Ga naar inhoud

17 volt op de accu, verbrande stekker


 Delen

Aanbevolen berichten

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb al veel gelezen en hoogstwaarschijnlijk is mijn spanningsregelaar gewoon kapot, maar voordat ik een nieuwe koop wil het hier toch even checken. Het gaat om een VFR 800 fi uit 98.

 

Laatst merkte ik in het donker dat mijn licht af en toe feller ging branden. Bij het meten van de accu bleek er 17 a 18 volt naar de accu te gaan. Ik heb de spanningsregelaar los gehaald en zag dat de stekker van de stator (de gele draden) bruin verbrand waren.  Aan de kant van de spanningsregelaar waren 2 draden aan elkaar gesmolten. 

 

Nu vraag ik mij af of de hoge spanning ook door deze slechte verbinding kan komen, of dat de SR sowieso kapot is, als er zo'n hoge spanning op de accu komt. Of is die stekker wellicht verbrand door een fout in de stator?

IMG_20190502_173811_resized_20190503_093242377.jpg

IMG_20190502_174101_resized_20190503_093242554.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer waarschijnlijk, maar je stator even checken kan ook geen kwaad.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op met meten, op de gele draden van de stator staat wisselspanning. Dus ook de meter op wisselspanning zetten. 

 

Ga er echter maar wel van uit, dat de sr stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je SR is doorgeslagen en vandaar de te hoge spanning op je accu. Wees blij dat hij als ‘zener’ werkt anders was de rest vd electronica ook doorgeslagen. Je accu kookt hoogstens nu over cq ook ‘opgeblazen/drooggekookt’...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad in elk geval de stator meten, want na dit "bak en braad"-moment is de kans aanwezig dat er meer draden/connectoren beschadigd zijn.

Hopelijk valt de vervolgschade mee en hoeft er alleen een nieuwe SR op....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Ik heb een nieuwe SR besteld.

De weerstand op de gele draden van de stator meet 0,7 Ohm (huis tuin en keukenmetertje)

Even voor de duidelijkheid; Om de spanning van de stator te meten, laat ik dan de motor lopen, terwijl de spanningsmeter er tussenuit is? En dan de wisselspanning op de gele draden meten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep zonder SR

Alle drie gele draden in alle combinaties meten. Bij 5000 toeren moet ie geloof ik (uit mn hoofd) zo'n 80 - 90 volt meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een nieuwe luxe mosfet regelaar gemonteerd, en meet nu weer netjes 14.55V op de accu. Dit blijft constant, ook bij gas geven.

Dat viel dus alles mee. Accu lijkt het ook te hebben overleefd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi op tijd gemerkt en de goede actie. Mooi zo en rijden maar (weer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...