Ga naar inhoud

Zekering (2 ign, fuel pump, etc) blijft eruit vliegen


 Delen

Aanbevolen berichten

Goedenmiddag,

 

Ik heb een probleem met mijn Honda vfr 800 fi uit '99. Ik was wezen rijden, en daarna dacht ik: jeetje wat is dat ding smerig. De zon was niet meer vel en in de schaduw wezen wassen. Helaas nadat ik hem gewassen had en de motor netjes gedroogd had dacht ik even de motor te starten om even echt droog te rijden. Helaas toen ik de motor op contact zette merkte ik dat de zekering eruit vloog.  Het ging om de zekering 2 (20A) van de 7 van de zekeringsdoos. Helaas de fuel pump, ignition, PGM-FI en kill switch. Dus ergens moet er iets zijn waar er kortsluiting word gemaakt en door het water natuurlijk verergerd wordt. Ik had een tijdje geleden ook dat deze zekering eruit vloog, zonder water. Toen kon ik niets vinden qua beschadigingen aan het draad of componenten etc. Dus gek dat het zowel droog als nat kan, natuurlijk is vocht wel een trigger. Had de pomp al los gekoppeld maar dan vliegt die er ook uit. 

 

Nu zijn mijn vragen: Heeft iemand ervaring met dezelfde zekering die eruit vliegt? Zo ja, wat was het geval? Is er een zwak punt in het circuit of constructie waardoor draden blood worden geschuurd? Heeft iemand verdere tips?

 

Nou bezig met het hele circuit aan het nalopen, lostrekken en checken op vocht OID. Andere test wat ik wil doen is zekering doorverbinden, en stroom tang erop en KORT stondig even op contact en onderdelen lostrekken om te zien of de piek eruit is. Of hittebeeld erbij als deze zekering is door gelust om te kijken waar het heter wordt. Helaas zijn de laatste optie's niet zonder risico als het mis gaat.

 

mvg

 

Casper

aangepast door casper1995
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, VFRikus zei:

Geen ervaring, maar ik zou eerst eens bij de kill switch kijken.

VFRikus

 

Dit had ik al gedaan maar vond helaas geen duidelijke teken van vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de killswitch uit elkaar gehaald en schoongemaakt? Dit is een onderdeel dat je zonder risico's kunt uitsluiten door dat te doen. Als het dan niet aan de switch lag heb je alleen maar wat "overbodig" werk gedaan en je weet meteen dat je daar voorlopig geen storing hoeft te verwachten en kun je verder zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, casper1995 zei:

Dit had ik al gedaan maar vond helaas geen duidelijke teken van vocht.

Vocht gaat geen zekering door stuk, maar een sluiting wel.

Ik denk ook niet dat er een relatie is tussen wassen en een kapotte zekering.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met zo'n storing, En zeker niet in combinatie met water. Je hoort dat hier eigenlijk nooit. 

 

Wel net ervaring met een killswitch van een ander merk. Optisch prima, maar bij doormeten toch een probleem gevonden. Dus wat vorige sprekers zeggen: check eerst de killswitch.

Als dat niks oplost dan zou ik het schakelmechanisme van de linkerkant (knipperlichten zijn een zwak punt bij de fi) controleren en schoonmaken.

En tot slot: check vooral de grote connector tussen stator en spanningsregelaar. Is ook een zwak punt.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, VFoRever zei:

Heb je de killswitch uit elkaar gehaald en schoongemaakt? Dit is een onderdeel dat je zonder risico's kunt uitsluiten door dat te doen. Als het dan niet aan de switch lag heb je alleen maar wat "overbodig" werk gedaan en je weet meteen dat je daar voorlopig geen storing hoeft te verwachten en kun je verder zoeken.

 

Ik heb de kill switch wel uit elkaar gehaald maar nog niet schoongemaakt. Wat is daar het beste middel en manier voor? Ik las namelijk dat veel mensen contactspray gebruiken en een ander weer WD 40. Het lag sowieso al in de planning om die eens schoon te maken, want de groot licht schakelaar en de licht schakelaar zijn beidde een beetje stroef en doen het niet altijd even goed.  

 

57 minuten geleden, Eric zei:

Geen ervaring met zo'n storing, En zeker niet in combinatie met water. Je hoort dat hier eigenlijk nooit. 

 

Wel net ervaring met een killswitch van een ander merk. Optisch prima, maar bij doormeten toch een probleem gevonden. Dus wat vorige sprekers zeggen: check eerst de killswitch.

Als dat niks oplost dan zou ik het schakelmechanisme van de linkerkant (knipperlichten zijn een zwak punt bij de fi) controleren en schoonmaken.

En tot slot: check vooral de grote connector tussen stator en spanningsregelaar. Is ook een zwak punt.

 

Succes!

 

Ja ik vond de connector van de stator nog niet helemaal jetje. ziet er niet super lekker uit maar niet uitgefikt ofzo, wou nu de fiets toch uit elkaar ligt de stator gelijk doormeten. Dan zal ik er waarschijnlijk wel achter komen of die connector wel of niet lekker is. 

 

Ik ga van de week als er wat meer tijd voor is eens even goed verder zoeken. Hopen dat ik wat vind want ik wil graag weer rijden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij schakelt de kill switch op de min en een min kan geen kortsluiting veroorzaken dus het moet een plus zijn.

