Ga naar inhoud

Nieuwe achterveer.


Miel_H
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vorige week een nieuwe achterveer en voorveren laten plaatsen door mijn motorzaak. Van hyperpro de street box maar dan met een iets zwaarder uitgevoerde achterveer. Nu ben ik opzich heel erg tevreden met het stuurgedrag maar ik krijg sinds ik die veer heb laten plaatsen ineens na ongeveer een uurtje rijden heel veel last van mijn liezen en bilspieren. 

Nu is mijn vraag of dit komt omdat de vering nieuw is? Of is er iets in de stand van de motor veranderd door de nieuwe vering. Nu wil ik de achterzijde verhogen omdat ik denk dat ik dan ook wat beter ga zitten. Klopt dit? Ik ben zelf 1.83cm groot en heb het gevoel dat de motor te laag staat eigenlijk al vanaf dat ik hem heb. 

Ideen en oplossingen zijn erg welkom. Ik weet ook niet of de driehoek en de stang aan de onderzijde van de achterveer misschien de originele maten hebben. Kan iemand de maten eens aub doorgeven om te kijken of daar misschien iets anders aan is. 

 

Alvast mijn dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat je motor met de originele veer totaal fout stond afgesteld en dat door verschil in de veervoorspanning de rijhoogte anders is.

Dit heeft echter geen invloed op de zitpositie qua beenhoek maar wanneer de rijhoogte achter anders is dan kan het in het geval van lager zijn dat je meer op de kont zit en bij hoger dat je meer op je polsen leunt.

Met aanpassing van de hoogte beïnvloed je wel de rijeigenschappen maar niet je beenhoek tijdens het rijden, hoe je beenhoek is tijdens stilstand maakt niets uit want die houding heb je alleen maar bij stilstaan en dat is doorgaans steeds een kort moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de reden dat je voor een zwaardere veer hebt gekozen?

Je zou eens de sag, ofwel 't inveren kunnen meten, als de veer te stug/hard is voor je gewicht kan je daar misschien wel last van krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de lengte wordt opgegeven. Gezien mijn ervaring met HyperPro verwacht ik ook dat het stuggere juist zorgt voor de pijn in de lies en billespieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden van een zwaardere veer is dat ik sinds maart de motor bijna dagelijks ben gaan gebruiken ivm een andere baan. Hierbij ben ik de zijkoffers gaan gebruiken. Deze incl.  inhoud en dat ik op vrije dagen meer met een passagier ga rijden hebben mij laten kiezen voor een iets zwaardere veer. Volgens de motorzaak was de standaard veer tot 90 kg. Ik heb er nu een tot 120 kg dus zoveel verschil zit er niet in naar mijn mening. 

 

Maar als ik het goed begrijp zal een verhogingset op de rijeigenschappen na geen betere zithouding opleveren. Een verhoogd zadel dan? Dat veranderd dan wel de houding natuurlijk. En de voorpoten doorsteken zal dat positief kunnen uitpakken? 

 

De sag is ongeveer 3 cm als ik er op ga zitten dus volgens mij is dat goed. 

 

Er is ook een nieuwe achterband opgekomen maar die zal naar mijn mening geen invloed hebben op het zitten denk ik zo. Ben van een road 4 gt naar een roadsmart 3 gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe ben je tot die 120kg gekomen?

Hoe zwaar ben je en hoeveel gewicht zit er in de koffers?
Hoe vaak rij je met het extra gewicht en hoe vaak met duo?

Ook de voorpoten doorsteken heeft alleen invloed op het rijden en doet vrijwel hetzelfde als achter verhogen.
Het zadel, stuur en voetsteunen zijn allemaal vaste punten op de motor die in geen enkel geval veranderen ten opzichten van elkaar tenzij je 1 van die delen aanpast.

Wil je je kniehoek veranderen dan moet je de voetsteunen verlagen (kleinere grondspeling als gevolg) of je zadel verhogen (grotere afstand naar je stuur als gevolg, meer voorover). Dat laatste is op te vangen met verhoogde clip-ons of een superbikestuur.

