Ga naar inhoud

Toerental


Nijn
 Delen

Aanbevolen berichten

cilinder 1 en 2 krijgen geen brandstof........
Er is wel vonk op de oude bougies op cilinder 1 en 2.
( beetje uniek als beide nieuwe bougies stuk  zijn)

Cilinder 3 en 4 laten de motor lopen, die heeft dus verbranding en brandstof.

Carburateurs na kijken, makkelijke oplossing om de carburateurs te
controleren is deze letterlijk 180 graden te draaien en weer op de motor drukken. ( dat kan dus!) Nu de motor weer starten. (gaskabel los laten)
Nu kijken of de andere twee cilinders 3 en 4 koud blijven.
Dan weet je zeker dat het probleem zich in de carburateur bevind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bobines van 1 en 2 stuk of misschien omgewisseld?

De grootste fout die mensen maken met bougies is constateren dat ze vonken en dan zeggen dat alles goed is.

Als een bougie vonkt wil dat niet zeggen dat de vonk ook krachtig genoeg is maar dat is zeker niet het geval. Gegarandeerd dat je een flinke opdonder krijgt als je er met de vingers aan zit maar dat krijg je ook van een aansteker met een stukje gewikkeld koperdraad (favoriet op school vroeger) alleen krijg je daar geen ontbranding door.

Wissel de bobines eens omen kijk of de bochten dan andersom warm worden en koud blijven.

Ik zeg altijd dat als je problemen met een motor hebt dat je moet beginnen met de basis op orde te brengen en dat is een schoon luchtfilter en verse bougies (iridium heeft geen meerwaarde wanneer dit niet voorgeschreven is en kan zelfs averechts werken).

JE had het ook over een natte bougie die je gewisseld hebt maar bij problemen met een bougie is het advies om ze alle 4 te wisselen (uiteraard niet als het een DOA is) net zoals je bij lampen moet doen want ze hebben een gelijke gemiddelde levensduur en als er 1 stuk gaat dan duurt het ook nooit lang voor de ander ook gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Mhiam: de test van de omgekeerde carburateurs had ik inmiddels ook al van iemand anders gehoord. Goed idee, dank je!

 

@ Ray: Voordat de motor weer in elkaar is geschroefd zijn luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter en vloeistoffen vervangen. Ik verwacht niet dat daar het probleem zit.
Ik ben met je eens dat 4 bougies vervangen beter is, maar ik heb er even niet meer voorhanden. Zijn ook 'gewone' trouwens (NGK CR9EH-9), geen iridium, en zitten er 6 jaar in met 10.000 km draai(of is het vonk? :?)tijd.  Bobines omwisselen is trouwens ook nog wel een idee.

 

Wordt wederom vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de oude bougies verder nog in tact zijn ( geen scheuren of stiften los) dan kun je even met bijvoorbeeld

een dremel en een metaalborreltje op de dremel de contactpunten even schoon borstelen.  Bougies gaan vaak langer mee dan men denkt.......

Dan zijn de contactpunten weer blinkend schoon.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien op een Royal Enfield uit de jaren 80 maar het is juist andersom. Bougies gaan juist minder lang mee dan men denkt.

Zoals ik al schreef wil het wanneer een bougie vonkt niet zeggen dat deze nog goed is.

Meten kan je het ook niet want er zijn maar weinig meters die dergelijke spanning aankunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een motor, die een tijd stil gestaan heeft en voordien goed liep, denk ik eerder aan een brandstof probleem, carbs vergumnen, maar een bougie slijt van gebruik, niet van stilstand.

 

Als een bougie nat is van brandstof, kan hij stuk gaan, maar de oorzaak ligt toch echt in het brandstof probleem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Ray zei:

Misschien op een Royal Enfield uit de jaren 80 maar het is juist andersom. Bougies gaan juist minder lang mee dan men denkt. 

Zoals ik al schreef wil het wanneer een bougie vonkt niet zeggen dat deze nog goed is.

Meten kan je het ook niet want er zijn maar weinig meters die dergelijke spanning aankunnen.

 

 

Dat antwoord had ik wel verwacht........

Bougies gaan tegenwoordig langer mee dan vroeger.
De benzine bevat geen lood meer en olieverbruik komt niet veel meer voor.

 

Om de motor te gaan testen op het probleem kun je heel goed even de bougies schoonmaken. Zeker als je even geen nieuwe voorhanden hebt, en de bougies een verdachte kunnen zijn.

Heb je het probleem gevonden kun je altijd nog besluiten ze te gaan vervangen.

Als een bougie vonkt, krijg je de motor echt wel lopend met die bougie.

Wil niet zeggen dat de vonk nog helemaal goed is maar om een diagnose te maken zonder nieuwe voorhanden te hebben begin je hiermee.

Praktijk ervaring.........krijg je als je gaat sleutelen.......loopt de motor al beter met schoongemaakte bougie`s weet je ook dat daar ook een probleem zit.

 

Altijd dat beter weten hier op dit forum, het gaat mij meer om iemand op weg helpen met wat hij voorhanden heeft.

 

Maar zoals vroembert ook aangeeft, het probleem zit eerder in een brandstof/carb probleem.

 

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij met ieders input! Iedereen die sleutelt doet ervaring op en heeft zo zijn eigen manier om problemen met de motor op te lossen. Zelf vind ik een forum een mooi medium om informatie te vergaren, uit al deze ervaring pik ik dan weer de dingen uit die ik denk te kunnen gebruiken voor mijn 'situatie'. Voor mij is het tevens een manier om nieuwe ideeën op te doen over hoe ik op een andere manier het probleem zou kunnen oplossen ("out of the box" denken).

 

Natuurlijk kan je al wat problemen uitsluiten door op 0 te beginnen en er eerst voor te zorgen dat alle onderdelen die aan slijtage onderheven zijn zijn vervangen. Helaas is dat in dit geval niet mogelijk en kijk ik daarom vooral naar hoe we kunnen testen met wat we wel hebben. Van de 2 cilinders die niet meelopen hebben we de bougies dus wel kunnen vervangen door nieuwe, en dit heeft geen effect gehad, die bochten zijn nog steeds koud. Hierdoor vermoed ik dat het toch niet in de bougies zit, wel mogelijk in de bobine. Of dat het, wat ik zelf eigenlijk ook vermoed, in de carbs zit.

Gisterenavond na de tip van Ray vast de achterste bobines gewisseld (voor heeft wat meer werk nodig), we konden echter niet meer testen of het probleem naar de andere cilinder verschoven was (om 22.30 nog met de motor draaien vonden we een beetje lullig voor de buren). Hopelijk vanavond na werktijd nog even de tijd om te draaien, anders wordt het pas richting het weekend.

 

aangepast door Nijn
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin stiekem toch wel steeds meer (het gebrek aan) de brandstoftoevoer naar twee cilinders - dus de carbs - te verdenken....

 

ben erg benieuwd of de bobine-wissel nieuwe inzichten oplevert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bobinewissel heeft niets uitgemaakt. De bocht van de cilinder linksachter  blijft nog steeds koud. Grote kans dat dit aan de voorzijde ook zo zal zijn. Maak ik met een flesje forte nog kans dat die carbs nog schoon worden of had dat dan ook al met die trip door de Eifel schoon moeten branden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je altijd proberen met een flesje forte. Misschien heb je geluk. 

Al denk ik eerlijk gezegd - omdat de lange rit geen verbetering heeft opgeleverd -  dat de carbs grondiger gereinigd moeten worden (ultrasoon). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens vergomde carbs schoongemaakt (van buitenboordmotor die lang niet gedraaid had) en de plaktroep die daar na jaren stilstand in zit krijg je er echt niet uit met een flesje forte door de benzine mengen. Je kan het altijd proberen natuurlijk, maar carbs demonteren en grondig schoonmaken is volgens mij de enige goede oplossing.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...