Ga naar inhoud

Trail braking


 Delen

Aanbevolen berichten

Heb nog geen aanvullende rijvaardigheidscursus(sen) gedaan nadat ik vorig jaar mijn motorrijbewijs heb behaald. Staat zeker op mijn wensenlijstje op korte termijn. Wel aardig wat rijervaring opgedaan.

 

Nu lees ik regelmatig over trail braking. Kon hier met de zoekfunctie niets over vinden in het forum (als het goed is). Gebruiken jullie deze techniek of is dit meer iets voor op het circuit? Op YouTube geeft men vaak aan dat het (soms) veiliger is dan alleen remmen los en (counter)sturen/kantelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trail braking is iets wat je vooral doet bij haarspeld- of hele korte bochten.

Je remt dan een beetje met de achterrem zodat je tijdens de hele bocht wat gas kan blijven geven en dan vlak voor je de bocht uit bent geef je langzaam wat meer gas en los je de rem ook langzaam.
Dat geeft meer stabiliteit en je vangt de speling in de ketting of cardan op.

De CT duwt in de 2e versnelling nogal door en dan is trailbraking ook een erg welkome techniek omdat de 1 nogal agressief is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal Ray, trailbraking is een beetje een verwarrende naam, maar dit is ook echt met de voorrem remmend de bocht in gaan. 

 

Het is een techniek die uit de motogp is voortgekomen en wordt ook door veel mensen gebruikt op straat. 

YouTube staat er vol mee kijk daar maar eens. 

 

Ik ben heb me er toevallig van de week in zitten verdiepen, naar mijn inziens is het vooral te gebruiken bij bochten waar je geen zicht hebt wat er komt. Maar het spreekt aan de andere kant ook bepaalde dingen tegen. 

 

Voor optimale grip is het de bedoeling met lichte acceleratie de bocht door te gaan om een 40/60% voor/achter gewicht verdeling te krijgen...,dat strijkt dus een beetje tegen elkaar in. 

 

Als je niks kunt zien in een bocht kan je er dus wat aan hebben omdat je de rem al vast en kan je sneller reageren is voor veel het argument, 

Als je gewoon goed door de bocht kunt kijken zie ik er het nut niet van, tenzij je het zou gebruiken tot het punt waar je normaal ook op 't gas zou gaan, maar ik vraag me af of je soms niet meer onrust creëert.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://en.wikipedia.org/wiki/Trail_braking

 

Even nagekeken.... doe maar niet! Als beginnende rijder lijkt me dit een garantie om je onderuit te remmen in een bocht....

 

Beter is om als het een langzamere bocht is, de achterrem er bij pakken voor de stabiliteit zoals Ray meldt.  En bij noodsituatie remmen los, motor overeind en opnieuw inkantelen door een flinke duw op het stuur in de rijrichting die je rijdt. Nog beter om gewoon met de juiste snelheid de bocht nemen. Pas daarbij de juiste kijktechniek toe. Weet jij waar de bocht stopt, dan stuur je goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er mijn inziens wel iets aan hebben, alleen denk ik dat je eerst bochten volledig moet beheersen voordat je gaat beginnen aan trailbraking.

 

Men gebruikt als argument dat je sneller kan reageren op onverwachte situaties oké zou kunnen.

Je moet alleen bij onervaren rijders denk ik oppassen dat je hierdoor niet voorbij gaat aan de normale juiste manier van bochten rijden, en vanwege je 'onzekerheid' maar altijd de rem erbij gaat pakken voor als je een schrikreactie krijgt op iets onverwachts.

 

De keerzijde is dat je in een hoop situaties juist niet van het gas moet gaan of moet remmen:

 

als er halverwege de bocht bijvoorbeeld zand ligt kun je juist het beste gewoon doorrijden en de motor zo rechtop mogelijk houden, als je van het gas af gaat komt er meer druk op 't voorwiel en dit verminderd juist de grip en de motor wordt onstabiel. 

 

Een andere situatie, als de bocht knijpt en je hangt in de bocht is er meestal nog ruimte over om iets meer hellingshoek te pakken, ga je van het gas af of nog erger rem je zal de motor recht op willen gaan, doordat hij in de veren zakt wordt juist de grond speling minder met alle gevolgen van dien

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar uitgebreid gewerkt aan mijn 'sportieve rijtechniek'.

Om mezelf hiervoor op theoretisch vlak bij te spijkeren heb ik toen de boeken 'A twist of the wrist II' van Keith Code en 'Total Control' van Lee Parks aangeschaft en de video's van Twist of the Wrist bekeken.

