Ga naar inhoud

Toerental


Nijn
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisterenavond voor het eerst sinds 6 jaar weer eens op een (mijn ouwe trouwe blauwe) RC36-2 gereden. De motor stond al een paar jaar uit elkaar, o.a. collector vervangen, vloeistoffen ververst etc. Hij heeft vorig jaar wel even gedraaid, maar er is niet meer mee gereden. Omdat mijn VTEC nog in Engeland staat vanwege een doorgebrande stator, en ik vanaf donderdag een vierdaags tripje gepland had staan, hebben we de blauwe maar even aan de AED gehangen zodat ik daar mee op stap kan. 

 

Gisteren heb ik er een testrit van een km of 20 mee gereden. Eerst afgetopt met Esso Supreme, daarna getest of alles het weer naar behoren deed (inclusief uitstapje van het achterwiel tijdens een forse remtest met voor- en achterrem omdat ik even vergeten was dat er geen ABS op zat  :whistle:). Paar kleine dingetjes gevonden, wat me alleen opviel was het volgende: als ik rijdend bij bijvoorbeeld 5000 toeren naar een volgende versnelling doorschakelde, bleef de motor erg lang in het hoge toerental hangen. Ook met niet doorschakelen, maar vanaf bijvoorbeeld diezelfde 5000 toeren alleen gas los in de versnelling, liep het toerental maar heel langzaam terug richting stationair. Voor mijn idee duurde het wel een seconde of 10 om van 5000 naar 2000 te gaan. De VFR remt dus niet af op de motor, en bij het opkomen van de koppeling blijf je dus hoog in het toeren.

 

Als ik de motor op de standaard heb staan, de toeren op laat lopen en dan het gas los laat loopt het vermogen wel direct terug.

 

Mijn VTEC remt wel goed af op de motor, ik kan het me niet meer herinneren of dit bij de RC36-2 anders was. Is dat op toeren blijven voor de 750 nou 'normaal' of niet. :scratchchin:En zoniet, heeft iemand een idee waar ik het in kan zoeken?

 

Stationair loopt de motor +/-1100 toeren

Choke stond uit (wel met choke gestart)
Gashendel heeft geen zware punten als ik deze beweeg

Uit de versnelling loopt het toerental wel direct terug als ik het gas loslaat

In een versnelling (rijdend) duurt het eeuwig voordat het toerental terug loopt. Eigenlijk neemt het lineair af met de snelheid die ik op dat moment rijd.

aangepast door Nijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgaande van dat het een carbereteur versie is denk ik dat de gasschuiven wat langzaam dichtgaan door vervuiling. 

Maar als ik zo hoor dat hij 6 jaar stil heeft gestaan denk ik ook gelijk aan de leeftijd van de banden, die zou ik even controleren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik dit euvel ook eens gehad op mijn RC36II.

Toerental bleef hoog met rijden en de motor remde niet af op de motor. Verder liep de motor prima en ook stilstaan met gas geven niets echt iets te merken.

Je kunt je gashendel makkelijk controleren of die dichtklapt bij de stationair regelaar aan de linkerkant bij je blok.

Dan weet je ook of je gasschuiven dichtklappen. Dit zit aan elkaar vast. Soms wil de trekveer aan carb 1 van de gaskabel wel eens stroef lopen. Zeker na langere stilstand.

 

Maar bij mij was het de oorzaak dat de choke niet goed dicht ging.

Op het stuur draai je de choke dicht maar vooraan onder de tank bij de carbs zat de kabel niet meer goed op de carbs vast en sloot

de choke net niet geheel dicht. Kortom een te rijk mengsel en de motor bleef op toeren. Maar alleen met daadwerkelijk rijden!

Scheelt dan net een millimeter tussen wel of geen choke.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carbs zijn inderdaad ook los geweest dus dat zijn goede tips, dank!

Banden heb ik goed bekeken, nog geen droogtescheurtjes oid. Heeft de hele tijd binnen gestaan in een droge en donkere garage. Zijn er nog andere dingen waar ik met die banden op kan letten? (Hebben DOT code 13/37) Er zitten geen platte vlakken op de band in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik even vreemd vind is dat het onbelast wel goed is maar belast niet.

Bij gasschuiven die te langzaam dicht gaan is er geen relatie met wel of niet belast en als dat het euvel is dan moet het in alle gevallen hetzelfde zijn.

Afremmend op de motor gaat het toerental inderdaad langzaam omlaag doordat de aandrijving nog gekoppeld zit maar wanneer het is wanneer je de koppeling inknijpt en vasthoudt dan zou ik denken aan klevende koppelingsplaten waardoor je dus een vertraging hebt in het ontkoppelen.

 

Bedoel je met de banden niet 3713? Dan is het namelijk week 37 van 2013

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Nijn zei:

Zijn er nog andere dingen waar ik met die banden op kan letten? 

Yep. Als die banden 6 jaar oud zijn dan kan het rubber harder zijn geworden waardoor de grip minder kan zijn dan je gewend bent. Niet dramatisch denk ik maar wel effe op letten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk Ray, 37/13. Het toerental gaat trouwens wel naar beneden als ik in een versnelling tijdens het rijden de koppeling intrek, alleen het remmen op de motor lukt niet omdat het toerental hoog blijft. Koppelen doet ie goed, en hij slipt ook niet. Daarom vermoed ik ook dat het probleem ergens bij het gas zit.

 

 

aangepast door Nijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij alle variaties doet de gashandle en alles wat er aan vast hangt precies hetzelfde en zoals ik al schreef zou het effect dan ook bij onbelast (en dus met koppeling in) aanwezig moeten zijn.

Je gaf al aan dat de gaskabel niet stroef gaat maar die gaat ook niet spontaan wel stroef als je op de motor af wil remmen. Dat geldt ook voor de gasschuif of elk ander bewegend deel in, op of aan de carburateur.

Zitten de bougies wel vast en de leppen wel goed?

Het enige wat ik nog als oorzaak kan bedenken voor niet afremmen op de motor is een gebrek aan compressie en dat kan komen doordat er een (of meerdere) bougies los zitten en de druk kan ontsnappen. Dat kan dus ook gebeuren als de uitlaatklappen te strak staan en en dus niet afsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het een keer bij een Kawasaki meegemaakt dat ie veel te arm stond afgesteld. Vraag me niet hoe het komt, maar die motor remde ook niet goed op de motor. Verder deed ie ook alles goed. 

Ik denk dus dat je het in de afstelling of reiniging van de carburateurs moet zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans, dat de membranen stug zijn, door uitdroging, waardoor de vacuum zuigers langzamer terugkomen. Een paar dagen benzinedamp snuiven lost dat wel op.

 

Een andere oorzaak van langzaam in toeren zakken is een luchtlek bij de inlaatrubbers. Door de valse lucht loopt de motor te arm. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de reacties zover. Morgen even kijken wat er nog aan te doen valt. Mocht het niet zo snel opgelost kunnen worden, is het wel iets waar ik mee kan rijden of doet dat meer kwaad dan goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij te arm loopt, wordt het blok heet. 

 

Testen op een luchtlek kan je doen door iets vluchtigs zoals deo of remmenreiniger bij de inlaatrubbers te spuiten met lopende motor, gaat het toerental omhoog, dan heb je een luchtlek. 

 

 

Rubber schijnt door diesel weer soepeler te worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om te zeggen als de oorzaak niet bekend is.

Qua rijden is het wat je er zelf van vindt, kan je er "omheen" rijden of voel je je er toch niet lekker bij?

De meeste genoemde mogelijke oorzaken kunnen niet veel kwaad maar als de kleppen niet goed sluiten dan kan je de kleppen verbranden maar ook dat zal denk ik wel een paar duizend km goed gaan.

Een simpele maar niet heel betrouwbare test van de compressie is proberen aan te duwen in de eerste versnelling. Met een normale compressie is dat vrijwel niet te doen door de weerstand die je hebt wanneer je de koppeling loslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...