Ga naar inhoud

Vfr 1200f instellingen vering


sabsteef
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

nou ben ik zelf best handig, maar ik krijg het niet goed voor elkaar om mijn 1200f  qua (vering  goed af gesteld te krijgen.

ik heb uit de service handleiding de standaard afstelling gehaald maar ik vind hem best wel hard. vooral achter. ieder putje en richeltje in de weg stuiter ik over mijn zadel heen.

ik zoek wat rust, zeker over b.v. een klinker weg.

 

wil iemand die tevreden is met zijn instellingen delen?

ik rij vaak alleen. En ben +/- 80kg.

 

tnx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst een goed kijken naar de veervoorspanning, als de motor op z'n wielen staat kun je dan de achterkant ongeveer een cm uit de vering trekken, dus omhoog? Zonder dat je zelf op de motor zit dus.

 

Als dit niet het geval is heb je geen negatieve veerweg en dus gaat je motor werken alsof jij de 2e persoon op de trampoline bent en stuiter je steeds over je zadel heen omdat de motor de energie van het weer uitveren na een hobbel niet kwijt kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sabsteef,

 

 De kortste weg is: bij een van de hiervoor genoemde partijen (Hyperpro of HK) een afspraak te maken, zij doen vaak de basisafstelling gratis.

 

Mijn ervaring is dat ik mij ook aan de voorvering gestoord heb. Ik vond de voorvork met name bij flink remmen en daarna bij een hobbel behoorlijk snel doorslaan. Ik heb na overleg met HK gekozen voor lineaire veren (zat een progressieve veer in, niet mijn persoonlijke voorkeur), gelijk low frictie keringen en andere olie erin. Achter de shock vervangen voor een Wilbers 640, had wel meer mogelijkheden gewild maar de enige andere optie was de 643 en die is rond de 1.000,- Net ff te gek voor mij.. Het rijgedrag is hierdoor aanzienlijk verbeterd, zeker met nu de Roadsmart3, lichtvoetig is het niet, maar is te doen. 

 

Als je een keer in de buurt van Hilversum bent, staat je vrij een testrondje te maken.

grt. Wouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wouter595 das toevallig, woon in kortenhoef om de hoek.

 

@sabsteef gezien je klacht denk ik dat 't in de veervoorspanning zit van met name de achterkant, dat geeft meestal t effect wat jij omschrijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, BlackVfr zei:

@Wouter595 das toevallig, woon in kortenhoef om de hoek.

 

@sabsteef gezien je klacht denk ik dat 't in de veervoorspanning zit van met name de achterkant, dat geeft meestal t effect wat jij omschrijft. 

@BlackVfr: gezellig das om de hoek:thumpup:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-7-2019 om 18:08, sabsteef zei:

ik zal de spanning eens wat minder zetten. kan ik het morgen testen. tnx

Kijk iniedergaval eens of je de motor op z'n wielen staand achter uit z'n vering kan trekken omhoog, daar moet minimaal een cm beweging in zitten naar boven, als de veervoorspanning bv 3 clicks te hoog staat heeft 1 click niet 't gewenst effect 

 

Kijk hier maar eens naar, static sag ofwel negatieve veerweg 

aangepast door BlackVfr
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sabsteef,

 

Ik ben weeg rond de 108 kg en kreeg het niet naar wens. Ik heb eerst de voorzijde laten aanpassen bij HK. Minder ingaande demping veel minder rebound en low friction keerringen Hierdoor spreekt de voorkant veel beter aan, met name het voelen veren van de voorband was heel hinderlijk maar ook de achterzijde wordt zo minder belast. De oliekamer is verkleind omdat ik eigenlijk wat zwaardere veren nodig heb maar dat was al 10x beter.

Inmiddels toch maar in een de Ohlins achter geïnvesteerd  en dat doet ook wonderen. Het blijft een beetje spelen, voordat je het goed hebt maar ik ben er erg blij mee. Komende zondag kan je wel een stukje rijden, kan ze zelf oordelen.

Ik rijd veel sportief op hobbelige kronkelwegen en daar is comfort toch echt nodig, dat zit er gewoon niet echt in met de standaard spullen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb de knoop doorgehakt. 
mij ga toch voor andere veringen. 
en dacht aan een street box. 
maar toch nog wat vraagjes. Misschien iemand hier die deze kan beantwoorden?


mij ben niet zo zwaar. 75kg. En soms gaan mijn kinderen mee achterop. Moet ik dan nog ergens op letten wat ik moet bestellen? 
 

ik ben zelf erg handig. Dus het monteren moet wel lukken. Maar zit er een handleiding bij?

 

als alles er onder zit. Is het afstellen dan zo gepiept? Of wel zijn er wat instructies die je er bij krijgt. 

 

iemand nog tips waar ik deze het beste kan halen?

 

ben ik nog wat belangrijks vergeten? Zij. Er nog tips. Tnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 75KG is de standaard veer voldoende maar let even op want ik weet niet of de streetbox standaard de kale achterschokdemper is of dat je daar ook opties kan kiezen want op een kale zit geen externe preload verstelling op.
Als je kinderen sporadisch mee gaan dan is verstellen niet echt nodig en is het eenmaal in (laten) stellen goed genoeg met de haaksleutel die er dan bij zit.
Gaan ze vaak mee en rij je regelmatig met bagage en dus erg afwisselend dan is de optionele hydraulische preload verstelling wel lekker, die heb ik er ook bij genomen (ben wachtende op die van mij maar zat wat levertijd op). Ik rij dan wel vaker met bagage en ga ook nog wel eens offroad.
Ik weet niet hoever de handleiding gaat maar voor het vervangen van de veren/schokdemper kan je het werkplaatshandboek voor de VFR aanhouden want qua montage maakt het niet uit of het OEM of aftermarket is.
Voor de voorkant heb je wel een hulpgereedschap nodig omdat het een upside down voorvork is.
Eenmaal gemonteerd staat er in de bijgeleverde gegevens wel een instelling maar je kan hem gratis bij een Hyperpro servicepunt/dealer af laten stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de handleiding staat een basisinstelling. Van daaruit kan je indien gewenst geleidelijk wat experimenteren. Montage achter is gemakkelijk zelf te doen. Voor heb ik geen ervaring mee. Ik weeg ook 75 kg en moet eerlijk zeggen dat de standaardvering voor mij prima voldeed, ware het niet voor die verdomde stelknop. Qua comfort valt de Hyperpro mij voor sologebruik tegen. Met duo of met volle koffers valt het beter in de plooi. Ik denk dat ik de upgrade enkel voor flink zwaardere piloten zou aanraden. Momenteel heb ik de mijne eronder uit voor een revisie omdat er van demping nog amper sprake was. De originele shock (die maar 18.000 km heeft tegenover 70.000 met de Hyperpro) is dan een echte verademing. Hopelijk brengt een revisie (schappelijk van prijs voor 125 euro) soelaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Ray al aangeeft kan je voor de montage gewoon de handleiding van Honda zelf volgen. Mocht je die niet vinden kan ik je wel een bestandje bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...