Hierin wordt ook ingegaan op het gebruik van de voorrem in de bochten om de motor beter te stabiliseren, dus niet voor een noodsituatie maar echt als onderdeel van de (sportieve) rijtechniek.

Ik heb hier vervolgens ook veel mee geoefend en het ging eigenlijk vanzelf, het voelde heel natuurlijk.

Zoals Lee Parks ook al schrijft is het wel iets voor hogere snelheden.

Ook vond ik het erg goed werken bij snel opeenvolgende bochten.

Het wordt beschouwd als gevorderde rijtechniek.

Ik houd er altijd van om de theorie goed te begrijpen en van daaruit verder te werken.

Ik raad je bovenstaande boeken daarom ook van harte aan.

Veel plezier !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die theorien allemaal mooi om te lezen, maar dan moet je eerst de dcbs eraf slopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Cock zei:

Ik vind die theorien allemaal mooi om te lezen, maar dan moet je eerst de dcbs eraf slopen

Maar met DCBS doe je dus toch aan trailbraking volgens mijn uitleg :coolsmiley:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Cock zei:

Ik vind die theorien allemaal mooi om te lezen, maar dan moet je eerst de dcbs eraf slopen

 

volgens mij werkt dit ook prima met dcbs erop, je kan ook gewoon de achterrem pakken om 8tje of langzame bochten etc te rijden op een dcbs vfr 

 

ik snap niet helemaal wat met toch tegen heeft op dat dcbs , oke je moet misschien wat harder knijpen, en je voet erbij pakken maar die vfr remt echt als een MF, en zonder je achterwiel te laten blokkeren t werkt gewoon erg goed

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Garfield zei:

Ik heb vorig jaar uitgebreid gewerkt aan mijn 'sportieve rijtechniek'.

Om mezelf hiervoor op theoretisch vlak bij te spijkeren heb ik toen de boeken 'A twist of the wrist II' van Keith Code en 'Total Control' van Lee Parks aangeschaft en de video's van Twist of the Wrist bekeken.

Hierin wordt ook ingegaan op het gebruik van de voorrem in de bochten om de motor beter te stabiliseren, dus niet voor een noodsituatie maar echt als onderdeel van de (sportieve) rijtechniek.

Ik heb hier vervolgens ook veel mee geoefend en het ging eigenlijk vanzelf, het voelde heel natuurlijk.

Zoals Lee Parks ook al schrijft is het wel iets voor hogere snelheden.

Ook vond ik het erg goed werken bij snel opeenvolgende bochten.

Het wordt beschouwd als gevorderde rijtechniek.

Ik houd er altijd van om de theorie goed te begrijpen en van daaruit verder te werken.

Ik raad je bovenstaande boeken daarom ook van harte aan.

Veel plezier !

 

ik vind de theorie van motorrijden (vooral sportief) ook erg interessant, en kijk ieder seizoen a twist of the wrist wel even om mn geheugen op te frissen.

je kan er veel van leren, ik vind het erg leuk dat je met de juiste rij techniek op een vfr heel goed mee kan komen met de supersports.

Als ik iets wil leren probeer ik alle leerstof tot me te nemen en ook te begrijpen hoe het technisch werkt.

 

Momenteel kijk ik ook veel video's op YouTube van Dave Moss, zoek t maar eens op, dat is echt een Goeroe, weet alles van vering, banden etc en als je je daarin gaat verdiepen gaat er ook een wereld voor je open

aangepast door BlackVfr
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, BlackVfr zei:

ik snap niet helemaal wat met toch tegen heeft op dat dcbs , oke je moet misschien wat harder knijpen, en je voet erbij pakken maar die vfr remt echt als een MF, en zonder je achterwiel te laten blokkeren t werkt gewoon erg goed

Werkt prima ,ik gebruik zelden de achterrem ,moet dan zoeken waar die zit ,maar een bocht maken met een slepende achterrem betekend dat je ook een slepend voorwiel hebt.

ik rem niet in debocht en hou de motor trekkend.

 

Tailbraking is btw wel veel gebruikt bij motogymkana

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Cock zei:

ik rem niet in debocht en hou de motor trekkend.

Bij haarspeldbochten naar beneden is het toch echt een heel groot verschil.
Verder merk je niets van dat beetje voorrem en volgens mij zorgt het ventielenblok er ook voor dat je bij een beetje achterrem toch geen voorrem hebt.
Ik gebruik de achterrem heel veel met de CT want dan gaan vooral de langzame bochten veel fijner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, BlackVfr zei:

ik snap niet helemaal wat met toch tegen heeft op dat dcbs

Ligt eraan.
Op de VTEC heb ik het eraf gesloopt omdat ik veel te vaak een blokkerend achterwiel had in de bergen maar op de CT werkt het probleemloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...