Ga naar inhoud

Mechanische geluiden VFR1200XD


MarcelM
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

 

Mij 2012 XD schakelt (vooral bij lagere vesnellingen en lagere toerentallen in "D") niet echt geruisloos.....Als het gas er goed op gaat, laten we zeggen boven de 5000rpm dan schakelt de bak nagenoeg geruisloos....

Hoe zijn jullie ervaringen?

Ik probeer helder te krijgen of mijn motor technisch in orde is of dat er iets aan makeert, heb nu nog garantie.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties...

 

Gr. Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een terugroepactie geweest voor de cardan.

Je kunt bij de dealer of de rdw navragen of deze is uitgevoerd.

 

aangepast door crossrunner
Link naar reactie
Delen op andere sites

De versnellingsbak van de 1200 is sowieso van N naar 1 en van 1 naar 2  verre van geruisloos. Dit geldt zowel voor de DCT als de gewone bak. Van 1 naar 2 gaat soms wel goed en soms niet. Van 2 naar 3 en verder ervaar geen problemen zowel met DCT als met de gewone bak. 

 

Omdat de DCT de motorolie gebruikt voor de werking, is de DCT kritischer op de olie dan een normale bak. Dat geldt zowel voor de viscositeit (en overige specs) als de vervuiling van de olie. 

Om deze reden zou ik de motorolie eens verversen door een olie die door Honda voorgeschreven wordt en uiteraard beide (ja beide) oliefilters vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel!

In het service boekje zie ik inderdaad dat de cardanas vervangen is. De door mij waargenomen geluiden komen overeen met de beschrijving van Athome....ik ben gerustgesteld...

 

Ik dacht dat luide versnellingsbakken het handelsmerk van BMW waren, is blijkbaar niet zo... :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cardanas is zoals gezegd ook te controleren bij het rdw: https://ovi.rdw.nl/default.aspx 

In het basis tabblad onderin staan terugroepacties: Daar stond mijn cardanas  netjes bij tot vervangen en weg :)  Ik kijk er ook regelmatig voor de auto, ook al eens eentje gehad voor de ECU (auto) daar. Best handig.

 

Ik weet niet of het een broodje aap is, maar een monteur van de Honda dealer had over het lawaai van neutraal naar 1 eens gesproken met de technische dienst van Honda.

Daar werd hem verteld dat deze juist bewust wat "harder" is gemaakt om de rijder er op te wijzen dat hij in de versnelling stond. De eerste klak is dus bewust.

De monteur vond het jammer, ik eigenlijk ook, maar als het verhaal waar is zit er wel iets in :scratchchin:

 

Mijn DCT doet het nu 108.000 km en het gedrag is nog het zelfde.

Wat @Athome zegt boven de 3 sowieso stil en daar onder hoor je hem wel, soms erger soms minder.

Bij een warme motor is hij sowieso stiller dan bij net wegrijden. (olie koud)

 

Ik wil eigenlijk niet anders, maar een vervanging is lastig op dit moment :pompomdown: er is nog steeds geen echte opvolger of vervanging voor de CT.

Dan nog maar even doorsturen :crossy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn DCT nog maar een paar maand maar door het huidige modellenaanbod denk ik ook wel eens na een over een vervanger. Dit duurt hopelijk nog even.

Eigenlijk kan ik voor mij zelf maar 3 vervangers verzinnen.

 

De volgende motor moet weer een cardan hebben dat is een eis en moet er goed met 2 personen mee kunnen rijden (duo moet ook goed kunnen zitten). De kanshebbers zijn dan:

- Een BMW GS of RT (sorry mensen) maar misschien dat sommigen de keuze wel begrijpen.

- FJR 1300 AS

- De nieuwe Goldwing

 

Het liefst zou ik de DCT willen houden want het rijdt het super (een quickshifter is niet goed genoeg als vervanger). Dan wordt de spoeling heel klein.

- De nieuwe Goldwing

 

Het is hopen dat Honda het licht op tijd weer ziet en weer een opvolger voor de 1200 op de markt zet met een DCT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...