Ga naar inhoud

Rc36 1 of 2


Klokje
 Delen

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, VFoRever zei:

Doemdenken is ook een kunst. Als de uitlaat rot is kun je hem vervangen voor een rvs exemplaar of een 2e hands. Wat een gezuur over stilstand.. .  

 

Nou inderdaad, mijn motor heeft vanwege omstandigheden vanaf vorig jaar 9 maanden stilgestaan.

Keurig in een droge warme schuur, brandstof geconserveerd en andere delen ingevet.

Uit de schuur gehaald na 3 keer starten lopen en geen centje pijn.

Stilstand is niet per definitie achteruitgang. Ja, als je een voertuig buiten neerzet in weer en wind dan komt het niet goed.

Er zijn ontzettend veel voertuigen die worden opgeslagen als investering. het gaat erom hoe en waar je hem wegzet.
Dat er onderdelen zoals banden kunnen vergaan na zeer lange tijd, dat heb je ook als je er mee rijdt.

En eens een rubbertje, een accu of vloeistof moeten vervangen na lang stilstaan, dat is toch geen achterruitgang?
 

Mijn VFR is al 25 jaar oud, ik denk niet dat hij de komende jaren opeens zal oplossen door hem niet te gebruiken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima analyse, ook een heke goede referentie.

Ware het niet dat die voertuigen die als investering worden opgeslagen ten eerste in een geconditioneerde ruimte staan en ten tweede nooit echt gebruikt zullen gaan worden.

Dus moeten er vlekkeloos uit blijven zien maar inwendig lijkt het niet te boeien.

Hier hebben we het over een gebruiksvoorwerp in een aantrekkelijke prijsklasse waar door de stilstand in zelden ook maar in de buurt komen van perfecte stalling achteraf vaak stiekem veel extra kosten bij komen kijken.

En ach... Wat is nou een paar honderd euro extra voor een mooi RVS systeem en een boek werk (als je het al zelf kan)?

Een keer een langere periode stil staan is ook waar anders dan jaren consequent langere periodes van stilstand.

Iedereen moet het natuurrijk zelf weten maar die het niet af alsof het niets uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, VFoRever zei:

Doemdenken is ook een kunst. Als de uitlaat rot is kun je hem vervangen voor een rvs exemplaar of een 2e hands. Wat een gezuur over stilstand.. . 

Omdat je het zelf niet meegemaakt hebt (?) kan ik je reactie begrijpen. Ik heb dit nu 2 maal bij de hand gehad binnen een paar jaar tijd. Het gaat er alleen maar om waar je bij een motor op zekere leeftijd op zou kunnen letten. Voor jou gezeur, voor een ander wellicht relevant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed dat je het vraagteken plaatst, want ik heb het zelf wel meegemaakt. Die uitlaten rotten uiteindelijk allemaal door of je er nou veel of weinig kilometers mee rijdt maakt niet uit. Ik heb een paar jaar geleden een nieuw rvs systeem op mijn rcII gemonteerd, omdat de oude collector en downpipes bij de aansluiting op de collector doorgerot waren. En met mijn motorfiets is niet extreem weinig gereden (in 24 jaar 100.000 km). Er zijn hele volksstammen met dergelijke gemiddelden. Ik was voor 500 euro klaar en een systeem van BW kost iets van 380 euro geloof ik. Niet dat dat weinig geld is, maar verspreid over die 24 jaar is het uiteindelijk geen grote kostenpost op het totale onderhoud van de motor en vervangen is goedkoper dan een andere motorfiets kopen. Bij mijn auto's heb ik door de jaren heen ook het nodige uitlaatje versleten en daar werden gewoon ook behoorlijk wat km's mee gereden. Mijn huidige peugeot 406 1.8i heeft nu 450.000 km op de teller en daar is de katalysator al eens vervangen het middenstuk met demper en de achterdemper al drie keer geloof ik. Ook geen goedkope grapjes, maar een stuk voordeliger dan een andere auto kopen. Ik denk dat er niks mis is met een motorfiets van bv 20 jaar oud die elk jaar, zeg eens wat, 3500 km heeft gereden en verder goed is onderhouden. Iets anders is het natuurlijk als deze motorfiets in zijn 1e jaar 70.000 heeft gereden en vervolgens in een hoek is gezet en nooit meer naar omgekeken is. Dan kun je de nodige problemen verwachten.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 22-5-2019 om 10:57, Ray zei:

Prima analyse, ook een heke goede referentie.

