Ga naar inhoud

Toerental


Nijn
 Delen

Aanbevolen berichten

Als het blok voor je gevoel goed loopt en er zich verder geen buitengewone fenomenen voordoen zou ik het er op wagen de viffer even wat langer uit te laten. Na 20 km en/of 20 minuten even van jetje geven en een km of 20 extra rijden. Op het gas en van het gas. Blijft het probleem bestaan moet je op onderzoek. Ik zou hoe dan ook de vrije beweging van gaskabel en overbrenging op carbs checken. Eventueel een aanmoediging met wat ptfe(teflon)spray op de bewegende delen. Dit wil weleens wat stroef worden is mijn ervaring; zeker na wat langere periode van weinig/geen gebruik. Mogelijk moet eea even los komen. Bij te weinig compressie zou je dat moeten merken aan de motorprestaties. Trek hem eens een paar keer lekker door als het blok goed warm is en kijk of ie dan weer op motor wil remmen. Flink wat keren gas open en weer dicht; een beetje raggen dus.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanaf donderdag 1100 km naar de Eifel in de planning staan. Dat is dus wat anders dan een iets groter rondje om de kerk.  :lol: Motor reageert goed op het gas bij accelereren, loopt ook netjes en regelmatig.

 

Als het mengsel te arm zou staan, zou hij dan wel normaal accelereren? Of is het dan, gezien de tijd die ik nog heb tot donderdag, verstandiger eerst naar de andere mogelijke oorzaken te kijken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zomaar de eifel ingaan met gas dat blijft hangen. Ik vermoed dat het een mechanisch probleem is, maar kan dat niet weten. Ik zou de assen smeren van het mechaniek dat de gaskleppen bedient en kijken of dat verandering/verbetrering brengt. Je moet, als je 1100 km gaat rijden, zeker weten dat er nergens valse lucht wordt aangezogen, omdat anders delen van het blok te heet kunnen worden. Als er met smeren verbetering/verandering optreedt; is de valse lucht optie minder waarschijnlijk. Het is jammer dat je "goede" viffer even niet beschikbaar is, maar het zou ook zonde zijn als je straks ook nog vanuit de eifel gerepatrieerd moet worden..

 

Ook als er valse lucht wordt aangezogen kan de vfr dusdanig presteren dat het lijkt alsof er niets aan de hand is. Het blok heeft een hoop power, dus dat verschil merk je niet altijd zomaar meteen zonder verder testen en meten.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-7-2019 om 14:24, Nijn zei:

Uit de versnelling loopt het toerental wel direct terug als ik het gas loslaat

In een versnelling (rijdend) duurt het eeuwig voordat het toerental terug loopt. Eigenlijk neemt het lineair af met de snelheid die ik op dat moment rijd.

Lijkt me niks aan de hand. Een carburateurfiets heeft nou eenmaal minder motorrem dan een injectiefiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update op de VFR:
Afgelopen woensdag de motor nog even aan een nader onderzoek onderworpen. Wat in ieder geval geconstateerd is is dat de bougie linksachter nat was. Bougie voor de zekerheid gewisseld, hij liep stationair stabiel.

 

De gok(?) genomen en er 4 dagen mee door de Eifel gereden. Ik had de stille hoop dat alles na zolang stilgestaan te hebben ook weer een beetje 'ingedraaid' moest worden. Gedurende de trip (1100 km) de kwalitatief betere brandstof getankt, gemiddeld verbruik 1:16.61. Accelereren ging voor mijn idee normaal, bij gas terugnemen had ik het idee (en nu ga ik het even in Jip en Janneke taal vertellen) dat het blok ploffen gaf. Het voelde een beetje (ook qua hoeveelheid ploffen) zoals het knallen van de demper van de VTEC als ik het gas snel terugdraai na hoger in de toeren gereden te hebben. Mijn rijmaat constateerde dat de rechter uitlaatbocht aan de voorkant koud bleef na enkele seconden de motor te laten lopen. De voorste bougies hebben we de dag voor de trip niet gecheckt, misschien moeten we het toch in de bobine- of bougiehoek zoeken. Zou daarom het afremmen op de motor ook tegenvallen?

