Ga naar inhoud

Accu leegtrekken


 Delen

Aanbevolen berichten

Ha.

 

Ik rijd niet vaak. VFR staat netjes binnen.

Als ik dan ga rijden gooi ik m even aan de Optimate en ga dan rijden. Nu gaf de Optimate al een rood/oranje lampje. Sleutel omdraaien en alleen klik.

 

Ik denk dat hij teveel leeg is getrokken. Heb zeker een maand of 3-4 niet gereden. Met enige regelmaat opladen lijkt mij effectief maar met welke regelmaat? 1 keer per maand? Zit momenteel een Exide accu in. 284a24bba993518b56250af8bc6fbfa6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de VFR altijd aan de Optimate 3 en later de 4 hangen. Altijd! Accu ging zo 10 jaar mee. Iedereen zegt dat dit uitzonderlijk is, maar de Pan hangt er ook altijd aan en dat ging meer dan 6 jaar goed, toen accu preventief vervangen (ik had de motor elke dag nodig). Nu al meer dan 4 jaar geen probleem. Ik heb nu een Optimate 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Firefly dan ben je een gelukkig mens want die ervaring met een optimate is niet consequent helaas.

35 minuten geleden, TimVFR zei:

Met enige regelmaat opladen lijkt mij effectief maar met welke regelmaat? 1 keer per maand?

Je kan uitgaan van een ontlading van 1% per dag onder normale omstandigheden. Diep ontladen is al het geval wanneer je onder de 40% komt.

1 keer per maand een nachtje aan de lader hangen (geen optimate maar een echte lader) is een veilige optie maar je kan ook 1 keer in de 6 ween aanhouden.

Nog beter is gewoon wat vaker rijden :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

21-3 is de laatste dag geweest dat ik 2 keer 20 min naar mijn werk heb gereden. Dus dat is 90 dagen geleden.

Wat is er precies mis met een Optimate 4?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd meer dan 25 jaar motor. Nog nooit een optimate of druppellader gebruikt. Als de motor langer stil staat dan 1x per 6 -8 weken een paar uurtjes aan een ouderwetse oplader. Werkt uitstekend. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je niet vertellen wat er mis is maar mijn eigen ervaring en die van mijn zwager plus nog een aantal gevallen van bekenden is dat een Optimate alles behalve een wondermiddel is.

Een Optimate of andere conditielader simuleert het gebruik door een beetje te laden, dan weer wat leegtrekken weer opladen en dan even niets enz. enz.

Mogelijk dat het stukje ontladen te sterk afhankelijk is van de accu of dat de software in de laders een verschil kan hebben waardoor sommige laders de accu te ver leegtrekken, maar dat is puur speculatie. Feit is dat er veel mensen zijn waar het altijd goed gaat maar volgens mij evenzoveel mensen die ieder jaar toch een nieuwe accu kunnen gaan kopen en dat is voor mij een reden om ze niet te vertrouwen.

Zoals Eric al aangeeft werkt de oude manier prima en daar is de enige foutmarge je geheugen wanneer je vergeet de lader op tijd aan te sluiten of er de volgende ochtend er weer af te halen. Voordeel dan is wel dat er geen twijfel is wat de oorzaak is.

Ik heb na 2 jaar de Optimate weggedaan en ben weer op de oude vertrouwde manier verder gegaan, al is dat niet vaak nodig met mijn gebruik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook vroeger gedaan, accu tijdens de winterstop eruit, begin seizoen erin en een paar uurtjes aan een oudewetse acculader opladen....geen probleem. In de afgelopen 40 jaar motorrijden houden accu’s bij mij tussen de 3-7 jaar uit...

 

Omdat ik het beu was om de accu’s steeds te verwijderen etc, een optimate (en inmiddels ook een ctek voor mijn reserve motor) gekocht die hangen continu aan de accu’s  ...dat ding regelt de rest...ook nooit problemen mee gehad.

 

Tis geen wonder apparaat maar voor mij meer een stuk gemak en op de achtergrond geloof ik best dat de accu zeker niet slechter op wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Firefly zei:

Ik had de VFR altijd aan de Optimate 3 en later de 4 hangen. Altijd! Accu ging zo 10 jaar mee. Iedereen zegt dat dit uitzonderlijk is, maar de Pan hangt er ook altijd aan en dat ging meer dan 6 jaar goed, toen accu preventief vervangen (ik had de motor elke dag nodig). Nu al meer dan 4 jaar geen probleem. Ik heb nu een Optimate 5.

Jij slijt meer optimate's als accu's, van die centen had je ook vaker een accu kunnen kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren 2 motorfietsen gehad en heb alledrie de laders nog... interesse voor de 3 of 4? 

aangepast door Firefly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de Optimate geen wondermiddel is, heb ik ook gemerkt. De scooter van mijn schoonvader heeft de hele winter aan de Optimate gehangen. De man is er helaas niet meer, dus moest de scooter verkocht worden. Begin Mei is de scooter van de lader gegaan en de startte de scooter heel moeizaam, de startmotor draaide moeizaam rond. Na ongeveer 25 kilometer gereden te hebben, klonk de startmotor al weer een heel stuk gezonder.

Er dus blijkbaar niets beter voor de accu als regelmatig een stukje rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"een stukje rijden niet zo weet" ?? :huh::?

ik heb een Optimate, al een jaartje of heel veel... (3 of 4)  na eerdere verhalen hier hang ik hem er niet meer de hele winter eraan

ik hou het niet exact bij maar huidige accu gaat al een paar jaar mee

ik hang de Optimate (ongeveer) een paar dagen per maand eraan en dat is genoeg voor de mijne. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet de lekstroom en je weet of de lader er regelmatig aangehangen moet worden. Ik hang de optimate 3 ongeveer elke twee maanden een paar dagen aan de accu en die doet het nu al dertien jaar prima.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...