Jump to content

Het aankopen show-off topic (deel 4)


JeFour
 Share

Recommended Posts

Woordinflatie, maar daar hebben tegenwoordig wel meer mensen last van.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hadden ze er maar last van...........

VFRikus

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is "flat X" gewoon een Engelstalige benaming voor een boxer motor.
Wanneer een motor liggende cilinders aan weerskanten heeft wordt dit volgens mij gewoon een boxer genoemd.
Maar Ducati noemen ze ook altijd een V-twin maar dat zijn eigenlijk L-twin blokken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 uren geleden, RoelH zei:

 

@Athome gefeliciteerd met je mooie fiets, aan comfort geen gebrek. De vorige generatie 1800 vond ik al verrassend gemakkelijk sturen, en wat ik heb begrepen sturen deze nog soepeler.

 

Ik heb geen ervaring met de oudere Goldwings. De proefrit deed mij inderdaad verrassen wat betreft stuurgedrag. Dit was hetgene waar ik het meest bang voor was. De reviews gaven mij goede hoop

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De Boxer is inderdaad ook een Flat Engine. Wat een boxermotor een boxermotor maakt is de constructie van de krukas. Deze is anders dan bij andere Flat Engines

 

Link to comment
Share on other sites

Altijd leuk een semantische discussie, als het maar geen discours foucault wordt. :popcorn:

 

Maar ook bij een v-twin komen verschillende krukasvormen voor, met exact hetzelfde verschil als tussen boxer en, euh, een ander boxer, en die noemen we allemaal v-twin. 

 

Raar ding, taal. Brommers zijn leukerder.

Link to comment
Share on other sites

Verschil tussen een boxer en een flat-x is dat bij een boxer tegenoverliggende cilinders op twee 180 graden verschoven kruktappen zitten, de zuigers bewegen dus tegen elkaar in ("boksen"). Bij een flat-x zitten tegenoverliggende cilinders op dezelfde krultap. De zuigers bewegen dus Inn dezelfde richting (boksen dus niet). Voor 6 of meer cilinders is in praktijk het verschil tussen een boxer en een flat niet te merken. Voordeel is dat een flat-x minder kruktappen heeft en dus korter bouwt. Vandaar dat 6 of meer cilinders vaak flat uitgevoerd zijn.

 

image.thumb.png.12178aaf186285e39895f2b51b265e23.png

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Een flat-X motor heeft 2 krukassen. het zijn eigenlijk 2 narrow bank V motoren die nagenoeg plat tegen elkaar gebouwd zijn, niet te verwarren met de H-motor zoals de Napier Sabre en de H-16 van de BRM F1.  De motor die hierboven " flat engine"  genoemd wordt is eigenlijk een 180 graden V motor, ook wel Flat-V genoemd.

Link to comment
Share on other sites

Wat voor teken is dit __? In ieder geval gen "V" dus een flat V is onzin.

Ik accepteer met dank de correctie aan mijn adres betrffende de boxer op basis van details en kan ondanks dat ik graag dingen bij de juiste naam noem nog accepteren dat het een boxer genoemd blijft worden.

Dat een L een V genoemd wordt is ook nog vrij logisch maar een flat V is onacceptabel.

Link to comment
Share on other sites

Ah joh, het zijn maar woorden! :crossy:

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Ray zei:

Wat voor teken is dit __? In ieder geval gen "V" dus een flat V is onzin.

Ik accepteer met dank de correctie aan mijn adres betrffende de boxer op basis van details en kan ondanks dat ik graag dingen bij de juiste naam noem nog accepteren dat het een boxer genoemd blijft worden.

Dat een L een V genoemd wordt is ook nog vrij logisch maar een flat V is onacceptabel.

 

Ik heb in het verleden vaker op de blok constructie van de L-twin gelet. Juist waarom het een L-twin wordt genoemd en geen V-twin.

Een paar dingen vielen mij toen op:

1 cilinder is bijna liggend en de andere staat bijna rechtop.

Ook leek de bijna rechtop staande cilinder wat hoger te zijn dan de liggende cilinder. Maar schijn kan bedriegen.

 

Bij een V-twin is het gebruikelijk dat de cilinderbanken gespiegeld zijn t.o.v de verticale lijn. Dus een 90 graden V-twin heeft 45 graden voor en 45 graden na de verticale as.

Bij de L-twin is dit dus niet zo. Wellicht dat dit ook bijdraagt aan de naam L-twin. Al noemt Ducati het tegenwoordig toch gewoon een V2.

Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, Ray zei:

Wat voor teken is dit __? In ieder geval gen "V" dus een flat V is onzin.

Ik accepteer met dank de correctie aan mijn adres betrffende de boxer op basis van details en kan ondanks dat ik graag dingen bij de juiste naam noem nog accepteren dat het een boxer genoemd blijft worden.

Dat een L een V genoemd wordt is ook nog vrij logisch maar een flat V is onacceptabel.

Daar slaat dat Flat ook op in Flat-V. Ik vind dit wel acceptabel en de rest van de wereld schijnbaar ook.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_engine

Link to comment
Share on other sites

Toch mooi dat een aankoop van een Goldwing tot zoveel discussie kan leiden:357:

  • Haha 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Hoewel veel mensen zichzelf nooit op een Goldwing zien rijden, is het toch een iconisch model wat altijd gespreksvoer oplevert.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Vandaag opgehaald voor de Gele 800 alleen nog even zwart laten poedercoaten

 

1448062377_VFR800wiel(1).thumb.jpg.1343edade4ebfb0a114d342f800e3079.jpg

 

1675519495_VFR800wiel(2).thumb.jpg.3305012cda7fe74a8dab530ea65f16bf.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...