Ik zou even de draden nalopen en dan met name bij de draaipunten of daar niets ergens langs schuurt en daardoor een mantel beschadigd heeft.

Ik zie wel een relatie met de bekabeling van de startknop en kill switch dus de kabels van het stuur zijn een goede verdachte.

4 minuten geleden, casper1995 zei:

Wat is daar het beste middel en manier voor? Ik las namelijk dat veel mensen contactspray gebruiken en een ander weer WD 40

Met een fijn schuurpapiertje schoonmaken en daarna insmeren met zuurvrije vaseline.

Contactspray is een noodgreep en vooral bedoeld voor elektrische onderdelen die je niet kan demonteren of voor nood onderweg tot je het probleem thuis goed kan oplossen.

WD40 heeft alleen een goede marketing en moet je alleen gebruiken om aangekoekt kettingvet van je velg te krijgen (maar dat kan ook met het veel goedkopere lampenolie).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ray zei:

Volgens mij schakelt de kill switch op de min en een min kan geen kortsluiting veroorzaken dus het moet een plus zijn.

Ik zou even de draden nalopen en dan met name bij de draaipunten of daar niets ergens langs schuurt en daardoor een mantel beschadigd heeft.

Ik zie wel een relatie met de bekabeling van de startknop en kill switch dus de kabels van het stuur zijn een goede verdachte.

Met een fijn schuurpapiertje schoonmaken en daarna insmeren met zuurvrije vaseline.

Contactspray is een noodgreep en vooral bedoeld voor elektrische onderdelen die je niet kan demonteren of voor nood onderweg tot je het probleem thuis goed kan oplossen.

WD40 heeft alleen een goede marketing en moet je alleen gebruiken om aangekoekt kettingvet van je velg te krijgen (maar dat kan ook met het veel goedkopere lampenolie).

 

Ik ben ook niet zo'n fan van WD40. Gebruik hem eigenlijk ook maar alleen voor het poetsen. Wat weer een beetje raar is toch, een ontvettende smeersel?! Maar goed dat kan tefspray ook. Afijn dat tot daar aan toe. De killswitch kan nog verder uit elkaar dan alleen los uit de houder?

 

Ik vrees ook voor een blootliggende kabel. Vandaar dat ik me ook af vroeg of er meerdere met dit probleem te kampen hebben gehad. ik zal de topkuip er binnen kort ook maar eens afhalen. Het is wel leuk werk want kan straks lekker alles gepoetst en opgefrist terug plaatsen, zelfs op de plekken waar je normaal niet reiken kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, casper1995 zei:

Maar goed dat kan tefspray ook

Nee, die biedt niet voldoende bescherming.

Zuurvrije Vaseline kan je op elke straathoek kopen. Bij een doe het zelf zaak ligt het vaak bij de fietsonderdelen (kleine blikjes van kroon) maar ook bij de drogisterij is het te koop maar daar vind ik het soms wat onduidelijk of het een zuurvrije variant is (zuur is geleidend en corrosief en dat wil je juist vermijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Ray zei:

Nee, die biedt niet voldoende bescherming.

Zuurvrije Vaseline kan je op elke straathoek kopen. Bij een doe het zelf zaak ligt het vaak bij de fietsonderdelen (kleine blikjes van kroon) maar ook bij de drogisterij is het te koop maar daar vind ik het soms wat onduidelijk of het een zuurvrije variant is (zuur is geleidend en corrosief en dat wil je juist vermijden).

het was meer het ontvettende smeersel waar ik op doelde :) op werk gebruiken we tefspray ook welleens om grafietvet weg te poetsen. Ik heb als het goed is nog een blikje zuurvrije vaseline liggen. :) maar de switch tot hoe ver kan die uit elkaar? Ben ik benieuwd naar want leek erg 1 geheel. 

 

bedankt voor de tip over het goed schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunne olie mengt zich met het vet waardoor het dun wordt en makkelijk wegveegt, het is zeer zeker geen ontvettende werking want het laat wel een vettige film achter wat je dan bij de wasbeurt zelf wel wegwerkt.

Zie het als "bestrijdt vuur met vuur".

Tefspray is zonde om voor zoiets te gebruiken want dat is een stuk duurder. Elk middel op petroleum basis doet hetzelfde dus lampolie is daardoor een geschikt middel maar als je een oliehandel in de buurt hebt kan je misschien wel goedkope pure petroleum kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een tip over schoonmaken van contacten. Je kan er fijn schuurpapier voor gebruiken, maar beter is om een ouderwetse gum te gebruiken. Je maakt geen krassen dus minder kans op opnieuw vervuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de storing achter een zekering te zoeken kun je een 12 volt lampje nemen van bv 5W.

Je soldeert 2 draadjes aan de lamp of neemt een lamphouder, in plaats van de zekering drukje nu de draadjes van de lamp in de zekeringhouder.

Bij sluiting zal de lamp fel branden en alle spanning zal over de lamp vallen.

Als je de sluiting gevonden hebt dan zal de lamp bijna niet branden omdat er dan geen kortsluitstroom meer loopt 

 

Edit: zie ook hier 

 

 

aangepast door Johan
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...