Ga naar inhoud

Vloeistof lekkage waarvandaan?


Vfr-M009
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Nu heb ik al een tijdje mijn vfr800. Na een verhuizing heeft hij lange tijd (6 maanden) stil gestaan. Na een mooie rit van 3 uur is hij weer de schuur in gegaan. Toen ging de motor weer voor 2 weken de schuur jn. Ik kwam bijna dagelijks in de schuur en daar viel mij niks aan de motor op. Tot de warmte kwam. Er lag een vloeistof op de grond. De rechterkuip aan de onderzijde was nat en voorzien van een druppel. De rechterkuip heb ik verwijderd. Vloeistof lijkt enigszins roze van kleur. 

Ik ben de "vloeiroute" van de vloeistof gaan volgen. Ik kwam uiteindelijk uit onder de tank. Ik heb wat foto's gemaakt en ben benieuwd waar de lekkage vandaan komt.

 

IMG_20190623_194226.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roze vloeistof is de G12+ koelvloeistof. Origineel zit er een groene in maar de ervaring leert dat deze de levensduur van de thermostaat lijkt te verkorten en daarom wordt aangeraden de KVS te vervangen voor de G12+ die roze van kleur is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus in het koelcircuit zit een lekkage. Is er zo een tekening beschikbaar van wat er zich onder de tank allemaal bevindt? En met name wat met koeling te maken heeft.

 

Kan dit komen door droogte aan een pakking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een exploded view van het koelsysteem.

Als hij vaker erg lang stilstaat kan er inderdaad een oorzaak gezocht worden in uitdroging van rubber onderdelen maar er kan ook gewoon een slangklem los zitten.

Even de tank omhoog zetten, luchtfilterhuis eraf en de slangen van de ontdekte vloeistof nar boven volgen om te kijken of je de oorsprong kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer de slangklemmen rondom het thermostaat huisje, bij mij lekte er ook een poosje terug eentje, twee slagen strakker en het was weg, hiervoor zul je zws wel het luchtfilterhuis moeten demonteren, het kan even speuren zijn om de oorzaak te vinden. 

 

En slang zal niet snel echt lek gaan, de kwaliteit van Honda rubber slangen zijn van zeer goede kwaliteit maar zeg nooit nooit, kan ook een foutje van een monteur zijn bv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal morgen gelijk eens kijken naar de slangklemmen. Probeer ook wat foto's te maken van de- en montage.

 

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Ray zei:

Dit is een exploded view van het koelsysteem.

Als hij vaker erg lang stilstaat kan er inderdaad een oorzaak gezocht worden in uitdroging van rubber onderdelen maar er kan ook gewoon een slangklem los zitten.

Even de tank omhoog zetten, luchtfilterhuis eraf en de slangen van de ontdekte vloeistof nar boven volgen om te kijken of je de oorsprong kan vinden.

Dankjewel. Heb al wat video's op YouTube gevonden mbt loshalen van de tank. 

Zo te zien moet er nog wel meer losgehaald worden voordat ik bij het koelsysteem ben😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje pech ook de throttle body maar kijk eerst of je een oorsprong kan vinden waar je bij kan zonder die te moeten verwijderen.

Let bij het loshalen van de airbox ook even op de kelken. Tip: Zet die ergens neer op dezelfde manier hoe ze zitten gemonteerd, dat maakt het een stuk makelijker om ze ook weer op de juiste plek terug te krijgen (voor en achter hebben verschillende lengtes).

Bij het weer monteren ook niet de stekker van de luchtsensor terug te steken... je zou niet de eerste zijn met een slecht lopende motor omdat die vergeten is (zit links onder).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om op voorhand te weten dat er meer bij komt kijken. Op YouTube een video gevonden over het verwijderen van de "throttle body". 

Dit is dan ook de juiste wijze? 

 

En voor mij.... De kelken, zijn dat de vier inlaten van de airbox?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja. Op deze pagina vind je alle micro fiches en dus exploded views.

Maar wat je op de screenshot van je filmpje rechts bovenaan ziet is het thermostaathuis en dat is wat BlackVfr bedoelde.

Er kan ook wat corrosie op de slangtules zitten waardoor de slangen niet meer goed afdichten.

Die witte stekker die je midden onder ziet is de stekker die ik bedoelde die wel eens vergeten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die link kende ik nog niet. Dankje. Als ik dan toch aan het sleutelen ben en de boel open heb liggen, welk onderhoud kan ik dan direct uitvoeren. Ik vervang sowieso olie en oliefilter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe lang je bougies er al in zitten maar daar kan je dan ook mooi bij, niet schrikken van de prijs.

Verder weet ik niet wat je vaardigheden zijn maar op basis van je vragen denk ik dat kleppen stellen wat te hoog gegrepen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de hele throttle body er nog nooit afgehaald omdat 't me echt een k.t klus leek om het weer terug te bouwen, als je goed ruimte maakt kan je 't hele thermostaat huis er als 't goed is tussenuit halen als de airbox enzo eraf is, in principe moet ergens aan die slangen de lekkage zitten, is er recent aan gewerkt was ik nog even benieuwd naar, zou gek zijn als 't ineens ontstaat vanzelf. 

 

Nu je de boel toch los gaat halen, schaf een flesje aan van dit spul aan: https://www.winparts.nl/schoonmaken-beschermen/kunststof-en-metaal-reinigen/c1820/meguiars-ultimate-black-plastic-restorer/p35845.html?a=t4u/0/0/1820/35845&utm_content=16356-49814C3E-F877-4E98-AEFF-D5ED6949343A&gclid=EAIaIQobChMInZfNjdCV4wIVDOh3Ch0Q6QYNEAQYAiABEgIiDvD_BwE

 

Als je daar de rubber slangen mee schoonmaakt krijg je alle soort kalk achtige aanslag eruit en de slangen zien er weer uit en voelen alsof ze net uit de verpakking komen. 

Is een tipje van mijn kant, je kan 't ook bij brezan kopen. 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze VFR is bij 49000 km volledig onderhouden door de vorige eigenaar (Jaartal 2016). Toen zijn ook de kleppen gesteld. Dit alles is door de jullie wel bekende (befaamde) Johan uitgevoerd. 

 

Ik heb de motor nu met kmstand 56000 in de schuur staan. Lekkage was mij niet eerder opgevallen. 

 

Ik zal eerst kijken of het ligt aan de slangklemmen. Anders is jouw tip dus om de gehele thermostaathuis te demonteren en de slangen te reinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik kan best aardig klussen hoor (heb m'n hele blok al eens vervangen) maar als iets niet perse los hoeft laat ik 't liever op z'n plek zitten, en je kan er wel bij mits je een beetje goed in je gereedschap zit zonder dat die hele assemblage eraf hoeft, en als je een beetje oplet hoe je het terug monteerd dan kan er ar altijd bij van bovenaf mocht er nog ergens een druppel vrij komen. 

 

Zoals ik zei had ik 't laatst ook, vond ook wat koelvloeistof op dezelfde plek, een van de slangklemmen aan het thermostaat huis iets beter vastgezet na wat speuren met een lampje zag ik daar de bron van de lekkage, ik heb met de blok wissel alle slangen los gehad en schoon gemaakt en die ene niet goed genoeg vast gedraaid, ik heb alleen 't luchtfilter huis even omhoog getrokken toen kon ik er al bij. 

 

Gr Rolf 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...