Ik vraag me alleen af of je wel ontspannen zit want klachten in die regio zijn ook goed mogelijk als je te gespannen op de motor zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn gewicht ongeveer 83 kg en het gewicht van de beide koffers met inhoud gewogen en dat kwam op 117 kg uit totaal. Zodoende tot 120 kg gekomen. Dat er een passagier meegaat hebben we dus eigenlijk niet eens meegeteld. Dit aangezien je met een standaard veer ook iemand mee kan nemen. Dat kon met de vorige originele veer ook. 

 

Of ik ontspannen zit? Laat ik het zo zeggen dat ik niet het idee heb dat ik gespannen zit op de motor. Heb afgelopen jaar 20K gereden en nergens last van gehad. Alleen bij ritten langer dan 4 a 5 uur beetje kontpijn (is ook geen super zadel vind ik) maar dat was na een stop eigenlijk weer weg. Ik heb ook geen kramp of tintelende handen. 

 

Daarom vind ik het zo vreemd dat ik nu zo snel die klachten krijg die ik eerder niet had. Ik rijd bijna iedere dag 45 minuten heen naar mijn werk en 45 minuten terug (bijna 100 km totaal). Dit gaat gelukkig nog maar langer dan een uurtje en het begint echt te zeuren. 

 

Qua vering en wegligging ben ik zeker heel tevreden. Wel wat stugger maar het stuurt vele malen strakker dan voorheen. 

 

Ik weet het nu ook niet meer. Het enigste dat veranderd is is mijn vering maar dat ik er zo veel last van kon hebben dat had ik niet verwacht. Ging alleen maar uit van een positieve rijeigenschappen verandering ten opzichte van de oude vering die 80dkm oud was. Motor is van dag 1 bij dezelfde motorzaak in onderhoud en de achterveer was nog origineel volgens hun onderhoudshistorie.  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn da jouw zithouding anders is nu de motor iets minder ver inzakt.
Zit je nu b.v. Op je billen en hiervoor meer naar voren gebogen?
Probeer het eens uit, wie weet?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

12 uren geleden, Miel_H zei:

Ging alleen maar uit van een positieve rijeigenschappen verandering ten opzichte van de oude vering die 80dkm oud was. Motor is van dag 1 bij dezelfde motorzaak in onderhoud en de achterveer was nog origineel volgens hun onderhoudshistorie.  

 

12 uren geleden, Miel_H zei:

 

 

Begrijp ik het goed dat je dus alleen de veer hebt laten vervangen terwijl je vering al 80d km gebruikt is? 

 

Wat is de reden dat je voor die oplossing gekozen hebt en niet een complete street box gekozen hebt? 

 

Het mooiste in mijn ogen is een complete demper met losse knop voor de veervoorspanning, dan kan je makkelijk aanpassen op het mogelijk extra gewicht wat je meeneemt. 

Het probleem in mijn ogen als je een zwaardere veer kiest blijft toch dat deze wanneer je niet met 't extra gewicht rijd deze vaak veel te stug is, tenzij je natuurlijk altijd met dat extra gewicht onderweg bent of je zelf al zwaarder bent dan waar de standaard veer voor bedoeld is. 

 

Als de motor op z'n wielen staat, kan je dan de kont nog iets optillen waarbij hij uit veert?, anders wordt je motor ook eens soort trampoline wanneer hij uitveert na een hobbel moet die ook uit kunnen veren. 

 

Daarnaast vraag ik me erg af wat de staat van je huidige schokdemper is na 80k. Persoonlijk zou ik altijd voor een service beurt indien mogelijk, of nieuwe demper gaan die past bij de zwaardere veer. 

 

Je zou eens een bezoek aan een vering specialist kunnen brengen en eens naar de afstelling kunnen laten kijken voor je aan andere aanpassingen gaat beginnen zou ik eerst advies van een specialist inwinnen. 

