BlackVfr Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 Belangrijk met een acculader is dat de laadstroom/spanning niet te hoog is wanneer hij erg leeg is. Ik heb ook zo'n opti huppeldepup waar hij in principe de hele winter aan hangt, maar die heeft een speciale fungtie wanneer de accu erg leeg is om heel langzaam te beginnen met laden. Zelfde met een erg lege accu, beter eerst rustig opladen dan nog proberen te starten op een bijna lege accu, als je peg hebt gaat er gelijk een cel kapot en kan je hem weggooien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 Kon een keer door omstandigheden tijd niet rijden.af en toe aan gewone lader en starte na maand of 4 zonder problemen.Was gewoon een huis tuin en keuken lader. Andere kant, had 1 keer gel accu, motor viel om en accu naar kl*ten.Dus ja wat is wijsheid !!Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted July 2, 2019 Share Posted July 2, 2019 Ik dank dat dat dan toeval moet zijn geweest want ik zie geen enkele relatie met vallen en een accu die stuk gaat, juist een gel accu heeft een groot voordeel wanneer je onderuit gaat want die loopt niet leeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted July 3, 2019 Share Posted July 3, 2019 16 hours ago, BlackVfr said: Belangrijk met een acculader is dat de laadstroom/spanning niet te hoog is wanneer hij erg leeg is. Ik heb ook zo'n opti huppeldepup waar hij in principe de hele winter aan hangt, maar die heeft een speciale fungtie wanneer de accu erg leeg is om heel langzaam te beginnen met laden. Zelfde met een erg lege accu, beter eerst rustig opladen dan nog proberen te starten op een bijna lege accu, als je peg hebt gaat er gelijk een cel kapot en kan je hem weggooien Bedank wel even dat heel veel druppelladers/onderhoudsladers met bewakingsfunctie een erg lege accu niet willen opladen. Ze zien de accu als defect en starten dan geen laadcyclus. Even op een snellader zetten (of op een andere accu), en daarna werkt de druppellader weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted July 3, 2019 Share Posted July 3, 2019 Een snellader is nou net wat je beslist niet moet doen met een lege accu. Dat is de beste manier om hem te mollen. Gewoon een lekkere "domme" lader er aan hangen die met een heel lage stroom de boel weer tot leven wekt. Overigens is die domme lader, zeker gezien de ervaringen hier, ook een meer dan prima alternatief voor die dure Optimate. VFRikus Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackVfr Posted July 3, 2019 Share Posted July 3, 2019 1 uur geleden, AFS Motorparts zei: Bedank wel even dat heel veel druppelladers/onderhoudsladers met bewakingsfunctie een erg lege accu niet willen opladen. Ze zien de accu als defect en starten dan geen laadcyclus. Even op een snellader zetten (of op een andere accu), en daarna werkt de druppellader weer wel. Ik gebruik zo'n Oxford lader zoals hieronder, ook als hij echt leeg is werkt deze Prima en begint rustig met laden, wanneer hij op 85% is gaat ook de laatste 15% met minder stroom om de accu te sparen. Gebruik dat ding al sinds ik m'n vfr heb en gaat altijd prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Jay Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Bij mijn optimizer III gaat na het laden (Oranje lampje) een rood lampje branden. Is de accu dan van slechte kwaliteit of ligt het aan de optimizer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Meten is weten. Ik heb het niet zo op die laders maar heb ze gelukkig ook niet nodig want die van mij staat nooit zo lang stil. Voor de uitzonderingen gebruik ik een gewone lader die er dan een nachte aan gaat. Als hij klaar is met laden kijken of de accu tussen de 12,5 en 13V heeft, als dat het geval is de meter erop laten en kijken wat deze aangeeft terwijl je de startknop indrukt. Op dat moment mag de accu niet onder de 10V uitkomen (9,7 of 9,8 is nog niet meteen een ramp) en als hij verder wegzak dan is de accu wel stuk. Het zijn wel richtlijnen maar wel een vrij redelijke indicatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 11 hours ago, Blue Jay said: Bij mijn optimizer III gaat na het laden (Oranje lampje) een rood lampje branden. Is de accu dan van slechte kwaliteit of ligt het aan de optimizer? Welk rood lampje gaat er branden? Kijk eens hier: https://handleidingen.acculaders.nl/handleiding-tecmate-optimate-3/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
V4 Rosso Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Op 2-7-2019 om 16:47, BlackVfr zei: Belangrijk met een acculader is dat de laadstroom/spanning niet te hoog is wanneer hij erg leeg is. Ik heb ook zo'n opti huppeldepup waar hij in principe de hele winter aan hangt, maar die heeft een speciale fungtie wanneer de accu erg leeg is om heel langzaam te beginnen met laden. Die desulfateercyclus werkt inderdaad heel behoorlijk. Wel de accu loskoppelen van de motor ivm de hoge laadspanning. Op 24-10-2019 om 22:27, Blue Jay zei: Bij mijn optimizer III gaat na het laden (Oranje lampje) een rood lampje branden. Is de accu dan van slechte kwaliteit of ligt het aan de optimizer? Als dat het lampje is naast de tekst "weak" dan is de accu inderdaad niet meer in beste staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dial_888 Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 Conditioner heeft geconstateerd dat na het opladen, de spanningsval tijdens de testfase agv zelfontlading buiten de specs valt. Hoogstwaarschijnlijk zoals eerder geschreven is, is je accu is niet al te best meer. Start anders een nieuwe cyclus op en kijk of het rode led opnieuw gaat branden. Ik heb hetzelfde gehad en na afloop was het weer in orde.... Voor de rest heb ik hier goede ervaringen ermee, geen gepruts meer...inpluggen en klaar, afkoppelen en starten na weken stilstand. Zeker na de winterperiode of zomervakantie (liever vliegtuig/hotel...Haha). En ja ooit gaan de accu’s van mijn speeltjes ondanks optimates een keer stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts