijk dat je appelen met citroenen gaan vergelijken.

Het belangrijkste onderscheid is wel Eigen Schade (in dit geval je eigen fout) en Schade door Derden (schade door fout van derden).

Eigen schade is eigen risico. Dit kan nu eenmaal gebeuren. Al is het maar een accidentele drop van je motorfiets. 

Ik maak me vooral zorgen over schade door derden. Het risico op een "Total Loss" wordt met het jaar groter. In mijn geval spreek je toch over een motorfiets die al + 20.000€ heeft gekost. Ik ben een occasioneel gebruiker. Buiten wat gebruikssporen bevindt de motor zich nog in showroom staat. Ook bewust, want in beschouw de 1200F als een blijver. Ik besef ook ten volle dat de 1200F nooit een collectors motorfiets gaat worden. Ik wil gewoon zeggen - ik geniet nog elke dag van deze Honda en ik wil dit zo houden. Het zou spijtig zijn, dat hij na een stom accident, alleen maar naar de schroothoop kan gaan.

Het probleem hier in Spanje is dan weer dat ze je onophoudelijk blijven buggen (mails, telefoons) tot in het oneindige eens je informatie inwint.

Uiteindelijk is niets in het leven zeker en verzekerd. Een motorfiets is een ding dat een bepaalde economische waarde vertegenwoordigt die uit te drukken is in geld, maar de motorfiets zelf is natuurlijk waardeloos als deze er niet meer is of dusdanig beschadigd dat hij niet meer gebruikt kan worden. Ik knap nu een 32 jaar oude buitenboordmotor op, omdat deze nog goed kan functioneren en de kosten van opknappen net iets lager zijn dan de aanschaf van een nieuwe(re). Ik doe dat omdat ik het leuk vind en denk dat dit beter is voor het milieu! Is een 2 takt, dus lichtgewicht veel vermogen; dat is handig op een zeilboot. Iedereen verklaart mij voor gek, want een moderne viertakt is natuurlijk beter.. Maar ja; verzekeren doe ik het ding niet en mijn boot ook niet; na mij de zondvloed.. Eigenlijk moet je zo min mogelijk dingen verzekeren.

Edited by VFoRever

Simpel gesteld: als je denkt dat je motorfiets meer waard is dan de dagwaarde van jouw motor (volgens bijvoorbeeld Marktplaats), dan loont het de moeite om een taxatie te laten doen.

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...