Ware het niet dat die voertuigen die als investering worden opgeslagen ten eerste in een geconditioneerde ruimte staan en ten tweede nooit echt gebruikt zullen gaan worden.

Dus moeten er vlekkeloos uit blijven zien maar inwendig lijkt het niet te boeien.

Hier hebben we het over een gebruiksvoorwerp in een aantrekkelijke prijsklasse waar door de stilstand in zelden ook maar in de buurt komen van perfecte stalling achteraf vaak stiekem veel extra kosten bij komen kijken.

En ach... Wat is nou een paar honderd euro extra voor een mooi RVS systeem en een boek werk (als je het al zelf kan)?

Een keer een langere periode stil staan is ook waar anders dan jaren consequent langere periodes van stilstand.

Iedereen moet het natuurrijk zelf weten maar die het niet af alsof het niets uitmaakt.

 

Nog een keer: Stilstand is niet per definitie achteruitgang. (goed lezen)
Bij het stallen van een voertuig moet je rekening houden met een aantal vuist regels.
Doe je dit niet heb je achteruitgang. Maar dan ben je ook niet aan het stallen want je gebruikt de
vuistregels niet.


Als eerste wat is voor jou stilstand? Een week? Maanden? Jaren?
Een voertuig weg zetten ( in de vuistregels die je moet hanteren) voor bijvoorbeeld 5 jaar.
Betekend niet dat je er 5 jaar niet naar om kijkt. Je gaat ook niet 5 jaar op je motor rijden zonder ernaar om te kijken of wel? En dat jan met de pet niet een geschikte ruimte heeft betekend dat hij
rekening moet houden met eventuele achteruitgang. Of de stalling korter houden.
Maar als je een droge ruimte hebt, is het al
een mooie basis om de stalling vuistregels toe te passen. En de kosten laag te houden.

 

Je lijkt nogal vast te houden aan het uitlaat systeem.
Nemen we die even als voorbeeld.  Op het forum zijn er genoeg motorrijders die een kapot uitlaatsysteem hebben van hun motor die ze bijna dagelijks gebruiken. Ze vragen hier om advies hoe en wat te doen.
Weer iemand anders heeft een motor gekocht die lang heeft stilgestaan en ook hier is de uitlaat van kapot gegaan en moet vervangen worden. Welke van de twee heeft nu achteruitgang?

 

Je geeft aan als argument: als je het al zelf kan…….(een uitlaat vervangen)
Goh je zal maar elke dag je motor gebruiken in weer en wind en pekel, en ja hoor doorgeroeste uitlaat. Nou als je die maar kan vervangen? Jeetje maar verkopen dan?
Reist mij de vraag waar dit forum dan o.a. voor is? Of de georganiseerde sleuteldagen?
En anders gewoon rekening houden met dealer reparatie kosten?

 

“En ach... Wat is nou een paar honderd euro extra voor een mooi RVS systeem”?
Veel motoreigenaren zetten zelfs voor de upgrade/mooiheid een rvs systeem op hun motor, of omdat het systeem nu nog verkrijgbaar is voor hun oudere motor.
Betekend niet dat iedereen dit kan betalen of dat het niet kostbaar is maar zeker geen argument.
Zullen we het aankoop topic er even bij pakken? Wat is nou een paar honderd euro?

 

Er is geen goed er is geen slecht, het is hoe je het doet.
Een motor gebruiken kost geld naar mate hoe je hem gebruikt. Een motor stallen kost geld naar mate hoe je hem stalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...