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koude uitlaatbocht betekent dat die cilinder niet meedoet. Dus ook minder compressie volgens mij en dus minder afrem-vermogen (?). Zal er best iets mee te maken hebben. Grote vraag is wat de oorzaak van het niet (volledig) meedoen van die cilinder is. Ik zou met de bougie beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compressie blijft hetzelfde, tenzij er dingen als lekke  kleppen of defecte zuigerveren aan de orde zijn, maar dat lijkt mij bij een VFR niet snel aan de orde.

VFRikus

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De arbeidsslag is de slag na de vonk, Een viertakt is een viertakt ongeacht of het door carburateurs gevoed wordt of door een injectie en die hebben dus een inlaatslag, een compressieslag, een arbeidsslag en een uitlaatslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik bij een vfr heb meegemaakt, met zuigerveren, was dat ze vast zaten van een cilinder. Goed rijden en het verdwijnt vanzelf. Dat 1 cilinder niet goed meedoet, kan liggen aan bobine of bougie, maar ik zou vanwege de stilstand eerder denken aan een verstopte stationair sproeier. 

 

Wat na reinigen ook nog wel eens voorkomt is een hangende vlotternaald. Die blijft dan dicht staan. Remedi: spul demonteren en de boring van de vlotternaald polijsten. Dit doe je met een wattenstaafje met bv ceramische kookplaat reiniger. 

 

Het reinigen veroorzaakt vaal lichte corrosie van het metaal van de carbs. Niet erg, behalve bij de boring van de vlotternaald, die gaat er door klemmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Ray zei:

De arbeidsslag is de slag na de vonk, Een viertakt is een viertakt ongeacht of het door carburateurs gevoed wordt of door een injectie en die hebben dus een inlaatslag, een compressieslag, een arbeidsslag en een uitlaatslag.

Ziet een piepklein verschil in: een carburateur heeft inderdaad nog een klein beetje arbeid, maar niet meer dan bij stationair draaien, waar een injectie motor totaal met inspuiten stopt tot aan een toerental net boven stationair.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de motor op 3 cilinders loopt kan hij niet normaal accelereren. Je moet dan toch merken dat het blok minder koppel en vermogen heeft. Het niet of nauwelijks remmen op de motor staat hier ook los van. Dus als de motor niet remt op de motor is er toch (ook?) iets anders aan de hand. Dat er een verschil is tussen remmen op de motor bij een injectie en carburateur motor is duidelijk, maar dat verschil is niet zo groot dat het door TS beschreven fenomeen verklaart.

 

Quote:  "als ik rijdend bij bijvoorbeeld 5000 toeren naar een volgende versnelling doorschakelde, bleef de motor erg lang in het hoge toerental hangen. Ook met niet doorschakelen, maar vanaf bijvoorbeeld diezelfde 5000 toeren alleen gas los in de versnelling, liep het toerental maar heel langzaam terug richting stationair. Voor mijn idee duurde het wel een seconde of 10 om van 5000 naar 2000 te gaan. De VFR remt dus niet af op de motor, en bij het opkomen van de koppeling blijf je dus hoog in het toeren."

 

Eea is natuurlijk ook afhankelijk van in welke versnelling je die 5000 toeren maakt. In zesde en dan gas los remt de motor minder snel af dan in de eerste versnelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij terugschakelen van 3 naar 2 meen ik me te herinneren.

 

Met betrekking tot minder koppel: ik vermoed, maar dat moet ik uit mijn herinnering van 6 jaar geleden putten, dat ik meer de koppeling moet gebruiken tijdens het wegrijden om te zorgen dat ie niet afslaat.

 

Voor wat betreft de (voor mij) ingewikkelde technische kreten mbt vlotternaaldjes etc: dank voor jullie input! Ik speel het door naar mijn partner, die heeft meer verstand van motortechniek dan ik. Meer input wordt ook zeker gewaardeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn aan het testen geslagen. Dit is wat we geconstateerd hebben:

  • De bochten van cilinders 1 en 2 blijven koud. De bougies van linksvoor (cilinder 2) en linksachter (cilinder 1) hebben we vernieuwd.
  • Bobines van cilinder 1 en 2 (linkerkant) losgehaald. Oude bougie in beide bobines gestopt, nieuwe in de cilinder laten zitten:
    * Motor start en blijft lopen, ook als beide bobines van de cilinder afgetrokken zijn.
    * Beide losgetrokken bobines geven een vonk op de (oude) bougies
  • Bobine van cilinder 3 of 4 af:
    Motor wil niet starten.

Iemand een idee? :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...