 

Gr Rolf 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De simpelste oplossing is even naar Hyperpro te rijden (Werkendam of Alphern aan de Rijn).
Ze controleren en stellen hem gratis voor je af.
En mocht er iets verkeerd zijn geleverd lossen zij dat ook voor je op.

Bedenk wel even dat je behalve de aangepaste vering ook voor een veel stijvere/stuggere band gekozen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, BlackVfr zei:

Begrijp ik het goed dat je dus alleen de veer hebt laten vervangen terwijl je vering al 80d km gebruikt is?  

Nee, in de OP staat dat hij de streetbox heeft in combinatie met de zwaardere veer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlackVfr het is een complete streetbox geworden met alleen een afwijkende veer. Dus alles is vervangen. Voor en achter. Ik zal trouwens eens kijken als die op zijn wielen staat of ik hem op kan tillen (uit de vering). 

@AFS Motorparts ik heb normaal altijd Michelin maar wilde aangezien de ervaringen die ik gelezen had over de roadsmart 3 toch goed waren eens iets anders proberen. Heel eerlijk gezegd is dit ook de laatste keer en misschien heeft dat wel met het stuggere te maken van de band maar ik vond de road 4 gt toch wat prettiger aanvoelen. De Michelin geeft mij toch een iets vertrouwder gevoel. Misschien moet ik anders toch maar eens een ritje naar Hyperpro gaan. 

aangepast door Miel_H
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Miel_H said:

@BlackVfr het is een complete streetbox geworden met alleen een afwijkende veer. Dus alles is vervangen. Voor en achter. Ik zal trouwens eens kijken als die op zijn wielen staat of ik hem op kan tillen (uit de vering). 

@AFS Motorparts ik heb normaal altijd Michelin maar wilde aangezien de ervaringen die ik gelezen had over de roadsmart 3 toch goed waren eens iets anders proberen. Heel eerlijk gezegd is dit ook de laatste keer en misschien heeft dat wel met het stuggere te maken van de band maar ik vond de road 4 gt toch wat prettiger aanvoelen. De Michelin geeft mij toch een iets vertrouwder gevoel. Misschien moet ik anders toch maar eens een ritje naar Hyperpro gaan. 

Banden zijn voor een groot deel een kwestie van smaak.
In de vergelijkingstests scoort de Roadsmart III een stuk hoger dan de Michelins Road 5 (en die scoorde weer veel beter dan de oude 4), maar er zijn zat rijders die daar anders over denken.
Ikzelf heb nooit vertrouwen gehad in vrijwel alle Michelins, ze bewegen mij veel te veel onder belasting.

Bedenk wel even dat je een band nooit mag afrekenen op een combinatie. Een Michelin met een Dunlop combineren kan een vervelend stuurgedrag/rijgedrag opleveren omdat de karkasopbouw zo totaal verschillend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik de banden er niet op afrekenen want ik heb als voorband de road 5 en nu dus als achterband de roadsmart 3. 😉

Maar goed om de zithouding te gaan veranderen heb ik een Superbike kit besteld. Ik heb de how to van ik dacht van Ray bekeken dus dat gaat wel lukken om die samen met een vriend te installeren. Mijn voorwiellagers worden dan ook gelijk gemaakt. Ik heb samen met een vriend volgens het boekje van hyperpro de sag gemeten en wij komen uit op een sag aan de voorkant van 30 mm en aan de achterzijde 24.5 mm. Hyperpro geeft aan dat het voor 25 mm moet zijn en 2 ringen zichtbaar en achter 10 mm. Hoe krijg ik die sag voor kleiner want die 2 ringen die staan goed? En hoe krijg ik die achter kleiner? 

Nou heb ik ook nog een vraag over die stelmoer/wartel boven de achterveer. Zit er bij zo'n streetbox iets van een sleutel of iets dergelijks om die eventueel losser of strakker te kunnen draaien want met een tang lijkt mij heel onhandig? 

Ik wil toch eerst zelf (of met een vriend) wat dingen proberen voor ik eventueel naar hyperpro ga. 

 

 

 

IMG_20190529_072727.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...