Jump to content

Trail braking


 Share

Recommended Posts

3 minuten geleden, Ray zei:

Op de VTEC heb ik het eraf gesloopt omdat ik veel te vaak een blokkerend achterwiel had in de bergen maar op de CT werkt het probleemloos.

Dat had ik bij de Blackbird gedaan om die reden ,bij de V-tec werkt hij beter (sorry FrankūüėČ)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ik heb nog nooit gemerkt dat de voorrem meegaat als je achter gewoon remt, andersom wel duidelijk ;)

volgens mij gaat de voorcilinder pas meeremmen als je achter zo hard remt dat de motor inveert aan de voorkant, dus niet bij zachtjes achterrem bijpakken in een bocht..

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/7/2019 at 10:13 PM, Cock said:

Dat had ik bij de Blackbird gedaan om die reden ,bij de V-tec werkt hij beter (sorry FrankūüėČ)

Ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik met DCBS gewerkt heb nog nooit een probleem meegemaakt wat met DCBS niet (goed) kan, en zonder DCBS wel.
In alle gevallen dat een klant met een klacht hierover kwam was de oorzaak een slecht onderhouden DCBS. In meer dan 90% van de gevallen worden de leidingen niet goed gespoeld, en in de overige 10% waren het defecten aan de DCBS-mastercilinder, aan de remleidingen, of aan de remtangen zelf.
Ofwel de meeste dealers weten niet hoe ze met DCBS om moeten gaan, ofwel ze vinden het gewoon teveel werk.

Edited by AFS Motorparts
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook een groot fan van trailbreaking. Voor mijn gevoel duwt de VFR DCT aardig door, zeker als je nog terugschakelt voor de bocht. Er zit naar mijn idee ook wat minder motorrem op als op mijn triple. Inremmen van bochten geeft mij dan meer gevoel van controle. Dat kan prima, het is de dosering van de rem die het verschil maakt. In de VRO sportief wordt er ook geoefend in het maken van een noodstop onder hellingshoek (echter toendertijd diende je de motor wel eerst rechtop te zetten). Op youtube staan er diverse filmpjes ook met uitleg wat het doet met de geometrie van de motor erg interessant en leerzaam.

 

 

Link to comment
Share on other sites

In de cursus Vro bochten wordt geoefend om in de bocht een noodstop te maken. Dat gaat uitstekend, mits je goed doorkijkt en blijft sturen. De motor wil direct rechtop en een rechte lijn volgen, met countersteer blijf je de bocht volgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trailbraking is inderdaad een gevorderde rijtechniek en lijkt mij ook zeer interessant. Naar wat ik er van gezien heb op Youtube moet het met een Combined Braking Systeem geen enkel probleem zijn omdat je de voorrem maar heel licht gebruikt. 

Het wordt uitgelegd als een techniek waarbij op snelheid in bocht in duiken toch alle controle kan houden. Een soort van corrigeren van je eigen overmoed maar dan op een bewuste manier.

Link to comment
Share on other sites

Op 5-6-2019 om 22:36, Athome zei:

een techniek waarbij op snelheid in bocht in duiken toch alle controle kan houden. Een soort van corrigeren van je eigen overmoed maar dan op een bewuste manier.

Had ik dat maar een week eerder geweten.

:)

Link to comment
Share on other sites

Niet verkeerd opvatten Caspar maar deze techniek is iets te hoog gegrepen.

Zoals ik het eerder beschreef met de achterrem is wel een goede, ik neem je wel een keer een rit op sleeptouw ;)

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

11 minuten geleden, Ray zei:

Niet verkeerd opvatten Caspar maar deze techniek is iets te hoog gegrepen.

Zoals ik het eerder beschreef met de achterrem is wel een goede, ik neem je wel een keer een rit op sleeptouw ;)

Geen nood beschermengel. Het was maar een grapje. Maar je aanbod wordt aangenomen!

Ik gebruik trailbraking wel op de computert bij het racen maar op de VFR, da's toekomstmuziek. :)

Link to comment
Share on other sites

Op 5-5-2019 om 22:25, Ray zei:

Trail braking is iets wat je vooral doet bij haarspeld- of hele korte bochten.

