Ga naar inhoud

Olie afsluit plug verkeerde schroef draad


Daniel
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij mijn laatste bestelling bij Louis motor parts voor een olie wissel, had ik naast de olie en het olie filter, ook een nieuwe afsluit plug besteld. Dit na aanleiding van de site, die laat zien wat voor items er nog meer bij een olie wissel gewenst zijn.

De olie wissel uitgevoerd, olie filter vervangen en de nieuwe plug er in gedraaid.

 

Nu bij de volgende olie wissel,  olie en olie filter bij de locale motor zaak gehaald. Bij het verwijderen van de olie plug voelt het al niet helemaal goed, de plug loopt zwaarder dan verwacht, olie eruit, olie filter verwisseld en de plug er weer in geprobeerd te draaien. Dit volde helemaal niet goed, en ik durfde op een gegeven moment de plug ook niet meer verder vast te draaien. Nu blijft er olie uit de afsluit plug druppelen.

Afspraak gemaakt bij mijn motor onderhoudsbedrijf om er even naar te kijken, blijkt het schroef draad van de plug die is geleverd door Louis, niet overeen te kom,en met het schroefdraad in de olie carter. 

 

Nu tijdelijk gerepareerd, zodat ik weer kan rijden, maar helemaal opgelost is het niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kan ik de olie carter eraf halen? Volgens mij moet dan de uitlaat er ook af? Is dat iets wat een amateur kan doen? Er dan..... Nieuwe erop of repareren?

 

Dus hierbij een waarschuwing, als Louis zegt dat het geschikt is voor je VFR800Fi dan hoeft dat dus niet zo te zijn, weer een ervaring rijker. Een plug van 3 euro gaat me nu een heleboel meer geld kosten. De tijdelijke reparatie was al 100 euro.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook niet uitgaan wat op die sites staat.

Louis is een prima zaak waar ik goed ervaring mee hebt maar het bedrijf verkoopt graag want dat is waar ze het geld mee verdienen, dat wil niet zeggen dat de "tips" die ze geven.

Ik heb even gekeken maar ik zie alleen "bijpassende artikelen" en "dit zou je ook kunnen interesseren" maar niet iets van wat er bij hoort.

De plug is ook niet iets wat je moet vervangen maar volgens het boekje wel de koper/messing/aluminium afdichtring maar als je die even goed schoon maakt kan je die prima hergebruiken.

Ik zeg ook altijd dat je voor gangbare zaken ook het beste gewoon bij de dealer kan kopen, dan weet je zeker dat je het goede hebt en anders kan je ook makkelijk de fout bij de juiste persoon leggen want je kan zo even terug gaan.

Zelf ben je helaas ook fout bezig geweest want met de verkeerde draad kan je echt niet de plug met de hand indraaien tot het einde, als je dat aanhoudt als regel dan kan er weinig mis gaan. Alles aan draad moet je met de hand tot het einde kunnen draaien of tot aan de kunststof ring als het om een zelfborgende moer gaat en bouten voorzien van een fabrieksborging (bijv. remschijfbouten) moet je met een (inbus)sleutel met minimale weerstand tot het einde kunnen draaien.

Ben je niet zo bedreven dan zou ik investeren in 2 à 3 momentsleutels (nooit 1 met een bereik van 10 tot 200Nm kopen want die werken niet), met het juiste moment ingesteld klikt hij al voordat de schade onherstelbaar is maar je hebt alsnog kans op beschadigen en daarom kan je beter uitgaan van helemaal indraaien met de hand.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op Ray's uitstekende post nog wat over het daadwerkelijk oplossen van dit probleem.
Volgens mij is de meest voor de hand liggende oplossing een nieuwe draad tappen en dan een overmaatste -passende !- dop er in.
Dat gaat heel mooi met de carterpan eraf maar persoonlijk zou ik kijken of het gedaan kan worden met de carterpan er gewoon op. Je moet dan wel zorgen dat je het slijpsel er allemaal weer uitkrijgt maar ik denk dat dat te doen is.

Maar ... en dit bedoel ik absoluut niet lullig ... met jouw technische vaardigheden zou ik dit niet zelf doen. Ik weet niet waar je woont maar ik denk dat 'onze' Johan dit klusje ook perfect zou kunnen klaren. Maar een goede motorzaak ook hoor.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En anders inderdaad gewoon een 2e hands carterdeksel scoren bij een motorsloop, uitlaat hoeft er niet af om die om te wisselen weet ik uit ervaring. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...