Ga naar inhoud

Rc36 1 of 2


Klokje
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zit te twijfelen om up te graden naar een rc 36. Nu zijn er me 2 aangeboden. 1 uit 1992 met 40500km en 1 uit 1994 met ruim 90.000 km. Ze zijn even duur 1450 euro. Historie bekend. Het 1994 model vind ik mooier, maar de km stand is wel vrij hoog. Wat zouden jullie doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,
aantal kilometers zijn niet zo belangrijk op een goed onderhouden VFR zou ik zeggen. Staat van banden, ketting, remblokken, balhoofdlager enz kan wel zorgen voor een groot verschil in prijs op kort termijn.
Verder is testen nog altijd het enigste dat een echt verschil kan maken, naast een keurige inspectie van de motor natuurlijk.
Alvast veel plezier gegarandeerd!!!


Sent from my SM-A320FL using Tapatalk
 

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vindt de RC36/2 (terecht!) mooier dus dat is je antwoord.... :thumpup:

 

 

Ik heb heb dik 100,000km op mijn RC36/2 gezet; de reden dat dit niet meer geworden is was een linksafslaande tegenligger....

 

Wat Mahey als schreef, als ie -enigzins- aantoobaar onderhouden is dat is het geen probleem. Het "boekje" schrijft de intervallen voor oa klepspeling. dus als die gedaan zijn, prima.  Maar ik heb dit pas bij 90,000 laten doen (fiets was toch bij Johan) en er stond er 1 net een tikkie te wijd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inhakend inderdaad op het dik 100.000km, ik heb de mijne momenteel op bijna 110.000 staan en ik rij er nog vrolijk mijn Woon-werk verkeer mee (+-125km p dag).

 

Als er gewoon onderhoud is gepleegd dan moet het geen probleem zijn. Ik zou dan dus lekker voor de mooiste gaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een RC36/1.  3 jaar geleden een keer gereden op een RC36/2.  Vond ik echt een stukje lichter en scherper sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog een klein beetje door spaart vind je wel een RC36II met veel minder kilometers mocht dat je probleempunt zijn.

Een RC36II is het nieuwere model, met hier en daar dus ook upgrades zoals o.a. de voorremmen tegenover de RC36I.

Ook is de achterschokbreker makkelijker te vervangen voor een compatibel exemplaar mocht deze versleten zijn.

Al heeft de RC36I weer de mooie 8 spaaksvelg met 180 band, maar die is ook weer over te zetten op de RC36II.

 

Je moet in ieder geval kopen wat je mooi vind :thumpup:.

 

 

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die met 40500 op de teller kan ook zomaar 140500 zijn, een gemiddelde van 1500 per jaar vind ik erg onwaarschijnlijk.

Er zijn mensen die het doen maar ik acht de kans klein dat de motor 27 jaar in het bezit is van dezelfde persoon en al die jaren dat gemiddelde heeft gereden.

Die 3600 gemiddeld van die ander vind ik nog steeds erg laag maar in ieder geval plausibel.

Daarbij is stilstand achteruitgang en dan heb ik liever een goed onderhouden motor met 2 ton op de teller dan een motor met zo'n laag gemiddelde.

Olie moet je vervangen na 12k of 1 jaar maar dat laatste wordt nog wel eens als onzin gezien dus zelfs als die '92-er op kilometers netjes zijn beurten heeft gehad heeft hij vele kilometers met verouderde olie gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onwaarschijnlijk of niet. Het is maar de vraag. In mijn directe omgeving en op het werk best veel lieden met een motor. Niet 1 die er wel eens mee naar het werk gaat en niet 1 die wel eens met minder dan fluweelzacht lentebriesje (met zon) erop uit trekt. Als het al een beetje spettert, krijg ik opmerkingen als : 'Zo, toch met de motor met dit weer' . In mijn beleving halen hele volksstammen de 1500 km gemiddeld per jaar niet.

Anyway, vergelijk de (aluminium) voetsteunen. Bij 140.000 km zullen die echt wat verder afgevlakt zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

Ik ken inderdaad ook een paar mensen die gemiddeld niet aan de 1000 km per jaar komen. Of de motor daar beter van wordt/blijft......???

Als er geen onderhoud gepleegd wordt is stilstand achteruitgang.....of je er mee rijdt of niet.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hebben die mensen ook al 27 jaar dezelfde motor?

En ook met onderhoud is stilstand achteruitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rcII heeft ook (ruim) 90000 op de teller en rijdt nog als nieuw. Als de motor netjes is zonder schade zou ik kiezen voor de rcII. Over het motorblok hoef je je geen zorgen te maken; als daar regelmatig verse olie in gaat met een nieuw filtertje gaan ze probleemloos 200000 km en meer mee zonder dat de prestaties van het blok minder worden. Er zijn vfr blokken van deze generatie die meer dan 400000 gelopen hebben en het nog perfect doen zonder olieverbruik of vermogens verlies. Bij dergelijke km standen kun je wel onderhoud aan bv koppeling (platen versleten en/of koppelingskorf ingeslagen ) verwachten. Platen zijn eenvoudig te vervangen, korf is duur, maar nog altijd vele malen goedkoper dan een nieuwe motorfiets en 2e hands nog wel te scoren. De koppelingskorf kan meestal ook gewoon opgeknapt worden. Het laatste euvel komt vaak mede door lomp schakelgedrag. Remschijven raken op een gegeven moment op, maar als er niet als een dolle mee geremd is kunnen de originele schijven zomaar 150000 meegaan. Ook deze zijn te vervangen voor niet al te gekke bedragen. Vering raakt op een gegeven moment ook aan zijn eind en afhankelijk van hoe hoog je eisen zijn kun je daar wat aan doen door de vering op te knappen of te vervangen. Ik denk dat een vfr met veel kilometers een uitstekende aanschaf is. Prijs ligt laag, dus je hebt een dikke paar honderd euro reserve voor onderhoud en het blok blijft heus wel lopen met regulier onderhoud. Verder is de vfr rcII een heerlijk rijdend en sturend geheel en erg mooi. Ik heb zowel de rcI als rcII gehad en de rcII is in mijn ogen gewoon ietsje geraffineerder. De rcI is lekker puur en stuurt ook geweldig goed; doet in prestaties echt niet onder voor de rcII. Uiteindelijk is het allemaal beleving, dus doe waar je hart sneller van gaat kloppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties. Hij wil dat ik een inruilvoorstel doe. Kijken of we bij elkaar kunnen komen. Ik ga dan toch voor de nieuwste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Ray zei:

Maar hebben die mensen ook al 27 jaar dezelfde motor?

En ook met onderhoud is stilstand achteruitgang.

Yep. En ik durf te stellen dat er elk jaar nieuwe olie en vloeistoffen op komt. Nieuwstaat. Alleen banden moeten telkens eerder vervangen worden dan dat ze versleten zijn....

dit zijn uitzonderingen natuurlijk maar het bestaat echt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dan inderdaad een uitzondering.

Meestal heeft een motor op zoveel jaar toch wel meerdere eigenaren en dan lijkt het me ook wel logisch dat iemand daarvan toch wel wat meer rijdt.

Toch blijf ik erbij dat zo weinig rijden, zelfs met perfect onderhoud, slecht is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Relatief complexe uitlaatsysteem is ook een aandachtpuntje om in ieder geval te checken. Daar zal veel stilstand helemaal een negatief effect kunnen hebben, want die rot van binnen uiteindelijk door..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...