Je remt dan een beetje met de achterrem zodat je tijdens de hele bocht wat gas kan blijven geven en dan vlak voor je de bocht uit bent geef je langzaam wat meer gas en los je de rem ook langzaam.
Dat geeft meer stabiliteit en je vangt de speling in de ketting of cardan op.

 

Achter Eric op dag 4 al duchtig geoefend. :) Werkt perfect! Nouja, goed in ieder geval, haha.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Wat ik in veel reacties merk, is dat trailbraking als iets engs gezien wordt, iets voor gevorderden. Ik gebruik hebt regelmatig in blinde of scherpe bochten. Naast dat ik bij blinde bochten sowieso mijn snelheid aanpas is het een techniek die je in staat stelt om veel sneller te kunnen reageren op onvoorziene situaties. Ik gebruik hiervoor de voorrem en laat deze na het aanremmen heel licht ingedrukt als ik de bocht in ga. Het zorgt er ten eerste voor dat je meer druk op je voorwiel hebt, dus meer grip. Ten tweede heb je vanwege deze extra druk veel meer mogelijkheden om veel sneller extra bij te remmen in het geval van iets onverwachts, zoals steentjes, zand, kerende auto‚Äôs, etc. Het ‚Äėgevorderde‚Äô aspect zit hem er alleen in dat je dit goed moet weten¬†te doseren¬†(En vaak is extra remmen in de bocht niet de beste optie).¬†Als je halverwege de bocht of eerder ziet dat er geen rem¬†nodig is, verruil je de remdruk geleidelijk voor een beetje gas, tot je het¬†eind van de bocht ziet en het gas weer open kan trekken terwijl je de motor rechtop zet. Deze techniek vergroot je opties in onvoorziene situaties en daarmee¬†je veiligheid, dus: doen! Wel belangrijk dat je remhandle in de goede hoek staat, zodat je met twee vingers kan remmen en evt meteen¬†gas kan geven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gebruik in een bocht nooit je achterrem is mij geleerd op de VRO cursus (niet voor noodrem acties en eigenlijk nooit in een bocht), omdat je mogelijk je achterwiel kan blokkeren en sowieso veel minder hard kan remmen dan met de voorrem, andere nadeel is dat je achterwiel je voorbij schuift. Het is gewoon in blijven sturen naar de bocht en remmen met de voorrem, zodra de motor ophoog komt gewoon meer insturen alleen niet totdat je stil staat want valt je motor gecontroleerd op de grond.

 

Oefenen kan je eigenlijk bij iedere bocht doen, uiteraard niet gelijk vol maar geleidelijk zodat je went aan het gevoel. Doe het bij bochten die je kent en ga niet te hard van start.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, RoelNL said:

Gebruik in een bocht nooit je achterrem is mij geleerd op de VRO cursus (niet voor noodrem acties en eigenlijk nooit in een bocht), omdat je mogelijk je achterwiel kan blokkeren en sowieso veel minder hard kan remmen dan met de voorrem, andere nadeel is dat je achterwiel je voorbij schuift. Het is gewoon in blijven sturen naar de bocht en remmen met de voorrem, zodra de motor ophoog komt gewoon meer insturen alleen niet totdat je stil staat want valt je motor gecontroleerd op de grond.

 

Oefenen kan je eigenlijk bij iedere bocht doen, uiteraard niet gelijk vol maar geleidelijk zodat je went aan het gevoel. Doe het bij bochten die je kent en ga niet te hard van start.

Voor een motor met DCBS (zoals veel VFR- ST- en CBR-modellen) ligt dat toch iets anders.

Link to comment
Share on other sites

Nee hoor, ik heb dat toen ook gezegd aan de motor agent, maakt nog steeds niets uit.

Ik reed toen nog met de oude vtec.

 

Remdruk naar de achterrem is minimaal ondanks het duelbrake idee, het achter wiel mag niet blokkeren als je je voorrem gebruikt ook niet met hard remmen op de voorrem. Als dat wel gebeurt is er iets mis in het systeem. 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...