Ga naar inhoud

reparatie band


 Delen

Aanbevolen berichten

Onlangs tijdens mijn vakantie met de motor in Frankrijk zat er een schroef in mijn achterband. Gelukkig hadden we een reparatieset (nestel) bij en konden we het probleem oplossen. Omdat het niet zo simpel was om een nieuwe band te vinden ben ik na dagelijkse controle blijven rijden met de gerepareerde band en ben ik er ten slotte, 1600km later, zelfs mee  thuis geraakt. De volgende dag tijdens het poetsen bleek deze toch een kleine fit te hebben en nu loopt hij heel langzaam leeg. Afspraak voor een nieuwe is ondertussen gemaakt.

Hoe betrouwbaar is zo een nestel? Had de achterband kunnen springen zoals je wel eens leest of zijn dit verhalen? Is enkel het geboorde gaatje gevuld of zit er aan de binnenkant nu een soort van prop tegen het gat?

Kan ik er nog mee naar de dealer rijden of loopt de betrouwbaarheid van de herstelling nu echt wel op zijn einde...?

Graag wat meer correcte informatie over deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de band zal hier niet door springen. Ik neem aan dat je zo'n reparatie koordje bedoeld en ja dan zit er een soort van klontje aan de binnenkant.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijd kwam ik er ook achter dat ik had lek gereden, nog geen 2000km oud. Zag dat de band stond plat in de garage ca. 1 week nadat ik had gereden, een M3 boutje. Vervolgens opgepompt en de band laten repareren (ook van van binnenuit geplakt) bij een lokale dealer waar ik wel vaker kom, 15km verderop. Gezien de grootte en plaats van de beschadiging, midden van het loopvlak, durfde ik het wel om het gewoon te laten repareren i.p.v. een nieuwe band. Nu ca. 3k km verder nog geen problemen gehad dat de bandenspanning vlug terugloopt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat het gat toch niet goed schoon was, heb je deze bij de reparatie wel flink uitgeragd met de rasp (grove ronde vijl)?

Afhankelijk van het soort veter moet je eventueel ook nog solutie gebruiken bij de reparatie.

Met het hulpstuk druk je de veter en dubbel door en duw je hem door tot er een centimeter of 2 nog uitsteekt aan de buitenlant, dan trek je het hulpstuk terug waardoor en een lus aan de binnenkant komt.

Als je de zelfvulkaniserende koord hebt dan kan je na de reparatie het beste een stuk snelweg pakken want dan duwt het nog zachte koord mooi tegen de binnenkant en vulkaniseert het meteen. Bij een versie waar je solutie voor moet gebruiken moet je volgens mij juist even wachten om de solutie wat aan te laten drogen maar dat weet ik even niet zeker dus zelf even nakijken als je die versie hebt.

Als hij niet goed afdicht dan is het niet helemaal goed gedaan of je hebt gewoon pech maar langzaam leeglopen is geen enkel probleem als je het on de gaten houd zodat je niet meet veel te weinig druk doorrijdt.

Voor een klapband moet er toch wel meer mis zijn, denk een een snee in de wang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ray zei:

Mogelijk dat het gat toch niet goed schoon was, heb je deze bij de reparatie wel flink uitgeragd met de rasp (grove ronde vijl)?

Afhankelijk van het soort veter moet je eventueel ook nog solutie gebruiken bij de reparatie.

Met het hulpstuk druk je de veter en dubbel door en duw je hem door tot er een centimeter of 2 nog uitsteekt aan de buitenlant, dan trek je het hulpstuk terug waardoor en een lus aan de binnenkant komt.

Als je de zelfvulkaniserende koord hebt dan kan je na de reparatie het beste een stuk snelweg pakken want dan duwt het nog zachte koord mooi tegen de binnenkant en vulkaniseert het meteen. Bij een versie waar je solutie voor moet gebruiken moet je volgens mij juist even wachten om de solutie wat aan te laten drogen maar dat weet ik even niet zeker dus zelf even nakijken als je die versie hebt.

Als hij niet goed afdicht dan is het niet helemaal goed gedaan of je hebt gewoon pech maar langzaam leeglopen is geen enkel probleem als je het on de gaten houd zodat je niet meet veel te weinig druk doorrijdt.

Voor een klapband moet er toch wel meer mis zijn, denk een een snee in de wang.

Heb bij RAD een reparatiesetje gekocht maar van een vijl is geen sprake. We hebben het gat met de voorziene boor uitgeboord en daarna de nestel (veter) er doorgestoken. vervolgens met de voorziene lijm afgedicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de boor bedoelt Ray de rasp of vijl.

Volgens de beschrijving van mijn set moet je het gat met rasp rond maken en daarna lijm op de rasp smeren om deze goed in het gat te krijgen.

Hierna kun je de veter aanbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, MVG zei:

Heb bij RAD een reparatiesetje gekocht maar van een vijl is geen sprake. We hebben het gat met de voorziene boor uitgeboord en daarna de nestel (veter) er doorgestoken. vervolgens met de voorziene lijm afgedicht.

 

5 uren geleden, crossrunner zei:

Met de boor bedoelt Ray de rasp of vijl.

Inderdaad, dat bedoel ik.

Je moet niet alleen boren (draaien dus) maar erin steken en flink op en neer raggen. Dat boren is meer omdat je makkelijker een begin krijgt met trekken dan met duwen en omdat je dan het gat netjes volgt.

Ik heb al eens een band opgereden met 3 veters erin, de eerste al met 300km en de 3e ergens rond de 1100 en de band is uiteindelijk na bijna 20k vervangen voor een nieuwe veterloze.

Ik had dan wel zelfvulkaniserende veters.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...